reklama
Powrót do wagi sprzed ciąży. Jak długo trwa?

Powrót do wagi sprzed ciąży. Jak długo trwa?

Przeciętny noworodek waży około 3,5 kilograma, a ty? Ile będziesz ważyć po wyjściu ze szpitala? I przede wszystkim jak długo będziesz dochodzić do pierwotnej wagi.

Oczywiście w przypadku każdej z kobiet będzie to wyglądało inaczej, bo wiąże się to z jej dietą, jej sprawnością czy wagą sprzed ciąży, ale są etapy, które są wspólne dla wszystkich mam. 

Doba po porodzie

W ciągu pierwszych 24 godzin stracisz około 5 kilogramów. Po pierwsze część z nich stanowi waga dziecka, pozostałe to krew, woda i płyn owodniowy. Sama przyznasz, że żadna dieta nie pozwoli ci pozbyć się tylu kilogramów w jeden dzień.

7 dni po porodzie

Nadal pozbywasz się nadmiaru płynów. Część mam zauważa, że dużo częściej oddaje mocz i zdecydowanie mocniej się poci. Również karmienie piersią wpływa na spadek wagi, ponieważ podczas karmienia spala się dodatkowe kalorie, nawet do 500 dziennie. Dietetycy sugerują, żebyś w tym czasie nie stawała na wadze, tylko sprawdzaj, w które ubrania znów zaczynasz się mieścić.

Uwaga: istnieją kobiety, które mają uwarunkowania genetyczne sprzyjające utracie wagi - jeśli nie należysz do takich szczęściar, nie przejmuj się i przede wszystkim nie porównuj do koleżanek i absolutnie nie oglądaj zdjęć celebrytek. Szkoda nerwów!

14 dni po porodzie

Nadal nie wchodź na wagę. Twój organizm jest pod wpływem hormonów, więc nie ma co ryzykować jakiegoś załamania. Najważniejsze, że dodatkowe kilogramy, najczęściej nie są odbiciem tkanki tłuszczowej tylko nadmiaru wody w organizmie. Pamiętaj, żebyś dużo piła, zwłaszcza, jeżeli karmisz piersią!

30 dni po porodzie 

Według amerykańskiego Kongresu Położnictwa i Ginekologii większość kobiet w tym czasie traci aż do …8 kilogramów. To dobra wiadomość, zwłaszcza jeżeli w ciąży niewiele przytyłaś. Jeśli jednak sporo przybrałaś na wadze – daj sobie czas. Nadal nie wchodź na wagę, natomiast sprawdzaj, które ubrania zaczęły być dobre. Pamiętaj o zdrowym odżywianiu i przede wszystkim nawadnianiu organizmu.

42 dni po porodzie

Kolejna dobra wiadomość. Kończy się połóg. Macica wraca do poprzedniego rozmiaru, więc twój brzuch staje się mniejszy i bardziej płaski.

9 miesięcy później i porady

Jak to mówią dietetycy, jeżeli jesteś w ciąży przez 9 miesięcy, to daj sobie przynajmniej tyle samo czasu, żeby wrócić do formy. Ostrzegają przed drastycznym odchudzaniem. Restrykcyjne diety nie dostarczają potrzebnych składników odżywczych i opóźniać regeneracje twojego organizmu. W dodatku jak w banku masz zapewniony efekt jo-jo.

Jeśli karmisz piersią potrzebujesz organizmowi dostarczyć:

  • Kalorie: 2,200-2,400
  • Wapń: 1,000-1,300 mg
  • Kwas foliowy: 280 mcg
  • Żelazo: 15 mg
  • Białko: 65 g
  • Witamina C: 95 mg

Jeśli nie karmisz piersią:

  • Kalorie: 1,900-2,200
  • Wapń: 1,300 mg
  • Kwas foliowy 180 mg
  • Żelazo: 15 mg
  • Białko: 44-50 g
  • Witamina C: 60 mg

Nie wolno ci rezygnować z węglowodanów. Potrzebujesz ich bezwzględnie. Staraj się, żeby większa część z nich pochodziła z produktów pełnoziarnistych. Węglowodany są zwykle bogate w błonnik i pozwalają ci nie tylko uregulować pracę jelit, ale również mieć poczucie sytości. W dodatku są są głównym źródłem energii twojego mózgu.

Kwas foliowy przyda dobrze działa na układ nerwowy i jego zapas przyda ci się, kiedy będziesz chciała mieć kolejne dziecko. Witamina C ułatwia wchłanianie żelaza. Białko pozwala na odbudowę tkanek. Jeśli po porodzie czujesz się słaba - warto sprawdzić morfologię, może się okazać, że masz anemię poporodową i wtedy lekarz może zalecić ci suplementacje brakujących składników czy minerałów.

Jedz 3 posiłki dziennie i dwa lub trzy razy sięgaj po drobne przekąski. Wybieraj owoce, warzywa, orzechy czy produkty będące źródłem białka.  Dbaj, żeby jeść regularnie i nie dopuszczaj żebyś czuła głód. Jeśli doprowadzisz do sytuacji, że będziesz czuła wilczy głód na 99,9% sięgniesz po coś słodkiego.

Koniecznie pij dużo wody. Kiedy czujesz ochotę na zjedzenie czegoś, sprawdź najpierw czy nie jest to związane z pragnieniem. Wypij szklankę wody i poczekaj. Jeśli jednak nadal będziesz czuła głód sięgnij po przekąskę lub zjedz pełnowartościowy posiłek, jeśli nadeszła jego pora.

Dziennie powinnaś wypijać koło 3 litrów płynów. Najlepiej, jeżeli 90% z nich będzie stanowiła woda niegazowana. Powinnaś ją pić w małych porcjach, ale za to regularnie przez cały dzień. Będzie to optymalne dla twojego organizmu. Pozostałe płyny mogą to być napoje mleczne, herbatki owocowe, czy 100% soki warzywne bądź owocowe.

Zadbaj o ruch. Staraj się robić 10 tysięcy kroków każdego dnia, a jeśli twój lekarz się zgodzi możesz pierwsze ćwiczenia rozpocząć właściwie od razu po porodzie. Spacery z maluszkiem też pomagają w utracie wagi, a podnoszenie go często wyrabia niezłe bicepsy. Jeśli masz możliwość lub ochotę zapisz się do klubu sportowego lub umów z koleżanką na wspólne ćwiczenia. To motywuje, a poza tym ruch wyzwala endorfiny, więc dodatkowo będziesz mieć dobre samopoczucie.

Dochodzenie do wagi może ci zająć rok lub dłużej

Ciąża, poród, a potem zajmowanie się dzieckiem (zwłaszcza jeśli karmisz piersią) to duży wysiłek dla organizmu. Będzie on potrzebował czasu, żeby dojść do siebie. Dlatego zadbaj o siebie i nie zadręczaj się, jeśli droga do wymarzonej wagi nie jest szybka i prosta.

Pamiętaj, że nie tylko waga czy ćwiczenia wpływają na nasze zdrowie. Dobre samopoczucie psychiczne jest równie ważne! Na forum możesz dołączyć do mam lub stworzyć grupę wsparcia, bo razem czasem znaczy szybciej, lepiej i przyjemniej. Powodzenia! 

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża