Nauka relaksu

Nauka relaksu

Świadome odprężenie jest niezwykle istotne podczas porodu, dlatego należy je ćwiczyć od początku ciąży.

Relaksacja dla potrzeb porodu różni się od tej w popularnym rozumieniu (pojmowanej jako pełne rozluźnienie, gdy myśli swobodnie krążą wokół przyjemnych wizji).

W porodzie nie istnieje nic, od czego można by uciec, czemu można by zaprzeczyć, lub czemu można by się przeciwstawić. Wśród wielu systemów na szczególną uwagę zasługują: trening autogenny Schultza i postępująca relaksacja Jacobsena.

reklama

Relaks w ciąży

Dla potrzeb ciężarnej wykorzystuje się niektóre ćwiczenia z pełnego programu treningu autogennego Schultza. Pełne odprężenie uzyskuje się w pozycji leżącej na boku lub półleżącej, z tułowiem podpartym i z wałkiem pod kolanami pozostającymi w lekkim rozchyleniu.

Naukę rozpoczynamy od napinania i rozluźniania poszczególnych grup mięśni. Istotne jest nauczenie się wyczuwania różnicy pomiędzy napięciem a rozluźnieniem mięśni. Przy ćwiczeniach tego rodzaju wskazana jest obecność kogoś, kto będzie kontrolował do jakiego stopnia rozluźnione są mięśnie.

Na początku uczymy się odprężania całego ciała poprzez napinanie i rozluźnianie kolejnych grup mięśni: klatki piersiowej, głowy i twarzy, kończyn górnych, dolnych, pośladków, krocza.

Następnie uczymy się napinania tylko tych mięśni, które biorą czynny udział w porodzie, przy równoczesnym rozluźnieniu pozostałych grup mięśni.

Umiejętność władania swymi mięśniami pozwoli w czasie porodu na wyłączenie we właściwym momencie mięśni nieużytecznych w danej chwili, a zarazem  na włączenie i maksymalne napięcie mięśni aktualnie zaangażowanych. Sytuacja taka ma miejsce podczas skurczów porodowych (w I i II okresie porodu).

Pozwoli to zaoszczędzić organizmowi zmęczenia, a w rozluźnionych partiach mięśni nie będą się gromadzić toksyczne produkty przemiany materii, które w dużej mierze stają się przyczyną bolesnych doznań. W tym czasie wskutek dopływu tlenu, produkty znużenia w pracującym mięśniu szybko zostaną usunięte przez krwiobieg.

Ocena: 3.68 z 5. Ocen: 19

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Poród w wodzie

Poród w wodzie

Jeżeli zastanawiasz się nad możliwością urodzenia maluszka w wodzie, weź pod uwagę wszystkie dobroczynne...   Więcej

Bądź dla siebie dobra w czasie porodu

Bądź dla siebie dobra w czasie porodu

Dzięki Bogu, że czasy, kiedy leżenie na plecach w trakcie porodu było właściwie jedyną, słuszną, pozycją,...   Więcej

Dobre samopoczucie w ciąży? Dbaj o siebie

Dobre samopoczucie w ciąży? Dbaj o siebie


Nazywam się…mama. Od kilku tygodni, a może miesięcy jestem w ciąży. Obok mojego łóżka leży sterta...   Więcej

Zdrowe 9 miesięcy ciąży

Zdrowe 9 miesięcy ciąży

 Czy wiesz, jak ogromny wpływ na dobre samopoczucie twego nienarodzonego dziecka ma twój styl życia?...   Więcej

O seksie w ciąży

O seksie w ciąży

Bardzo często ciąża nie pozostaje zupełnie bez wpływu na życie seksualne. Zmiany uwarunkowane zajściem w...   Więcej

Pierwsza wizyta u ginekologa po porodzie

Pierwsza wizyta u ginekologa po porodzie

Czy wiesz, że poporodowe uszkodzenia narządów rodnych mogą nie dawać żadnych objawów, przez co dopatrzyć...   Więcej

reklama