reklama
Zdrowa mama, zdrowy maluch – zadbaj o siebie w czasie ciąży
materiał partnera (*)

Zdrowa mama, zdrowy maluch – zadbaj o siebie w czasie ciąży

Zależność między sposobem, w jaki będziesz o siebie dbała w trakcie ciąży, a zdrowiem Twojego dziecka, jest oczywista. Rozwijający się w Twoim łonie płód nie powinien być narażony na szkodliwe czynniki. Musi też otrzymać niezbędne do wzrostu składniki odżywcze. Możesz zrobić naprawdę wiele, aby zapobiec komplikacjom ciążowym i wydać na świat zdrowego malucha!

Oto lista wskazówek, jak powinnaś dbać o zdrowie w ciąży:

1. Od razu po potwierdzeniu przez test ciążowy, że spodziewasz się dziecka, udaj się do lekarza, który powinien zrobić Ci USG, skierować na analizę krwi oraz, jeśli uzna to za niezbędne, także na inne badania.

2. Przestrzegaj zaleceń zdrowej diety i utrzymuj właściwą masę ciała. Nie powinnaś za bardzo przytyć, gdyż zwiększysz tym ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową oraz będzie Ci trudniej schudnąć po porodzie. Ponadto, jeśli dziecko w Twoim łonie będzie zbyt duże, prawdopodobnie będzie miało większą skłonność do nadwagi w życiu dorosłym, a poród może okazać się trudniejszy.

3. Przyjmuj suplement z kwasem foliowym (0,4 g lub więcej, jeśli tak zdecyduje lekarz) oraz innymi niezbędnymi w tym okresie witaminami i minerałami, w tym witaminą D3 i jodem. Nie sięgaj jednak po żadne preparaty bez wskazań specjalisty. Kwas foliowy odgrywa szczególnie ważną rolę w pierwszym trymestrze, gdyż jego obecność umożliwia zamknięcie się części cewy nerwowej, z której następnie rozwijają się mózg i rdzeń kręgowy. Wady cewy nerwowej są skrajnie niebezpieczne dla zdrowia i życia dziecka.

4. Nie przyjmuj absolutnie żadnych leków, suplementów i preparatów ziołowych bez wiedzy lekarza. Nawet środki dostępne bez recepty mogą spowodować wady płodu. Niebezpieczeństwo jest największe podczas pierwszych trzech miesięcy ciąży, jednak w kolejnych miesiącach także musisz być ostrożna. Zawsze pytaj ginekologa, co możesz przyjąć.

5. Pamiętaj o umiarkowanej aktywności fizycznej, która pomaga kobietom czuć się bardziej komfortowo podczas ciąży – spacery i pływanie stanowią doskonałą formę ruchu dla ciężarnych. Co najmniej pół godziny ćwiczeń dziennie to rozwiązanie idealne. Zachowaj jednak środki ostrożności:

  • zapytaj lekarza, czy w Twoim przypadku nie ma przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń - jeśli ciąża jest zagrożona, aktywność fizyczna może być niebezpieczna!
  • nie uprawiaj sportów, które grożą uderzeniem, upadkiem lub wiążą się z dużym obciążeniem organizmu,
  • dbaj o dobre nawodnienie,
  • natychmiast zadzwoń do lekarza, jeśli pojawią się u Ciebie niebezpieczne symptomy: zaburzenia widzenia, silne osłabienie, bóle w klatce piersiowej, bóle lub skurcze brzucha,
  • ćwicz tylko do momentu, kiedy czujesz się dobrze – jeśli poczujesz zmęczenie i słabość, odpocznij.

6. Nigdy nie ignoruj niepokojących sygnałów, takich jak:

  • krew lub wydzielina z pochwy,
  • nagłe lub intensywne puchnięcie twarzy lub palców,
  • bóle głowy, które są silne i uporczywe,
  • nawracające nudności lub wymioty,
  • zawroty głowy,
  • ciemność przed oczami, zaburzenia widzenia,
  • bóle i skurcze podbrzusza,
  • dreszcze lub gorączka,
  • zmiany w odczuciu ruchów dziecka,
  • skąpomocz lub pieczenie/ból podczas oddawania moczu,
  • wszelkie choroby, infekcje,
  • cokolwiek innego, co Cię niepokoi – zawsze w tych sytuacjach poszukaj pomocy medycznej. (1)

7. Pamiętaj o wszelkich zakazach lekarza, dotyczących sięgania po określone produkty spożywcze. Nie pal, nie pij alkoholu, nie bierz narkotyków, nie korzystaj z sauny i jacuzzi.

Cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, zawsze porozmawiaj ze specjalistą. On, a także Twój instynkt i ogólna wiedza, pomogą Ci przejść przez dziewięć miesięcy ciąży zdrową i pełną optymizmu!
 
1. Taking Care of You and Your Baby While You're Pregnant, FamilyDoctor

www. familydoctor.org/familydoctor/en/pregnancy-newborns/your-body/taking-care-of-you-and-your-baby-while-youre-pregnant.html

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama