reklama

16. miesiąc życia dziecka

16-miesięczne dziecko sprawnie się przemieszcza, umie też precyzyjnie używać paluszków, a także słowa nie. Jest małym, żądnym wrażeń i wyzwań odkrywcą i poszukiwaczem, ale i uparciuchem, który lubi spróbować, czy uda mu się postawić na swoim. Ma w tych zakresach coraz bogatsze doświadczenie. Budzi się w nim też na dobre dusza artysty – tak malarza, jak i tancerza czy akrobaty, dlatego ani na chwilę nie można go zostawić samego.

Rozwój fizyczny

  • Dziecko dobrze chodzi – a to wolno, a to szybko; to wspina się na palce, to kuca, biega, kopie piłkę. Maluch ma coraz lepsze poczucie równowagi, coraz większą pewność ruchów. Niech idzie dalej! Zachęcaj go do tego i wspieraj. Razem przecież możecie eksperymentować z ruchem - tańczcie, skaczcie, kup maluchowi pieska na kijku, klaszcz w rytm jego kroków – takie zabawy świetnie wspierają rozwój motoryki dziecka i... zbliżają was do siebie. To także dla malucha powód do domy i inwestycja w jego wiarę i pewność siebie.
  • Ponieważ dziecko ma coraz lepsze poczucie równowagi, a i dobrze sobie radzi z chodzeniem, chce więcej – przygotowuje się do skakania. Świetnie się do tego nadaje łóżko, materac. Postaraj się, by dziecko było bezpieczne wspinając się na kolejny szczebel rozwoju motorycznego. Daj mu szansę się wykazywać i trenować nowo nabyte umiejętności, ale asekuruj je. Acha! Dziecko odkryje na dobre, co to taniec, a ze ciało coraz bardziej je słucha, kołysanie na boczki i podrygiwania mogą nie mieć końca. Nie zapomnij o zdjęciach i filmikach, które utrwalą te harce w waszych domowych archiwach i wspomnieniach.
  • Coraz większym uznaniem cieszą się zabawy, które wymagają precyzyjnych ruchów i które dają wymierne efekty: przesypywanie grochu czy kaszy, zabawy w piasku czy w wodzie (nie bój się, że ciekawski smyk wybrudzi siebie czy podłogę – wsyp do miski mąkę kukurydzianą, korzystając z pięknej pogody zainicjuj zabawy w misce z wodą – i oddajcie się szaleństwu)
  • Zmniejsza się apetyt (dziecko absorbują nowe umiejętności), ale coraz lepiej radzi sobie z gryzieniem i połykaniem większych kawałków pokarmów, samodzielnie je zupę czy kanapkę (zachęcaj je do samodzielnego jedzenia – podawaj posiłki na atrakcyjnych talerzykach, kup kolorowe sztućce dla dzieci, a kanapki zaczaruj w... ludziki).

Rozwój intelektualny

  • Dziecko rozumie większość poleceń i z przejęciem stara się je wypełnić (korzystaj z pomocy smyka przy domowych porządkach – poproś o wrzucenie papierka do kosza czy o wstawienie niekapka do zlewu i koniecznie chwal malucha, głośno doceniając rezultaty). Doskonale kojarzy proste zdania i polecenia, niech więc nie zwiedzie was, ze stosunkowo mało mówi. Rozumie znacznie więcej. Koniecznie zachęcaj malucha do pomocy w domowych pracach – to świetna inwestycja w waszą domową, przyszłą codzienność.
  • Starajcie się z dzieckiem dużo rozmawiać. Zadawajcie pytania, zachęcajcie do odpowiedzi. Mówcie do malucha jak do dorosłego (w formie, nie treści – jednak pamiętajcie, ze to maluszek). Opowiadajcie o świecie, a i tłumaczcie różne zjawiska. Taka rozmowa może dawać każdemu z was wiele radości.
  • Dziecko za pomocą kiwania głową na „tak” czy kręceniem na „nie” sygnalizuje swą aprobatę bądź niechęć do pomysłów opiekunów (pytaj, inicjuj dialogi, niech maluch ma swój czynny, choć symboliczny udział w ustalaniu planu dnia). Potrafi też wskazywać różne przedmioty – kolejnym, ochoczo używanym słówkiem staje się „tu”.
  • Zaczyna rozpoznawać przedmioty i zwierzęta na obrazkach w książeczkach (codzienne czytanie to nie tylko nauka poprzez świetną zabawę, ale i twój wkład w budowanie przyszłej miłości twego dziecka do książek). Maluch coraz bardziej interesuje się zabawami, które wymagają precyzyjnych ruchów i dają wymierne efekty. Głównymi sposobami na dogłębną analizę otaczającego go świata jest podnoszenie interesujących przedmiotów, najlepiej na wysokość wzroku, potrząsanie nimi, ale i wkładanie do buzi. Dlatego nie spuszczaj malucha z oka. Nie chodzi o to, żeby chodzić za nim krok w krok, tym samym dziecko ograniczać i podcinać skrzydła, ale kontrolować i wiedzieć, co robi, bo głowa malucha aż kipi od różnych, niekoniecznie bezpiecznych i dobrych, pomysłów.
  • Maluch nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań, nie umie ocenić ryzyka (nie przeceniaj dziecka, które chce samo wejść na drabinki, samo chce zjechać ze zjeżdżalni i nie obrażaj się, kiedy ucieka wprost na ulicę! Ono nie wie, że to naprawdę niebezpieczne). Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w domu, nawet gdy śpi.

Rozwój społeczny

  • Budzi się w dziecku empatia - maluch uczy się współodczuwać; wybiera sobie zabawkę, którą zaczyna darzyć szczególną sympatią (zachęcaj malucha do opieki nad ukochanym misiem, zwracaj uwagę na uczucia innych – opisuj je, komentuj, tłumacz. Jeśli płaczesz – nie okłamuj dziecka, że nic się nie stało, ono i tak doskonale wie, że jesteś smutna lub zmęczona).
  • Jak nigdy dotąd maluch będzie żądał podporządkowania życia rytuałom (odtąd coraz trudniej będzie przekonać go do zmiany nawyków – choćby do samodzielnego zasypiania czy pożegnania ze smoczkiem). Do tego wiele, coraz więcej rozumie i jest bardzo zadowolony, jeśli może wam pomóc w domowych obowiązkach (np. wyrzucić papierek do kosza( czy wesprzeć (np. podać chusteczkę). Jest bardzo dumny z tego, jak bardzo jest samodzielny i pomocny. Dawajcie mu jak najwięcej powodów do radości.

Pamiętaj, że rozwój dziecka to sprawa indywidualna – każdy maluch rozwija się w swoim własnym tempie, a powyższe wiadomości mają charakter informacyjny.

Źródło:
Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway B.S.N., Drugi i trzeci rok życia dziecka, Poznań 2006


reklama