Czy podawać dzieciom sok pomarańczowy i inne soki owocowe?

Czy podawać dzieciom sok pomarańczowy i inne soki owocowe?

Od czasu, kiedy American Academy of Pediatrics ogłosiło, że soki owocowe nie powinny być podawane dzieciom poniżej pierwszego roku życia, wielu rodziców zaczęło się zastanawiać, jak prawidłowo wprowadzać soki do diety maluchów. Przeczytaj, co warto wiedzieć.

Jakie ilości soku powinny dostawać dzieci? 

Jeśli zdecydujesz się podać dziecku sok owocowy, to koniecznie wybierz ten 100%, a nie dosładzany napój czy nektar. 

Według rekomendacji IŻŻ dzieci w wieku: 1-3 lat powinny dostawać 120 ml soku dziennie a od 4-6 lat – 180 ml.Starsze dzieci mogą wypijać spokojnie 200 ml dziennie.

Przypominam, że rekomendowane jest codziennie spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców, w 5 porcjach. Szklanka soku jest dobrym uzupełnieniem diety i może stanowić jedną z  porcji. -  wyjaśnia profesor Wojciech Cichy; Em. Kierownik I Katedry Pediatrii

reklama

A co z opinią, że soki owocowe mogą być przyczyną otyłości?  

Obiegowa opinia mówi, że soki są odpowiedzialnej za nadwagę i otyłość. Wini się za to fruktozę, ale w przeprowadzanych, wiarygodnych badaniach nie wykazano powiązania między spożywaniem soków, a zwiększeniem BMI u dzieci. *

W czystym, 100% soku uzyskiwanym, np. z pomarańczy nie może być żadnych substancji, które powodują przyrost masy ciała. 100 ml soku pomarańczowego ma jedynie 40 kalorii. Zawiera niewielkie ilości fruktozy (w przybliżeniu 5 g w 1 szklance 200ml), a uważa się, że dopiero spożywanie jej w ilości > 100g dziennie stanowi ryzyko.

Co więcej, metaanalizy potwierdziły, że 100% sok pomarańczowy o niskim indeksie glikemicznym ma zestaw składników korzystnie wpływających na prewencje nadwagi i otyłości u dzieci. ** - uspokaja profesor Wojciech Cichy.

Oczywiście, lekarze apelują o rozsądek i kierowanie się rekomendacjami Instytutu Żywności  i Żywienia . Soki nie mogą stanowić podstawy żywienia, bo dieta – zwłaszcza małych dzieci powinna być zbilansowana, ale urozmaicona. Nawet zdrowe produkty jedzone w nadmiarze mogą przynieść negatywne skutki.

Czy lepszy jest sok samodzielnie wyciskany, czy kupowany w sklepie?

Soki, które kupujesz w butelce czy kartonie mogą być niekiedy lepsze, niż te przygotowywane samodzielnie.

Kupując owoce, rzadko kiedy znamy miejsce ich pochodzenia, sposób przechowywania czy transportu. Do tego dochodzi czas, który trzeba poświęcić  na ich przygotowanie do spożycia oraz elementy mikrobiologiczne, czyli, np. czystość wyciskarki. To wszystko wpływa na produkt końcowy. Łatwiej, ale też bezpieczniej jest kupować soki uznane jakościowo, tj 100% i pasteryzowane.

Natomiast uważam, że jednym z elementów budowania prawidłowych nawyków żywieniowym jest edukacja i widzę sens, żeby pokazać dziecku w jaki sposób można uzyskać sok. I w takiej sytuacji zaprośmy dziecko do wspólnego działania.

Kupując sok, zwróć uwagę nie tylko na etykietę zewnętrzną, ale również na skład produktu. 100 % sok nie może zawierać barwników i konserwantów. W jego skład wchodzą wyłącznie cukry naturalnie z owoców.

W sokach pasteryzowanych obserwuje się nieznaczne straty witamin (głównie witaminy C), które nie wpływają na jego właściwości odżywcze czy prozdrowotne. Zawartość wybranych składników może w procesie pasteryzacji wzrastać. Badania wykazały, że beta-kryptoksantyna jest lepiej przyswajana przez organizm z poddanego pasteryzacji soku pomarańczowego niż ze świeżych owoców

reklama

Lepiej zjeść owoc, czy wypić szklankę soku?

