Gdzie szukać probiotyków

Gdzie szukać probiotyków

Probiotyki to bakterie, które występują naturalnie w przewodzie pokarmowym człowieka, tworząc w nim korzystną mikroflorę jelitową. Mają dobrze udowodniony prozdrowotny wpływ na organizm ludzki, w zależności od szczepu bakterii mogą m. in.:

·    Zwiększać odporność organizmu np. L. casei, L. rhamnosus
·    Leczyć biegunki rotawirusowe np. L. casei Sirota, L. bulgaricus, Bifidobacterium bifidum i longum
·    Zmniejszać częstość infekcji górnych dróg oddechowych np. Lactobaciullus GG
·    Wpływać na równowagę flory bakteryjnej np. L casei,

Zatem w jakich produktach spożywczych odnajdziemy probiotyki?
Probiotyki dodawane są często do żywności w celu wywołania korzystnej równowagi mikrobiologicznej w organizmie głównie do produktów mlecznych. Aby jogurt lub inny produkt miał właściwości probiotyczne musi jednak zawierać odpowiednie szczepy bakterii,  które powinny być wymienione na opakowaniu jak również powinna być podana ich ilość. Bo tylko odpowiednio duża ilość bakterii może dać oczekiwany efekt zdrowotny. Na rynku możesz odnaleźć jogurty i produkty mleczne, do których dodano odpowiednią ilość bakterii probiotycznych np. Actimel.

Z drugiej strony, nie ulega wątpliwości, że wiele właściwości prozdrowotnych wykazują nie tylko bakterie uznawane za probiotyczne, ale także bakterie mlekowe tradycyjnie stosowane do wyrobu fermentowanych produktów mleczarskich (i innych produktów fermentowanych ). Dlatego warto jeść tego rodzaju produkty. Na przykład w kiszonkach znajdziesz bakterie szczepu Lactobacillus plantarum, które przywracają równowagę flory bakteryjnej, poprawiają trawienie, usuwają bakterie gnilne, chronią organizm przed chorobami. Stanowią skuteczną broń w walce z chorobami układu pokarmowego oraz nieocenioną pomoc w zwalczaniu typowych codziennych dolegliwości, takich jak bóle brzucha, niestrawność i wzdęcia. Podobne właściwości wykazują bakterie kwasu mlekowego takie jak np. L. acidophilus, L. bulgaricus, Streptococcus thermophilus występujące w fermentowanych produktach mlecznych.

reklama

Dla dzieci szczególnie ważne jest podnoszenie fizjologicznie niskiej jeszcze odporności poprzez stymulację układu odpornościowego działaniem bakterii probiotycznych.

Zachęcajmy więc dzieci do jedzenia jogurtów, kefirów i maślanek, kiszonej kapusty czy ogórków. Jednak po antybiotykoterapii lub do osiągnięcia konkretnych efektów zdrowotnych wybierajmy produkty, które mają na etykiecie wymienione konkretne szczepy bakterii probiotycznych lub sięgnijmy po suplementy diety w których ilość probiotyków została ściśle określona.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Maluszki i puszki, czyli czy małe dzieci mogą jeść żywność konserwowaną

Maluszki i puszki, czyli czy małe dzieci mogą jeść żywność konserwowaną

Żywienie dziecko powinno być zbilansowane, dopasowane do jego potrzeb rozwojowych, a przede wszytki...   Więcej

10 witamin i minerałów, których potrzebuje Twoje dziecko

10 witamin i minerałów, których potrzebuje Twoje dziecko

W diecie dziecka powinny znaleźć się wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne, które zapewnią...   Więcej

Wapń - sprzymierzeniec maluchów

Wapń - sprzymierzeniec maluchów

Dzieciństwo to czas intensywnego wzrostu - nigdy potem organizm nie będzie potrzebował tyle wapnia. Pra...   Więcej

Jak nie dopuścić do nadwagi u dzieci

Jak nie dopuścić do nadwagi u dzieci

Problemy z masą ciała u dzieci mogą się pojawić już w okresie niemowlęctwa, zwykle jednak dotyczą...   Więcej

Kasza kaszy nierówna

Kasza kaszy nierówna

Kasza to - niestety - zapomniany produkt. Kiedyś królowała na polskich stołach, dziś została zastąpiona...   Więcej

Czas na owsiankę

Czas na owsiankę

Jeśli twoje dziecko skończyło roczek, to czas, abyś zaczęła wprowadzać do jego diety zboża w naturalnej...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2