reklama
Jak w ciąży zmienia się twój sen

Jak w ciąży zmienia się twój sen

W czasie ciąży zmienia się niemal wszystko. Będziesz mamą. Hormonalne szaleństwo wpływa zarówno na twój wygląd i samopoczucie, jak i tryb życia, niemal w każdym detalu. Czy wiesz, że w czasie ciąży zmienia się także twój sen?

Sen w 1. trymestrze ciąży

Zmiany w zapotrzebowaniu na sen, a także w jego charakterze i jakości, dostrzeżesz już na początku ciąży. W pierwszym trymestrze możesz doświadczyć i bezsenności w nocy, i nadmiernej senności w ciągu dnia.

Bezsenność może cię dotknąć, ponieważ jesteś podekscytowana, może odczuwasz niepokój, może dopadł cię stres. Zastanawiasz się, jak to będzie, kiedy urodzi się dziecko. Cieszysz się, może coś budzi twój lęk. Feeria emocji, a także gonitwa myśli mogą zakłócić wypoczynek. Nie pomaga wybudzanie się z powodu potrzeby oddania moczu czy z uwagi na inne dolegliwości towarzyszących w początkowym okresie ciąży.

Z kolei nadmierna senność i potrzeba drzemek w ciągu dnia to skutek zwiększonej produkcji progesteronu, ale i krwi (niezbędna do produkcji łożyska). To dlatego szybciej się męczysz. Jeśli dołożyć do tego nudności, duszności, zawroty głowy czy anemię

Sen w 2. trymestrze ciąży

Drugi trymestr to czas stabilizacji. Za tobą stres i niepokoje, a także dolegliwości pierwszego trymestru, jeszcze przed tobą dyskomfort towarzyszący semestrowi trzeciemu. Nie jesteś już tak senna, a i we znaki nie daje ci się bezsenność. To dobry czas.

Hormony ciążowe to zastrzyk energii – odczuwasz to na każdym kroku. Pamiętaj jednak, by pożytkując ją, nie przesadzić. Nawet jeśli czujesz, że mogłabyś przenosić góry, nie szarżuj. Nadmierne zmęczenie jest niekorzystne, a i fatalnie się przełoży na jakość snu – ciężko ci będzie zasnąć, mogą cię wybudzać skurcze łydek czy bóle pleców.

Sen w 3. trymestrze ciąży

Pod koniec ciąży senna historia zatoczy koło - znów możesz odczuwać większą senność, ale i bezsenność. Duży brzuch nie pozwala na znalezienie wygodnej pozycji w nocy (budzisz się, nie wysypiasz, więc dosypiasz w ciągu dnia), a i dręcząca może okazać się ta pozycja, która jest najlepsza.

Specjaliści przestrzegają, by kobiety w ciąży nie sypiały na plecach (macica i dziecko naciskają na kręgosłup, jelita oraz żyłę główną dolną). Zaleca się ułożenie na lewym boku, bo to ułatwia przepływ krwi do łożyska i zapobiega obrzękom.


Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 3
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama