reklama
Zaparcia po porodzie. Jak sobie pomóc

Zaparcia po porodzie. Jak sobie pomóc

Zaparcia po porodzie to prozaiczny problem, który dotyka wiele kobiet i wielu im utrudnia życie. Jakie są ich przyczyny? Jak sobie z nimi radzić?

Zaparcia po porodzie

O zaparciach mówimy wtedy, gdy do wypróżnień dochodzi mniej niż 3 razy w tygodniu, pojawiają się przy tym bóle brzucha, gazy, wzdęcia, kolki jelitowe.

Po porodzie, w czasie połogu, sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana i trudniejsza do rozpoznania. Dlaczego? Ponieważ to, że nie wypróżniasz się nawet 4 dni po porodzie, jest sytuacją normalną. Do tego możesz mieć wrażenie pełności w dolnej części brzucha -  wynika to z obrzęku tkanek wokół pochwy, krocza i odbytu. Nie świadczy to o problemie z wypróżnianiem się.

Jakie są przyczyny zaparć po porodzie?

Za zaparciami najczęściej stoją błędy w diecie (na przykład dieta uboga w błonnik). W przypadku kobiet po porodzie dochodzą do tego inne czynniki, takie jak:

Z pewnością nie bez znaczenia jest obawa przed bólem w okolicach krocza, zwłaszcza jeśli podczas porodu doszło do jego nacięcia bądź pęknięcia. Po porodzie okolice te są obolałe, obrzęknięte i zdrętwiałe – to budzi dyskomfort i obawy. Nie dość, że wypróżnienia mogą być bolesne, przez co kobieta może próbować powstrzymywać się od wizyt w toalecie, to i dochodzą obawy o to, by nie pękły szwy bądź nie doszło do jakichś zmian na ranach.

Jeśli rodziłaś poprzez cesarskie cięcie, możesz doświadczyć czasowego paraliżu jelita grubego (niedrożność po operacji).

Nie bez znaczenia jest stan organizmu po porodzie – wciąż wysoki poziom hormonów, a także spowolnienie perystaltyki jelit np. wywołane przez środki znieczulające zaaplikowane podczas porodu.
Pierwsze wypróżnienia po porodzie mogą być utrudnione, ponieważ pracujące przy tej czynności mięśnie są zwiotczałe, a wszystkie te czynniki razem wzięte mogą sprawić, że zaparcia będą bolesnym problemem, a wskutek zaparć wypełnione jelita dodatkowo uciskają macicę.

Jak sobie radzić z zaparciami?

Przede wszystkim zadbaj o dietę. Odpowiednie menu po porodzie to naturalny sposób na regulację wypróżnień.

Jedz regularnie – powinno to być 5 małych posiłków dziennie, o stałych porach.

Jedz suszone owoce – suszone śliwki, morele i figi i warzywa – tak świeże, jak i poddane obróbce termicznej.

Jedz produkty bogate w błonnik, który reguluje pracę układu trawiennego, pobudza perystaltykę jelit (pieczywo pełnoziarniste, otręby, owsianka, kasza, siemię lniane, brązowy ryż, marchew). Zrezygnuj z ciężkostrawnych dań.

Pij duże ilości niegazowanej wody. Woda – w ilości 8 szklanek dziennie - ułatwia również wypróżnianie, zapobiegając zaparciom po porodzie.

Gdy po kilku dniach od porodu wciąż masz problem z wypróżnianiem, kup w aptece środki zmiękczające stolec (np. czopki glicerynowe. Gliceryna natłuszcza i nawilża odbyt, ułatwiając poślizg treści kałowej).

Możesz też sięgnąć po bezpieczne dla karmiących herbatki ziołowe.

W miarę możliwości ruszaj się – spaceruj. Ruch dobrze działa na jelita, pobudzając je do pracy i prawidłowego funkcjonowania.

Podczas wypróżniania usiądź w pozycji, w której kolana są wysoko. Podstaw sobie podest, małe krzesełko.

Przede wszystkim nie unikaj wizyt w toalecie. Prawdopodobieństwo, że podczas wypróżniania uszkodzą się szwy, jest minimalne. A ból? Prawdopodobne jest, że jeśli będziesz w wypróżnianiem się zwlekać, możesz mieć z czasem większe problemy.

reklama