Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu

reklama

Nietrzymanie moczu, zwane także wysiłkowym, to problem wielu kobiet w ciąży. Tendencja zapadania na nie nasila się wraz z rozwojem ciąży. Dzieje się tak dlatego, że rosnąca macica naciska na pęcherz moczowy i mięśnie dna macicy, efektem czego jest samowolne popuszczanie moczu bądź trudności z utrzymaniem go podczas śmiechu, kaszlu czy kichania.

Dolegliwość nie wymaga leczenia, bowiem po porodzie zazwyczaj ustępuje samoistnie.

reklama

Nietrzymanie moczu w ciąży - porady

  • Jak najczęściej odwiedzaj toaletę - dbaj o to, by twój pęcherz nie był bardzo pełny.
  • Unikaj zaparć, gdyż stolec może uciskać pęcherz. Co więcej, duży wysiłek przy wypróżnianiu osłabia mięśnie dna miednicy.
  • Stosuj mądrą dietę i prowadź aktywny, ale nie forsujący tryb życia.
  • Bez względu na krępujące dolegliwości pij dużo wody, unikaj napojów, które mogą podrażniać pęcherz (kawa, napoje gazowane), ostrych przypraw, cytrusów. To pozwoli zapobiegać infekcjom układu moczowego.
  • Pamiętaj o gimnastyce mięśni krocza i cewki moczowej, czyli ćwiczeniach Kegla, polegających na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni pochwy i odbytu (możesz ćwiczyć w toalecie, na ok. 10 sekund wstrzymując mocz). Regularnie wykonywane ćwiczenia wzmacniają mięśnie dna miednicy - to ułatwia poród.
  • Stosuj wkładki higieniczne lub podpaski – nie zmniejszą one dolegliwości, ale zminimalizują dyskomfort psychiczny.
  • Dbaj o higienę okolic intymnych. Podmywaj się regularnie, używaj płynów przeznaczonych do higieny intymnej.
  • O swoim problemie powiedz lekarzowi - bywa, że popuszczanie moczu może być objawem infekcji dróg moczowych.

Przeczytaj więcej o wysiłkowym nietrzymaniu moczu

Ocena: 5 z 5. Ocen: 3

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: