11 rzeczy, które przydadzą się każdej mamie po porodzie

Zobacz, co ci się przyda po porodzie

11 rzeczy, które przydadzą się każdej mamie po porodzie

Kiedy jesteś w ciąży, skupiasz się głownie na maleństwie, które ma pojawić się na świecie. Tymczasem musisz zadbać również o siebie.

Zobacz 11 rzeczy, które przydadzą się każdej mamie po porodzie.

1. Poporodowe majtki wielorazowe

Poporodowe majtki wielorazowe. Może nie brzmi to specjalnie sexi, ale obiecuję, że zakup majtek poporodowych jest jedną z najlepszych decyzji. Kiedy jesteś obolała, naprawdę potrzebujesz wygody i poczucia, że w ciało nie wpijają ci się żadne gumki i nie drapią koronki.

Zainwestuj w poporodowe majtki wielorazowe lub jednorazowe. Idealne są te wykonane z siateczki, ponieważ umożliwiają swobodny przepływ powietrza. To bardzo ważne, bo zapobiega infekcjom i przyspiesza gojenie bez względu na to, czy rodziłaś naturalnie, czy miałaś cesarskie cięcie. Ważne jest również, żeby ta bielizna specjalna była wykonana z miękkich włókien, zapewniała wygodę, zapobiegała podrażnieniom skóry oraz dobrze podtrzymywała podkład higieniczny.

2. Podkłady poporodowe

Bez względu na rodzaj porodu, przez najbliższe kilka tygodni po porodzie będziesz krwawić. Początkowo krwawienie może być obfite, więc koniecznie zaopatrz się w podkłady poporodowe, które pozwolą ci na większą swobodę podczas pierwszego okresu po narodzinach dziecka. Wybieraj te wyprofilowane, miękkie, z szerokim paskiem samoprzylepnym dającym gwarancję, że podkłady nie będą się przesuwać.

Ważne jest również, żeby podkłady posiadały oddychającą naturalną powłokę. Możesz też dopasować produkt do własnych potrzeb. Jeśli będziesz od razu aktywna, to idealnie sprawdzą się podkłady poporodowe na dzień, ponieważ są na tyle cienkie, że dadzą ci poczucie dyskrecji i bezpieczeństwa. Dla odmiany podkłady poporodowe na noc, ze względu na wielkość i chłonność, idealnie się sprawdzą, kiedy będziesz przebywać w pozycji leżącej.

Pamiętaj, że w połogu nie wolno korzystać z tamponów, ponieważ zatrzymują krew i odchody poporodowe, co może doprowadzić do zakażenia zagrażającemu zdrowiu lub życiu.

3. Płyn do higieny intymnej

Po porodzie bardzo ważne jest dbanie o okolicę krocza. Po każdej wizycie w toalecie powinnaś się dokładnie podmyć. Możesz to zrobić letnią wodą lub przy użyciu sprawdzonego produktu do higieny intymnej, który stosowałaś przed ciążą (żeby uniknąć ewentualnej reakcji alergicznej).

Do osuszania krocza używaj jednorazowego ręcznika. Zrezygnuj z gąbek, bo są siedliskiem bakterii. Korzystaj z prysznica, a z kąpielami w pianie poczekaj do czasu, kiedy krocze i ewentualna rana po cesarskim cięciu całkowicie się wygoi.  

4. Czopki glicerynowe

Niestety zaparcia po porodzie są dosyć częstą przypadłością. Potrafią naprawdę uprzykrzyć życie i niekoniecznie da się je wyeliminować jedynie za pomocą diety. Dlatego jeśli wizyta w toalecie kojarzy ci się z horrorem, możesz zastosować środki zmiękczające stolec, np. czopki glicerynowe.

Gliceryna natłuszcza i nawilża odbyt, ułatwiając poślizg treści kałowej. Po kilku tygodniach, kiedy ustabilizują się hormony oraz praca jelit, wszystko powinno wrócić do normy. Pamiętaj, żeby nie dopuszczać do zaparć, bo one mogą doprowadzić do powstania hemoroidów odbytu i związanego z tym dużego dyskomfortu bólowego.

5. Krem na pękające brodawki

Jeśli karmisz piersią, prawdopodobnie twoje sutki początkowo będą obolałe. Jedną z przyczyn może być ich wrażliwość. Inną to, że dziecko nieprawidłowo chwyta pierś. Jeśli masz możliwość, korzystaj z porady doradczyni laktacyjnej. Na obtarte i obolałe brodawki możesz zastosować krem z lanoliną, która nie tylko nawilża i koi podrażnienia, ale również przyspiesza proces gojenia. Możesz również skorzystać z silikonowych osłonek na piersi, które umożliwiają bezbolesne karmienie.



