reklama
Dieta dziecka w 2. roku życia

Dieta dziecka w 2. roku życia

Kiedy dziecko się rodzi, w kwestii różnorodności jego codziennego menu nie musisz się martwić dobrych kilka miesięcy – maluch pije tylko mleko. Później, kiedy rozszerzasz dietę niemowlaka, sięgasz po schemat żywienia opracowany przez specjalistów. A później? No właśnie - jak powinna wyglądać dieta dziecka w 2. roku życia?

Co powinno jeść dziecko w 2. roku życia?

Niezbyt wiele mówi się o żywieniu dzieci po ukończeniu 1. roku życia, stąd wokół tematu wiele mitów, a i popełnianych błędów żywieniowych. Tymczasem dieta w pierwszych latach życia to ważna sprawa - musi być dobrze zbilansowana i racjonalna, by zaspokajać wszelkie potrzeby żywieniowe młodego organizmu. Powinna być różnorodna i przypominać dietę dorosłego człowieka.

Aby dostarczała składników odżywczych i mineralnych, nie zapomnij o:

  • mleku, a także jego przetworach: serach, jogurtach, twarogu. Dwulatki powinny spożywać co najmniej 3 porcje mleka i jego przetworów dziennie (może to być np. budyń, jogurt, kanapka z twarogiem).
  • zbożach (owies, jęczmień, pszenica, mieszanki zbożowe) – obecnych w pieczywie pełnoziarnistym, makaronie, kaszach i ryżu. Na ich konto zrezygnuj z niemowlęcych kaszek.
  • warzywach  i owocach. Maluchy powinny jeść 2 porcje owoców po ok. 250 g (porcja to banan, jabłko, pomarańcza lub kilka śliwek). Warzywa powinny być podawane do każdego posiłku – można je jeść bez ograniczeń.
  • białko – w postaci jaj, mięsa i ryb. Maluch powinien zjeść codziennie jeden z wymienionych produktów, w tym 2 razy w tygodniu ryby.
  • zdrowych tłuszczach.

Pamiętaj, że nasze wskazówki mają charakter informacyjny. Nie są to ścisłe wytyczne czy modelowe racje żywieniowe.

Porady żywieniowe

  • Małe dziecko powinno jeść 5 posiłków dziennie: śniadanie, 2. śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. To pozwoli mu na aktywność, zapewni zasoby energii.
  • Nie zmuszaj dziecka do jedzenia. Po ukończeniu 1. roku życia zainteresowanie jedzeniem maleje. Dlaczego? Maluch wolniej rośnie, a ilość energii, jakiej potrzebuje w przeliczeniu na kilogram masy ciała, zmniejsza się. Jeśli twoje dziecko jest niejadkiem, nie karm go między posiłkami batonikami, drożdżówkami i innymi przekąskami, nie podawaj soków, słodyczy i innych zapychaczy.
  • Eksperci dotychczas zalecali, by małym dzieciom bardzo ostrożnie podawać jaja, ryby czy orzeszki ziemne w obawie przed pojawieniem się alergii pokarmowej. W świetle tej utartej opinii rewolucyjne wydaje się stanowisko American Academy of Pediatrics która donosi, że nie ma dowodów na poparcie tego twierdzenia.
  • W diecie małych dzieci należy ograniczać solenie produktów na korzyść ziół i przypraw.
  • Pamiętaj, by dziecko piło duże ilości wody niegazowanej niskozmineralizowanej i niskosodowej, opcjonalnie świeże soki warzywne czy owocowe.Uważaj, by z ilością soków jednak nie przesadzić
reklama