reklama
Anemia po porodzie

Anemia po porodzie

Kobiety po porodzie często czują się osłabione i senne, narzekają na stan skóry, włosów czy paznokci, ale bagatelizują problem, zrzucając swój stan na trudy ciąży czy opieki nad niemowlęciem. To błąd! Jeśli i ty zmagasz się z takimi problemami, koniecznie sprawdź, czy to nie anemia.

Czym jest anemia?

Anemia, inaczej niedokrwistość, to zespół objawów chorobowych, które pojawiają się, gdy we krwi jest za mało erytrocytów (czerwonych krwinek)  lub gdy jest zbyt małe stężenie hemoglobiny (przy prawidłowej ilości czerwonych ciałek).

Najczęstszą postacią niedokrwistości jest niedokrwistość związana z deficytem żelaza (jego niedoborem lub złym przyswajaniem). Rzadziej występuje anemia hemolityczna (z rozpadu czerwonych krwinek), megaloblastyczna (zwiększona objętość erytrocytów) oraz aplastyczna (spadek poziomu krwinek wskutek zaniku szpiku kostnego).

Dlaczego niedokrwistość jest niebezpieczna? Hemoglobina jest odpowiedzialna za dostarczanie tlenu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek i narządów, a jego niedostatek jest szczególnie niebezpieczny dla mózgu oraz serca, które są bardzo wrażliwe na niedotlenienie.

Przyczyny i objawy anemii

Anemia może być skutkiem dużej utraty krwi podczas porodu i połogu (ale także jako konsekwencja obfitych miesiączek), jednak najczęściej to skutek źle zbilansowanej diety, ubogiej w mięso, witaminy (B12) i minerały (żelazo)– trzeba pamiętać, że w przypadku kobiet w ciąży oraz mam karmiących dzieci piersią wzrasta zapotrzebowanie organizmu na wiele składników odżywczych.

Objawy anemii łatwo zrzucić na karb przemęczenia, niedospania czy życiu w biegu. Najbardziej typowymi objawami anemii są:

  • osłabienie i ospałość,
  • suchość i bladość skóry,
  • duszność po wysiłku,
  • blade błony śluzowe (np. wargi),
  • bóle głowy,
  • problemy z pamięcią i koncentracją

W niedokrwistości z niedoboru żelaza dodatkowo występują:

  • zajady,
  • sucha skóra,
  • łamliwość i wypadanie włosów.

Jeśli zauważasz u siebie te objawy, warto na wszelki wypadek zrobić badanie krwi.

W badaniach laboratoryjnych uwagę zwraca: obniżone stężenie hemoglobiny, obniżony hematokryt, obniżona ilość erytrocytów (krwinek czerwonych), a w niedokrwistości z niedoboru żelaza – tzw. MCV (zmniejszenie wskaźnika średniej objętości krwinki), niskie stężenie żelaza we krwi, zmniejszone wysycenie transferyny (białka transportujące żelazo) żelazem.

Leczenie anemii

Anemię trzeba leczyć, by nie dopuścić do pogłębiania niedoborów żelaza w organizmie i wskutek tego do niedoboru żelaza w pokarmie, jeśli karmisz piersią.

Najlepiej zacząć od zmian w diecie. Ponieważ sama dieta to jednak zbyt mało, lekarz powinien przepisać Ci preparaty z żelazem (jeśli karmisz piersią, a u dziecka pojawią się zaparcia, musisz go zmienić) lub suplementy diety (witaminy i minerały). Nie zaleca się przyjmowania preparatów żelaza na własną rękę, bo może dojść do jego przedawkowania.

Dobra wiadomość jest taka, że anemia nie jest przeciwwskazaniem do karmienia piersią.

Dieta przy anemii

Co powinnaś jeść, jeśli masz anemię? W walce z anemią niezbędna jest właściwa dieta bogata w żelazo, kwas foliowy i witaminę B12 i C. W twojej diecie nie może zabraknąć:

  • białka. Znajdziesz je w mięsie - indyk, cielęcina, wołowina, rybach – np. dorsz oraz jajach, nabiale.
  • żelaza - jego źródło to mięso, zielone warzywa (natka pietruszki, szpinak, brokuły), kakao, czekolada, kasza gryczana. Najlepiej przyswajalne żelazo znajdziesz w czerwonym mięsie, a także w roślinach (ciemnozielonych i ciemnoczerwonych).

Pamiętaj, że organizm przyswaja żelazo pochodzenia zwierzęcego dużo lepiej niż żelazo pochodzenia roślinnego. Po spożyciu pokarmów pochodzenia zwierzęcego poziom przyswojenia wynosi ok. 20%, natomiast roślinnego - ok. 5%.

  • witaminy C (zwiększa wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego) - brokuły, czerwona papryka, natka pietruszki, truskawki, pomidory, maliny, czarne porzeczki, owoce cytrusowe.
  • witaminy B12, B6 i kwasu foliowego (niezbędne do produkcji krwinek czerwonych). Witaminy znajdziesz w mięsie i jego przetworach, natomiast kwas foliowy – w zielonych liściastych warzywach (natka pietruszki, sałata, brokuły, jarmuż) oraz w bananach.

Co jeszcze jest ważne?

Pamiętaj, by jeść regularne, małe posiłki i pić duże ilości wody. Warto też do jadłospisu wprowadzić jajka, suszone owoce, orzechy i pestki dyni. Ogranicz spożycie kawy, herbaty i napojów gazowanych, gdyż zawierają taninę i kwas szczawiowy, które hamują wchłanianie żelaza w jelitach.


reklama