reklama
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Witamina D to tak naprawdę grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach (D1, D2, D3). Odpowiada ona głównie za gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz utrzymywanie prawidłowej struktury i funkcji kośćca. Ma także – obok kwasu foliowego, jodu, żelaza i kwasu DHA – duże znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju dziecka.

Witaminę D dostarczamy do organizmu poprzez codzienną dietę i syntezę skórną (powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych). Dlatego warto nie tylko zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, ale i o umiarkowaną aktywność fizyczną na świeżym powietrzu.

Źródła witaminy D w diecie:

  • tłuste ryby (dorsz, śledź, łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk, węgorz),
  • żółtka jaj,
  • żółty ser,
  • mleko krowie,
  • grzyby,
  • produkty wzbogacane witaminą D: margaryny.

UWAGA! W przypadku kobiet w ciąży zaleca się szczególną ostrożność w przypadku spożywania produktów pochodzenia rybiego ze względu na możliwość wystąpienia zanieczyszczeń takich jak rtęć, dioksyny, polichlorowane bifenyle.

Witamina D w ciąży

Witamina D wpływa na prawidłowy przebieg ciąży i rozwoju płodu:

  • zapobiega niskiej masie urodzeniowej i zahamowaniu wzrostu płodu,
  • wspiera prawidłowy rozwój kości,
  • zmniejsza ryzyko krzywicy,
  • odpowiada za rozwój mózgu płodu,
  • zmniejsza ryzyko komplikacji ciąży,
  • zapobiega zahamowaniu wzrostu płodu, wrodzonej krzywicy, osteopenii,
  • rozwojowi wczesnej próchnicy zębów u dzieci, obniżeniu masy kostnej, zapobiega opóźnieniom wzrastania w pierwszym roku życia,
  • powiązano ją także z dojrzewaniem układu odpornościowego oraz układu oddechowego u noworodków.

Niedobór witaminy D

W Polsce większość noworodków rodzi się z niedoborami witaminy D, co w późniejszym wieku może oznaczać defekty szkliwa zębów, zmniejszoną masę kostną, krzywicę, astmę i cukrzycę. Dziecko urodzone z niedoborem witaminy D jest także podatne na złamania kości i choroby autoimmunologiczne, metaboliczne, nowotworowe, naczyniowe i choroby serca.

Niedobór witaminy D może zmienić strukturę i funkcjonowanie mózgu skutkujące długofalowymi zmianami w zachowaniu dziecka, a jej niskie stężenie powiązanie jest ze zwiększonym ryzykiem konieczności wykonywania cesarskiego cięcia. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dawkowanie witaminy D w ciąży.

Dawkowanie witaminy D

Ze względu na odnotowane niedobory witaminy D u noworodków, według zaleceń z 2013 roku, zwiększono dawkę witaminy D dla kobiet w ciąży z 800 j.m. do 1500-2000 j.m.

Czy wiesz, że kobieta w ciąży, aby dostarczyć rekomendowane ilości witaminy D, powinna codziennie spożyć np. 15 żółtek jaja, 4 puszki tuńczyka (po 100 g), 200 g śledzi marynowanych?

Uwaga! Ze względu na zanieczyszczenie rtęcią i dioksynami śledzie nie są rekomendowane dla kobiet w ciąży.

Zgodnie z polskimi Zaleceniami Zespołu Ekspertów bardzo ważne jest zadbanie o prawidłowe zasoby witaminy D już na etapie planowania ciąży. Sprawdź zawartość witaminy D w przyjmowanym preparacie.

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża