Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

W tym okresie organizm Twojego dziecka jest podatny na wszelkie czynniki, w tym patogenne, które mogą wywoływać choroby. Należą do nich: bakteria Listeria monocytogenes, Salmonella enteriditis i pierwotniak Toxoplazmoza gondii, które mogą znajdować się w pożywieniu. Wszystkie mamy, szczególnie te w pierwszym trymestrze ciąży, powinny unikać produktów, które mogą być ich źródłem.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są doświadczenia mam, które zetknęły się z toksoplazmozą, bądź sama chcesz się podzielić swoimi przemyśleniami na ten temat, zajrzyj na forum o ciąży.

ź. toksoplazmozy
źródło listerii źródło salmonnellozy
  • niedosmażone mięsa,
  • surowe lub niedogotowane,
  • befsztyki tatarskie,
  • wędliny z surowego mięsa,
  • pasztety.
  • miękkie niepasteryzowane sery,
  • produkty „gotowe do spożycia”, wymagające tylko ponownego podgrzania,
  • gotowe desery;
  • surowe ryby i owoce morza np. łosoś.
  • surowe jajka lub pokarmy zawierające surowe jajka;
  • niepasteryzowane mleko.

Kobietom ciężarnym nie zaleca się także jedzenia surowych owoców morza (ostrygi, małże) i ryb (sushi), które mogą zawierać groźne pasożyty, bakterie i wirusy, na przykład wirusa żółtaczki tzw. pokarmowej typu A. Sprawdź inne produkty niezalecane w czasie ciąży

W pierwszym trymestrze ciąży zwróć również uwagę na produkty bogate w NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), które biorą udział w budowie błon komórkowych i odgrywają olbrzymią rolę w trakcie kształtowania się tkanek i narządów.

reklama

Najbardziej wspaniałe tłuszcze? Omega-3 wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza DHA (znane w kręgach naukowych, jak kwas dokozaheksaenowy). Obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko chorób serca, i są niezastąpione w ciąży. Dlaczego?  DHA, na przykład, jest istotnym składnikiem mózgu i tkanki siatkówki, więc jest to niezbędne dla prawidłowego  rozwoju mózgu  i oczu maluszka.

Produkty bogate w OMEGA-3 Produkty bogate w OMEGA-6
  • Ryby, np: łosoś, śledź, makrela, sardynki
  • Olej rzepakowy
  • Nasiona Lnu
  • Olej i produkty sojowe
  • Orzechy
  • Migdały
  • Masło
  • Pestki dyni
  • Brukselka
  • Kalafior
  • w zależności od chowu czasem jajka i mięso

Oleje:

  • kokosowy,
  • słonecznikowy,
  • kukurydziany,
  • z nasion winogron,
  • arachidowy,
  • sezamowy
  • sojowy

Najbardziej cennym źródłem kwasów tłuszczowych są ryby oraz oleje roślinne, najlepsza zaś jest oliwa z oliwek extra virgin. Pamiętaj - w ciąży możesz i powinnaś jeść ryby, unikaj jedynie produktów przygotowanych z surowych ryb i owoców morza.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

Ocena: 5 z 5. Ocen: 4

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Dziewiąty miesiąc ciąży - już niedługo poród. Już nie możesz się doczekać, kiedy zobaczysz swoje...   Więcej

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Pod koniec ciąży Twój organizm jest już zmęczony, przez ostatnich kilka miesięcy wykonywał podwójną...   Więcej

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

W trzecim trymestrze ciąży dziecko intensywnie przybiera na wadze, rośnie i zaczyna mu być ciasno, co...   Więcej

Miesiąc szósty. Walka z anemią

Miesiąc szósty. Walka z anemią

W szóstym miesiącu ciąży dziecko ma już wykształcone wszystkie organy, teraz nadszedł czas ich...   Więcej

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń - potrzebuje go kształtujący się układ kostny dziecka. Jeśli w...   Więcej

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Rozpoczął się właśnie drugi trymestr Twojej ciąży. Rosnące dziecko potrzebuje coraz więcej energii i...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża