reklama
Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

W tym okresie organizm Twojego dziecka jest podatny na wszelkie czynniki, w tym patogenne, które mogą wywoływać choroby. Należą do nich: bakteria Listeria monocytogenes, Salmonella enteriditis i pierwotniak Toxoplazmoza gondii, które mogą znajdować się w pożywieniu. Wszystkie mamy, szczególnie te w pierwszym trymestrze ciąży, powinny unikać produktów, które mogą być ich źródłem.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są doświadczenia mam, które zetknęły się z toksoplazmozą, bądź sama chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami na ten temat, zajrzyj na forum o ciąży.

ź. toksoplazmozy
źródło listerii źródło salmonnellozy
  • niedosmażone mięsa,
  • surowe lub niedogotowane,
  • befsztyki tatarskie,
  • wędliny z surowego mięsa,
  • pasztety.
  • miękkie niepasteryzowane sery,
  • produkty „gotowe do spożycia”, wymagające tylko ponownego podgrzania,
  • gotowe desery;
  • surowe ryby i owoce morza np. łosoś.
  • surowe jajka lub pokarmy zawierające surowe jajka;
  • niepasteryzowane mleko.

Kobietom ciężarnym nie zaleca się także jedzenia surowych owoców morza (ostrygi, małże) i ryb (sushi), które mogą zawierać groźne pasożyty, bakterie i wirusy, na przykład wirusa żółtaczki tzw. pokarmowej typu A. Sprawdź inne produkty niezalecane w czasie ciąży

W pierwszym trymestrze ciąży zwróć również uwagę na produkty bogate w NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), które biorą udział w budowie błon komórkowych i odgrywają olbrzymią rolę w trakcie kształtowania się tkanek i narządów.

Najbardziej wspaniałe tłuszcze? Omega-3 wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza DHA (znane w kręgach naukowych, jak kwas dokozaheksaenowy). Obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko chorób serca, i są niezastąpione w ciąży. Dlaczego?  DHA, na przykład, jest istotnym składnikiem mózgu i tkanki siatkówki, więc jest to niezbędne dla prawidłowego  rozwoju mózgu  i oczu maluszka.

Produkty bogate w OMEGA-3Produkty bogate w OMEGA-6
  • Ryby, np: łosoś, śledź, makrela, sardynki
  • Olej rzepakowy
  • Nasiona Lnu
  • Olej i produkty sojowe
  • Orzechy
  • Migdały
  • Masło
  • Pestki dyni
  • Brukselka
  • Kalafior
  • w zależności od chowu czasem jajka i mięso

Oleje:

  • kokosowy,
  • słonecznikowy,
  • kukurydziany,
  • z nasion winogron,
  • arachidowy,
  • sezamowy
  • sojowy

Najbardziej cennym źródłem kwasów tłuszczowych są ryby oraz oleje roślinne, najlepsza zaś jest oliwa z oliwek extra virgin. Pamiętaj - w ciąży możesz i powinnaś jeść ryby, unikaj jedynie produktów przygotowanych z surowych ryb i owoców morza.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża