reklama
Dieta i płodność

Dieta i płodność

Sporo badań wskazuje na związek pomiędzy dietą i płodnością. Jeżeli staracie się o dziecko zapoznajcie się z naszymi sugestiami dotyczącymi żywienia. A dodatkowo, jeżeli postanowicie się do nich zastosować, zmienicie swoje nawyki żywieniowe trzy miesiące do roku przed poczęciem.

Wpływ cynku na płodność

Istnieją badania, które dowodzą, że cynk w dużej mierze odpowiada za płodność. Według nich spożywanie 15 mg cynku zwiększa produkcję nasienia u mężczyzn oraz przyczynia się do jajeczkowania i płodności u kobiet. Prawdą jest, że cynk odpowiada za prawidłowy podział komórek w początkowej fazie ciąży. Ostrygi, kurczak, wołowina, czy indyk są dobrymi źródłami cynku.

Wpływ kwasu foliowego na płodność

Kobiety w wieku rozrodczym powinny w swojej diecie uwzględnić spożywanie (0,4 mg ) kwasu foliowego dziennie. Ta witamina B zmniejsza ryzyko powstania u dziecka wad wrodzonych cewy nerwowej , takich jak, np. rozszczep kręgosłupa. Kwas foliowy zawierają zielone liściaste warzywa (np. szpinak ), owoce cytrusowe, orzechy, rośliny strączkowe, produkty oraz produkty pełnoziarniste. Natomiast dodatkowo zaleca się suplementację kwasu foliowego, ponieważ trudno jest dostarczyć wymaganą dawkę w samym pożywieniu.

Wpływ wapnia na płodność

Kobietom, które pragną zajść w ciążę zaleca się, aby w ich diecie znalazło się co najmniej 1000 mg wapnia dziennie. Wapń jest niezbędny dla budowy kości mamy i maluszka, ale również część naukowców jest zdania, że pozytywnie wpływa na owulację.

Najprościej dostarczyć go za pomocą mleka. Jeżeli z jakiś powodów nie pijesz mleka sięgnij po twaróg, sery, jogurt, łososia, sardynki w puszce, ryż, tofu, czy migdały.

Wpływ białka i żelaza na płodność

Z badań wynika, że kobiety, których dieta jest bogata w żelazo mają wyższy poziom dzietności. Staraj się spożywać 2, maksymalnie 3 porcje chudego białka zwierzęcego dziennie. Zbyt duże ilości białka mogą wpływać na zmniejszenie płodności. Najlepiej gdybyś jedną porcję zmieniła na białko pochodzenia roślinnego. Sięgnij po fasolę, tofu. Jedząc chude mięso, np. indyka, kurczaka, czy wołowinę dostarczysz swojemu organizmowi żelaza. Jeśli nie jadasz mięsa zastanów się nad suplementacją witaminami z dodatkiem żelaza.

Wpływ kwasów tłuszczowych na płodność

Wiadomo już, że kwasy tłuszczowe omega-3 pozytywnie wpływają na organizm ludzki. Mogą pomóc w regulacji hormonów reprodukcyjnych i redukować stres, który często ma negatywny wpływ na płodność. Kwasy omega-3 znajdziesz w tłustych rybach, takich jak, np.:  łosoś, sardynki, czy śledzie. Również dobrym pomysłem jest spożywanie siemienia lnianego, orzechów włoskich, nasiona dyni i wzbogaconych jaj. Możesz zastanowić się nad suplementacją kwasów omega-3.

Wpływ produktów pełnoziarnistych na płodność

Węglowodany złożone, które znajdziesz między innymi w fasoli, ziarnach, warzywach i owocach mogą zwiększać płodność. Dlaczego? Po pierwsze nie powodują skoków insuliny w organizmie ( w odróżnieniu od węglowodanów prostych), a wręcz wpływają stabilizująco na cykl miesiączkowy i jajeczkowanie. Dodatkowo produkty te zawierają mnóstwo składników odżywczych, jak również kwas foliowy, o którego roli już czytałaś.

Wpływ jagód na płodność

Zwłaszcza maliny i jagody są pełne antyoksydantów (przeciwutleniaczy), które chronią komórki organizmu (twoje jajeczka również) przed uszkodzeniem oraz starzeniem. Ich spożywanie jest polecane również mężczyznom.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 3,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama