reklama

Suplementy diety w ciąży

1000 pierwszych dni życia, od poczęcia do 2. urodzin to najważniejszy okres dla zdrowia dziecka. To wtedy dziecko rozwija się najbardziej intensywnie. Kształtuje się jego ośrodkowy układ nerwowy, mózg, wzrok oraz odporność.

Aby stworzyć maluszkowi optymalne warunki rozwoju w tym okresie, przyszła mama powinna o sobie myśleć – unikać stresu, dbać o  kondycję fizyczną oraz ilość i jakość snu. Nade wszystko powinna jednak przestrzegać mądrej, dobrze zbilansowanej diety i dbać o to, aby nie zabrakło dziecku niezbędnych składników odżywczych do jego prawidłowego rozwoju.

Jak pokazują badania naukowe, niestety nie zawsze wystarczy racjonalna dieta. Niektórych składników - szczególnie istotnych w tym okresie – albo brakuje w codziennym menu, albo trudno je pozyskać. Okazuje się, że jest 5 szczególnie istotnych składników odżywczych, których brakuje nawet w dobrze zbilansowanej diecie i to te składniki należy dodatkowo suplementować.

Jest to tzw. wielka piątka: ( BIG FIVE)

Aby dostarczyć rekomendowane aktualnie dawki substancji z grupy tzw. wielkiej piątki, kobieta w ciąży musiałaby codziennie spożywać:

  • 2 puszki tuńczyka lub 1 kg dorsza (DHA)
  • 30 żółtek jaja, 8 puszek tuńczyka, 400 g śledzi marynowanych (Wit.D)
  • 1 kg szpinaku 200 g wątroby (uwaga – wit. A!) lub 800g zielonych warzyw (kwas foliowy)
  • litr mleka od krowy lub jodowanej wody mineralnej (jod)

Stąd też eksperci zalecają dodatkowe przyjmowanie wyżej wymienionych składników w postaci suplementów.

Dlaczego te składniki, a nie inne należy dodatkowo przyjmować?

DHA -  kwas dokozaheksaenowy z grupy Omega-3. Wspomaga prawidłowy rozwój mózgu, wzroku i układu nerwowego dziecka, zmniejsza ryzyko rozwoju alergii i astmy, kształtuje odporność, chroni przed przedwczesnym porodem i zapobiega niskiej masie urodzeniowej dziecka. Najlepiej przyjmować go podczas ciąży w ilości 400–600 mg dziennie.

Witamina D3 -  wspiera prawidłowy rozwój kości, działa ochronnie na wiele narządów. Najlepiej przyjmować ją w sezonie jesienno-zimowym, gdy jest mało słońca, podczas ciąży i w trakcie karmienia piersią, w ilości od 1500 do 2000 jednostek.

Żelazo - dostarcza tlenu do krwioobiegu, korzystnie wpływa na rozwój dziecka. Zapobiega anemii u kobiety i niedoborowi żelaza u dziecka. Niedobory    żelaza    to najczęstszy niedobór żywieniowy u kobiet w ciąży.  

Przyjmowanie 30 mg żelaza od początku ciąży pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia niedoboru w 2 i 3  trymestrze.

Kwas foliowy - zmniejsza ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej płodu. Najlepiej przyjmować go już kilka tygodni przed ciążą, w dawce 400 mikrogramów dziennie.

Jod - reguluje procesy wzrostowe, rozwój układu nerwowego i płciowego, jest niezbędny do wytworzenia hormonów tarczycy. Jego niedobór może zaburzać rozwój dziecka. Najlepiej przyjmować go przed ciążą, w jej trakcie i podczas karmienia piersią, w dawce 150 mikrogramów.

Pamiętaj, by:

  • wszelkie suplementy stosować po konsultacji z lekarzem,
  • kupować tylko te, które są skomponowane specjalnie dla kobiet w ciąży - niektóre ze składników obecnych w niededykowanych suplementach mogą być niebezpieczne dla dziecka i przebiegu ciąży,
  • czytać ulotki informacyjne,
  • nie przekraczać zalecanej dawki,
  • nie używać preparatów przeterminowanych.
reklama