Czy wiesz, jak pielęgnować dobre samopoczucie, mamo?

A jakie ty masz na to sposoby?

Czy wiesz, jak pielęgnować dobre samopoczucie, mamo?

Własnie zostałaś mamą? Czy wiesz, że świeżo upieczone mamy łatwo wpadają w pułapkę? Od chwili porodu są tak skupione na dzieciach, że zapominają o sobie.

I chociaż jestem pewna, że będziesz zmęczona, czasem sfrustrowana i drażliwa, to pamiętaj, że masz prawo zadbać również o własne, dobre samopoczucie. Jak to zrobić? Co jest ważne?

Pielęgnuj swoje myśli

Bądź dla siebie wyrozumiała i daj sobie wsparcie, którego potrzebujesz. Nie osądzaj się surowo i nie bądź dla siebie ostrym krytykiem. Nie jest to łatwe, a sprawę dodatkowo utrudniają poradniki i media, które lansują wzorzec perfekcyjnej mamy oraz macierzyństwa w wersji mocno polukrowanej.

Oliwy do ognia dolewają również życzliwe sąsiadki, ciocie Dobra Rada i przypadkowe osoby, które zwykle na temat wychowywania dzieci i opieki nad maluchami mają bardzo dużo do powiedzenia.

W codziennym pędzie staraj się zachować dystans. Pamiętaj, że twoje myśli mają duży wpływ na emocje. Każdy popełnia błędy i się myli. Wszyscy czasem sobie odpuszczamy i miewamy słabsze dni. To normalne. Należy to zaakceptować.

Daj sobie przyzwolenie na sięganie po pomoc. Są przecież sytuacje, w których trudno poradzić sobie samemu. Naucz się odpuszczać, ale i regulować swoje emocje. Jednym ze sposobów na ich wyrażanie jest pisanie – prowadź pamiętnik, a może blog. Przelewanie myśli i emocji na papier ma działanie terapeutyczne. Pozwala zidentyfikować emocje i ich źródło.

Wybaczaj sobie błędy, doceniaj zaś każdy – nawet mały – sukces. Otocz się troską, życzliwością i sympatią. Bądź swoją najlepszą przyjaciółką.

Pielęgnuj wdzięczność

Zamiast myśleć o wydarzeniach negatywnych i zapisywać w pamięci, co dziś poszło nie tak, skup się na pozytywach, jasnych stronach i dobrze, które cię otacza. Ciesz się z drobiazgów i tego, co masz. Czuj wdzięczność, celebruj chwile i detale. To poprawia samopoczucie, zmniejsza stres i zmienia nastawienie, także do siebie i innych.

Wyrażanie wdzięczności wpływa na samopoczucie, ale i budowanie własnej wartości. Obniża poczucie krzywdy, tonuje stres, hamuje gniew. Choć brzmi to jak banał, to prawda: dzięki praktykowaniu wdzięczności świat staje się piękniejszy.

Pielęgnuj chwile dla siebie

Czas dla siebie to chwila, którą wypełnia robienie wszystkiego, co sprawia radość i daje poczucie szczęścia. Choć to trudne, staraj się go znaleźć. Jeśli możesz, wychodź z domu: na spacer, do kina, na herbatę z przyjaciółką. Jeżeli nie jest to możliwe, staraj się wygospodarować chwilę w domu: na kąpiel, przeczytanie książki czy obejrzenie choćby jednego odcinka ulubionego serialu. Być może nawet uda ci się znaleźć czas na hobby?

Idąc na skróty: jednym z najprostszych sposobów na codzienne odprężenie jest chwila na kanapie w towarzystwie filiżanki z zieloną herbatą. Napar działa relaksująco, a antyoksydanty wyłapują z ciała wolne rodniki, które są odpowiedzialne za stres, a i wpływają na przyspieszenie procesów starzenia.

Czas dla siebie to dobry moment, by złapać dystans, odprężyć się i odpocząć po męczącym dniu, ale i okazja, by przyjrzeć się swoim potrzebom, uporządkować myśli i zadbać o siebie. To nie luksus i fanaberia młodej mamy, ale wręcz obowiązek i inwestycja, która zdecydowanie się opłaca. W troszczeniu się o siebie samego nie ma nic narcystycznego. Niech chwila z samym sobą stanie się codziennym rytuałem.