Zarówno owoce jak i 100% sok są źródłem składników odżywczych oraz antyoksydantów. Uważa się potocznie, że ze względu na dużą zawartość błonnika, który podnosi wolniej poziom cukru we krwi lepiej wybrać owoce. Jednak porównując indeks glikemiczny owocu pomarańczy i soku nie widać dużej różnicy. A w dodatku IG soku wynosi jedynie 50.

Sok pomarańczowy w ogóle wydaje się być świetnym przykładem produktu prozdrowotnego, który warto, żeby pojawił się w naszej diecie. W jego składzie znajdują się: witaminy , składniki mineralne, np. magnez, wapń, potas, naturalne cukry i oraz fitoskładniki np. polifenole i woda

W związku z tym szklanka soku pomarańczowego może stanowić uzupełnienie dzienne dla witaminy C, czy potasu. A czy podać sok, czy owoc?  Przecież to się nie wyklucza. Dziennie powinniśmy spożywać 4 do 5 porcji owoców i warzyw, a sok może zastąpić tylko jedną z nich.”


Co jeszcze warto wiedzieć o soku pomarańczowym?

Sok pomarańczowy ma długą listę korzyści zdrowotnych. Znajdziemy w nim między innymi witaminę C w ilości, która pokrywa dzienne zapotrzebowanie w 50-60%, a w przypadku dzieci nawet ok. 100%. Wiadomo, że ma ona wiele zalet, np. wzmocnienie odporności, czy poprawę funkcji poznawczych.
 
Jest również źródłem folianów i potasu (ok. 20% dziennego zapotrzebowania). Dzięki temu jest rekomendowany kobietom w ciąży, ponieważ zapobiega powstawaniu wad wrodzonych i zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu. Możesz podawać go podczas biegunki, bo nie tylko jest doskonale nawadnia, ale również uzupełnia elektrolity.

Na koniec przypominamy, że chociaż wypicie szklanki soku pomarańczowego uzupełnia wapń w diecie i pomaga wzmacniać zęby, to, przy braku właściwej higieny jamy ustnej, może czasami mieć wpływ na powstanie próchnicy.

Ważne jest, żeby pamiętać, że kwaśne pokarmy i napoje mogą osłabić szkliwo zębów, więc na początek przepłucz usta wodą, a dopiero po jakimś czasie sięgnij po szczoteczkę.
Anna Ślusarczyk

Dziękuję profesorowi Wojciechowi Cichemu za wsparcie merytoryczne
*Gail C. Rampersaud & M. Filomena Valim, 2017.
** Auerbach B.J. 2017, Crowe-White K.2016,Ribeiro C.2017

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Wapń dla mocnych kości

Wapń dla mocnych kości

Wapń stanowi dominujący składnik mineralny ciała. Około 99% tego pierwiastka znajduje się w kościach i...   Więcej

Wyjątkowo zdrowe owoce

Wyjątkowo zdrowe owoce

Owoce to samo zdrowie - zawierają cenne witaminy i składniki  mineralne, wodę niezbędną do życia. W...   Więcej

Jak sobie poradzić z zatwardzeniem u malucha

Jak sobie poradzić z zatwardzeniem u malucha

Zatwardzenie/ zaparcie jest definiowane jako bolesne twarde stolce, pojawiające się średnio raz na trzy...   Więcej

Zdrowie na talerzu

Zdrowie na talerzu

Już Arystoteles upatrywał w żywności prozdrowotnych właściwości - i nie mylił się! Wiele produktów...   Więcej

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Okres dzieciństwa jest najlepszym momentem do stopniowego kształtowania postaw prozdrowotnych i...   Więcej

Zdrowie a owoce sezonowe

Zdrowie a owoce sezonowe

Owoce sezonowe można zjeść świeże tylko raz do roku, chyba dlatego każdy z utęsknieniem czeka na...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2