6. Wkładki laktacyjne

Wkładki laktacyjne to jedno z „must have” mamy karmiącej piersią. Musisz być przygotowana na to, że po porodzie mleko może w niekontrolowany sposób sączyć się i wyciekać, a czasem wręcz tryskać z piersi – i to nie tylko podczas karmienia. Czasem wystarczy, że twoje maleństwo zacznie płakać albo schylisz się, żeby coś podnieść z podłogi.

Wkładki laktacyjne są niezbędne. Możesz skorzystać z miękkich, chłonnych jednorazowych wkładek laktacyjnych, które nie tylko ochronią ubranie przed zabrudzeniem, ale również sutki przed dodatkowym podrażnieniem. Niektóre mamy wybierają wkładki wielorazowe, uszyte np. z dzianiny, bambusowej tkaniny frotte lub bawełny organicznej.

7. Biustonosz do karmienia

Ponieważ biust może urosnąć o kilka rozmiarów tak podczas ciąży, jak i już po porodzie, biustonosz do karmienia kup jak najbliżej wyznaczonego terminu rozwiązania (nie szybciej niż 6 tygodni przed nim). Dzięki temu minimalizujesz ryzyko, że miseczka okaże się za mała.

Najlepiej wybrać stanik, który uszyto z delikatnej bawełny. Nie mniej ważne jest, by był elastyczny, co pozwoli na bezproblemowe umieszczenie w nich wkładek laktacyjnych. Oczywiście warto, żeby miał odpinane miseczki.

8. Piżama lub koszula dla karmiących piersią

Chociaż nie musisz kupować specjalnej piżamy dla kobiet karmiących, zadbaj o to, by mieć coś, co pozwoli ci na swobodne karmienie piersią. To może być koszula nocna zapinana na guziki lub model z odchylanym dekoltem. Głodny maluch naprawdę nie lubi czekać.

9. Laktator

Może nie myślisz o laktatorze jako o artykule pierwszej potrzeby, jednak sporo mam korzysta z niego w różnych sytuacjach. Niektóre z jego pomocą pobudzają laktację, inne regularnie karmią maluszki ściągniętym mlekiem. Wiele mam korzysta z niego sporadycznie, zarówno na początku laktacji, jak i w jej trakcie.

Do wyboru są laktatory ręczne i laktatory elektryczne, które mają automatyczną zmianę faz oraz różne ustawień rytmu i siły ssania, dzięki czemu możesz ich pracę dopasować do swoich potrzeb.

10. Kubek termiczny

Pierwsze tygodnie po porodzie to etap, kiedy uczysz się zajmować dzieckiem. Naprawdę rzadko masz czas dla siebie. Dodatkowo, jeśli karmisz piersią, potrzebujesz pić dużo wody, żeby pobudzać laktację.

Idealnie, żebyś zawsze miała w pobliżu butelkę z wodą, ale czasami będziesz mieć ochotę na ciepłą herbatę czy kawę zbożową. Wtedy fantastycznie sprawdzi się kubek termiczny. Mówiąc wprost, dzięki niemu kawa zrobiona o 7 rano, a wypita po kilku godzinach, nadal ma szansę być ciepła. Obiecuję ci, że dla wielu zmęczonych i zaganianych mam kubek trzymający temperaturę stał się „odrobiną luksusu na co dzień”.

11. Przekąski

Wierz mi, że oprócz pragnienia, połogowi często towarzyszy poczucie głodu. Jeśli karmisz piersią, to dla organizmu jest to spory wydatek energetyczny, dlatego dobrze sięgać po jakieś przekąski, które dodadzą ci sił i będą pożywne. To np. płatki owsiane lub jaglane z różnymi dodatkami, np. suszonymi owocami. Kabanosy, ale te prawdziwe, naturalne, bez miliarda sztucznych dodatków. Pestki słonecznika i dyni. Jogurty i budynie. Pieczone warzywa, np. marchew, pietruszka, ziemniaki, buraki. Pyszne na ciepło, ale równie dobre na zimno z ziołami i oliwą.

Forum babyboom.pl

Mało się mówi na temat tego, jak samotne bywa macierzyństwo. Bez względu na to, jak bardzo wspierający jest twój partner i tak będą pojawiać się momenty, kiedy zostaniesz sama ze swoją niepewnością i lękiem (np. kiedy świeżo upieczony tata wróci do pracy). Dlatego zawsze namawiam, żeby stworzyć własną grupę wsparcia. Najlepiej by pojawiły się na niej osoby, które znajdują się na podobnym etapie życiowym (na przykład mamy, które urodziły maluszki w mniej więcej tym samym czasie). To naprawdę pozwala poczuć się pewniej i mniej samotnie. I zawsze ktoś powie: Rozumiem cię. Mam tak samo jak ty. To pozwala uwierzyć, że nawet jeśli jest źle, to będzie lepiej. Dlatego zapraszam, dołącz do forum babyboom.pl.

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: