reklama
Kwas foliowy w ciąży

Kwas foliowy w ciąży

Chociaż nadal naukowcy nie do końca widzą, dlaczego kwas foliowy ma tak ogromny wpływ na zapobieganie wadom cewy nerwowej, wiadomo, że witamina B9  ma zasadnicze znaczenie w rozwoju DNA. Dlatego tak ważne jest dostarczanie jej w okresie ciąży.

Kwas foliowy i jego zapotrzebowanie w ciąży

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowej produkcji, funkcjonowanie oraz naprawy komórek, wpływa na system nerwowy i mózg.
Właściwie wszystkie kobiety w wieku rozrodczym (nawet jeśli nie są w ciąży) powinny go brać, ponieważ z badań wynika, że dostarczanie 400 mikrogramów (0,4 mg) na dobę; przed poczęciem i we wczesnym okresie ciąży zmniejsza ryzyko urodzenia dziecka z poważnymi wadami cewy nerwowej od 50% - 70%.

Co ważne wszystkie te wady występują w ciągu pierwszych 28 dni ciąży, kiedy większość z nas nawet nie przypuszcza, że nosi pod sercem maluszka. Jeżeli planujesz ciążę, zacznij suplementację najlepiej 3 miesiące wcześniej.

Czym grozi niedobór kwasu foliowego w ciąży?

Niedobór kwasu foliowego  może powodować wady cewy nerwowej. Cewa zamyka się między 16. a 28. dniem życia płodowego, powstaje z niej mózg oraz rdzeń kręgowy. Jeżeli dojdzie do nieprawidłowości dziecku grozi: rozszczep kręgosłupa, niepełne zamknięcie rdzenia kręgowego i kręgosłupa, bezmózgowie, ciężkie niedorozwój mózgu, przepukliny mózgowe. Część badaczy sugeruje, że witamina B9 może obniżyć ryzyko  innych wad , np:  jak rozszczepu wargi , czy podniebienia . Niedobór kwasu foliowego grozi ci również anemia w ciąży.

W jakich produktach znajdę kwas foliowy?

Ciekawostką jest to, że z badań wynika, iż nasz organizm dużo lepiej wchłania syntetyczną wersję kwasu foliowego, a dużo gorzej radzi sobie z pozyskiwania jej z żywności. Dlatego tak ważna jest suplementacja.  Jeżeli bierzesz witaminy dla kobiet w ciąży to w nich najprawdopodobniej zawarty jest kwas foliowy. Skonsultuj się z lekarzem, czy bierzesz wystarczającą dawkę. Szczególnie ważne jest to, jeśli jesteś wegetarianką w ciąży , bądź weganką.

Bogatym źródłem folianów są między innymi: kalafior, brokuły, szpinak, sałata, kapusta, szparagi, brukselka, fasola, soczewica,  szparagi, okra, rzepa, pomidory, groch, cykoria, sałata, ale również żółtka jaj, wątróbka i drożdże piwne oraz owoce cytrusowe.

Dla przyjemności i zdrowia możesz jeść jedną średnią pomarańczę dziennie – dzięki temu dostarczysz organizmowi 1/5 potrzebnej dawki folianów. W witaminę B9 bogata jest również wątróbka, ale dla odmiany odradza się częste spożywanie jej w okresie ciąży ze względu na dużą zawartość witaminy A, która w nadmiarze jest szkodliwa.

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża