Jak zadbać o bezpieczeństwo i relaks w ciąży

Jak zadbać o bezpieczeństwo i relaks w ciąży

Ciąża to piękny, ale i wymagający stan. Trzeba zmienić swoje życie: nawyki, rytm dnia i nastawienie. Zarówno przeciwwskazań, jak i zaleceń, jest cała masa – trudno się dziwić, przecież chodzi o zdrowie zarówno przyszłej mamy, jak i dziecka. O czym pamiętać, a na co uważać? Zobacz, jak dbać o swoje bezpieczeństwo i relaks będąc w ciąży.

Bądź dla siebie wyrozumiała i wsłuchuj się w swoje potrzeby

Choć ciąża to nie choroba, to jednak narzuca pewne ograniczenia, ma swoje wymagania. Rytm ciążowej codzienności wyznaczają hormony i specyfizczne dolegliwości. Dlatego bądź dla siebie wyrozumiała, wsłuchuj się w swoje potrzeby - traktuj się ze zrozumieniem i sympatią.

Jeśli masz ochotę nieco odpuścić, zdrzemnąć się czy poleniuchować, zrób to. To nie jest dobry czas, by wyrabiać 100 % normy. Nie próbuj być idealną żoną czy pracownikiem za wszelką cenę. Spróbuj też zdystansować się do pewnych spraw – unikaj stresów, nerwowych sytuacji, nieszczerych relacji.

Pamiętaj też, że rady – zarówno te czerpane z poradników, jak i od doświadczonych mam są cenne, ale w ich stosowaniu zachowaj zdrowy rozsądek.

Racjonalnie się odżywiaj

Twoja dieta powinna być bogata, różnorodna i zbilansowana. Pamiętaj o witaminach i mikroelementach, takich jak DHA, witamina D, kwas foliowy czy żelazo.

Jedz często. Pamiętaj, że dzięki temu we krwi utrzyma się mniej więcej stały poziom cukru, co zapobiegnie omdleniom, mdłościom, zasłabnięciom.

Pij dużo wody, unikaj fast-foodów oraz produktów, które są zakazane w ciąży (jak np. surowe mięso i ryby, niepasteryzowane mleko, surowe jajko, alkohol, kofeina).

Dbaj o zdrowie

Chodź na regularne wizyty do zaufanego ginekologa, wykonuj wszystkie badania, które ci zleca, przestrzegaj wytycznych, jakie ci daje. Twoje zdrowie i dobrostan maluszka to w tej chwili priorytet.

Nie dźwigaj!

W ciąży nie możesz podnosić niczego i nikogo (np. dziecka), jeśli waży więcej niż 5 kilogramów. Tyle wynosi górna granica bezpieczeństwa. Dźwiganie w ciąży jest niebezpieczne nie tyle ze względu na maluszka (chronią go wody płodowe), co na twój kręgosłup, szyjkę macicy (która może się skracać) i narządy rodne (dźwiganie ciężkich rzeczy grozi zaburzeniami statyki narządu rodnego w przyszłości).

Odpoczywaj i relaksuj się

Odpoczywaj i relaksuj się tak, jak lubisz: idź sama do kina, na rogaliki różane z przyjaciółką, z psem na spacer, z mężem na randkę. Pływaj, ćwicz prenatalną jogę, ale i leż na kanapie, czytając książki czy oglądając ulubione seriale. Rozpieszczaj się, ciesz się swoim stanem i pięknymi chwilami.

Możesz np. zwykłą kąpiel w wannie (jeśli ciąża nie jest zagrożona, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa) zmienić w domowe  SPA.  Wycisz telefon, zgaś światło, zapal świece, wlej kilka kropli olejku zapachowego - zarówno do kominka do aromaterapii, jak i do wanny  (zapachu dozwolonego w ciąży). Włącz muzykę lub audiobook.

Nie mniej genialnym pomysłem jest masaż, który ma właściwości relaksujące - działa zarówno na psychikę, jak i ciało.

Możesz go wykonać u zaufanego masażysty czy fizjoterapeuty. Miej na uwadze, że masaż prenatalny (ciążowy) różni się od masażu klasycznego. Przeprowadza się go z reguły od 3. do 8. miesiąca ciąży.

Zawsze też możesz poprosić partnera o delikatny masaż karku i okolicy barkowej lub… kupić masażer.

Masażer z funkcją ogrzewania MommyLine REER mogą używać kobiety w ciąży (oczywiście po konsultacji z lekarzem) i młode mamy.  Urządzenie nadaje się do masażu karku pleców i szyi, ale również ramion, łydek, ud, stóp, pleców w odcinku lędźwiowym.

Masaż jest realizowany przez płynny ruch rotacyjnych głowic, co przypomina japoński masaż SHIATSU.

Przyrząd ma 2 głowice masujące z 4 punktami stymulującymi ruch masażu i 3 tryby prędkości pracy.

Można go podłączyć zarówno w domu, jak i samochodzie.

Uważaj na siebie!

W ciąży łatwo o upadek, dlatego myśl o swoim bezpieczeństwie i bądź ostrożna. Wraz z rozwojem ciąży wzrasta masa ciała, co zaburza jego proporcje i zmienia środek ciężkości. Twoje ruchy prawdopodobnie stają się niezgrabne i ociężałe, masz wiele zastrzeżeń do koncentracji i refleksu. Nie bez znaczenia jest  wachlarz ciążowych dolegliwości, takich jak wahania poziomu cukru czy ciśnienia krwi, zawroty głowy, omdlenia czy bóle stawów. To wszystko sprawia, że do upadków w ciąży dochodzi częściej, niż można by przypuszczać. Dlatego uważaj na siebie, szczególnie w  3. trymestrze.

Dbaj o bezpieczną podróż

Pamiętaj o swoim bezpieczeństwie także wtedy, gdy jedziesz samochodem. Po pierwsze – czy wiesz, że kobieta w ciąży, jeśli tylko może, nie powinna prowadzić auta, ponieważ obecność kierownicy i poduszki powietrznej może zwiększyć ryzyko obrażeń podczas ostrego hamowania czy kolizji?

Po drugie – pasy bezpieczeństwa. W Polsce obowiązek korzystania z nich nie dotyczy kobiet o widocznej ciąży. Przyszłe mamy korzystają z tego wątpliwego przywileju, w obawie o bezpieczeństwo dziecka. Czy mają rację? Nie. Wprawdzie niebezpieczne jest prowadzenie pasa biodrowego po brzuchu lub nad nim, gdyż podczas kolizji czy gwałtownego hamowania może to zaszkodzić dziecku, ale istnieją sposoby, by podróżować w pasach. Jak? Zapinać je  w sposób prawidłowy lub kupić adapter do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży.

Adapter do pasów bezpieczeństwa MommyLine marki Reer odpowiednio reguluje ułożenie samochodowych pasów bezpieczeństwa i sprawia, że jego poprzeczny (biodrowy) odcinek przebiega poniżej brzucha, nie zagrażając dziecku.

Adapter jest uniwersalny. Pasuje do wszystkich 3-punktowych pasów bezpieczeństwa (tak na fotelu kierowcy, jak i przednim siedzeniu pasażera), ale także do stoju przyszłej mamy: zarówno do spodni, jak i sukienki/spódnicy (dwie metody mocowania adaptera do pasa). Można go stosować od pierwszych tygodni ciąży.

Unikaj chemii

Unikaj chemii– zarówno w żywności, jak i w otoczeniu. Nie używaj drażniących detergentów, nie wdychaj oparów, unikaj kontaktu ze środkami toksycznymi. Uważnie stosuj kosmetyki – wybieraj te, które są bezpieczne.

Nie siedź długo przy komputerze

Nie siedź długo przy komputerze – to szkodliwe, ponieważ pojawiają się i potęgują dolegliwości, takie jak: obrzęki, bóle pleców, karku, głowy; zespół cieśni nadgarstka, kłopoty ze wzrokiem. Zachowaj umiar i zdrowy rozsądek.

Prowadź oszczędny i higieniczny tryb życia

Chodź spać o rozsądnych porach, wysypiaj się. Pamiętaj, że optymalną pozycją do spania podczas ciąży, zwłaszcza zaawansowanej, jest lewy bok. Spanie na brzuchu jest niewygodne, a z czasem niewykonalne, z kolei spanie na prawym boku może powodować ucisk żyły głównej dolnej, co prowadzi do zmniejszenia dopływu krwi do serca, niedotlenienia kobiety i dziecka.  

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:
reklama

Niezbędniki w dziale ciąża