Pielęgnuj ciało

Dbaj o swoje ciało. Wiem, czasem trudno znaleźć chwilę na codzienny prysznic, nie mówiąc o domowym  SPA. Jednak możesz poprawić sobie zarówno samopoczucie, jak i wygląd, jednocześnie nie tracąc na to cennego czasu. Nałożenie maseczki czy kremu na twarz trwa chwilę, ale nawet ten moment może dać ci poczucie odprężenia. 

Co ważne, na szczęście istnieją kosmetyki, które redukują oznaki zmęczenia. Cóż - nieprzespane noce, fizyczne i psychiczne zmęczenie związane z opieką nad dzieckiem, zostawiają po sobie pamiątki. Ziemista cera, włosy w nieładzie i wory pod oczami - czasem mam wrażenie, że po tym najłatwiej poznać mamy niemowlaków i maluszków.

Możesz sie ratować płatkami kolagenowymi czy kremem pod oczy, najlepiej rozjaśniająco-energetyzującym, który redukuje już widoczne oznaki zmęczenia, cienie pod oczami i obrzęki, ale i zapobiega ich powstawaniu.

Kosmetyki pod oczy, które zdają egzamin w tym trudnym czasie zawierają często kofeinę, olej z pestek moreli, olej macadamia, masło kakaowe, masło mango, strelicję białą, komórki macierzyste jabłka, kwas hialuronowy, bakuchiol (roślinny retinol) czy witaminę E.

Twojej uwadze polecamy rozjaśniająco energetyzujący krem pod oczy Clochee, który teraz możesz przetestować w babyboom wraz z przyjaciółką).

Nie zapominaj też o piciu wody i herbat ziołowych oraz o ruchu. To mogą być spacery, także z wózkiem czy tańczenie w domowym zaciszu w rytmie ulubionych piosenek. Ruch ma korzystny wpływ zarówno na zdrowie fizyczne (to sposób na powrót do wagi sprzed ciąży oraz utrzymanie ciała w formie), jak i zdrowie psychiczne. Pomaga w walce ze stresem i stanami lękowymi, zmniejsza objawy depresji.

Zwracaj uwagę na to, co jesz. Kluczowa jest racjonalna, zbilansowana i różnorodna dieta (choć zdarza ci się pewnie o tym zapominać). Według piramidy żywienia podstawę jadłospisu powinny stanowić warzywa i owoce. Równie ważna jest kwestia jakości tego, co jemy oraz ilości. Warto jeść mniej, a częściej.

Pielęgnuj sen

Co to znaczy? Zapewnij sobie maksymalną ilość snu. Badania pokazały, że średnio usypianie maluszka zajmuje 5 godzin. Dlatego jeśli w końcu uda ci się położyć, postaraj się nie używać telefonu czy laptopa, ponieważ niebieskie światło utrudnia zasypianie i męczy oczy.

Dbaj również o relaks i odpoczynek. To naprawdę ważne, by mieć okazję do wytonowania emocji, odzyskania równowagi i naładowania baterii. Warto mieć na uwadze, że odpoczynek jest nieodłącznym elementem efektywności w działaniu i podstawą zdrowia psychicznego. Dlatego jeśli w ciągu dnia czujesz się zmęczona, a akurat twoje dziecko zasnęło, nie pędź robić porządków, prać, gotować. Usiądź chociaż na 20 minut i zrób coś dla siebie.

Pielęgnuj relacje

Pamiętaj także, że jesteś nie tylko mamą, ale także kobietą, przyjaciółką, partnerką. Dbaj o relacje z bliskimi i spotykaj się z innymi dorosłymi. Jeśli nie możesz, rozmawiaj przez telefon lub dołącz do forum babyboom. Satysfakcjonujące relacje dają poczucie przynależności, bezpieczeństwa, wpływają na jakość naszego życia, a w konsekwencji poprawiają samopoczucie.

Ocena: 4.75 z 5. Ocen: 2

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: