Jak wybrać świeże i zdrowe owoce

Jak wybrać świeże i zdrowe owoce

 Ostatnia modyfikacja: 23/04/2015 , artykuł powstał: 2/04/2012

Kupując produkty spożywcze dla dzieci, zazwyczaj długo zastanawiamy się nad wyborem.  Z opakowanymi produktami nie mamy z reguły wiele problemów, wybieramy te przeznaczona do żywienia małych dzieci, patrzymy na datę przydatności do spożycia. A co, jeśli chcemy podać dziecku świeże owoce? Czy wiemy jak wybrać te naprawdę świeże i warte uwagi - takie które nie zaszkodzą dziecku?

Po pierwsze - dobry wybór

Owoce kupuj tylko w dobrych sklepach, w takich, w których znasz miejsce ich pochodzenia i tylko wtedy gdy jesteś pewna, że były one odpowiednio przechowywane. Owoce kupione w małym warzywniaku z pewnością będą lepszej jakości niż te z supermarketu.

Po drugie - dokładnie oglądaj

reklama

Stopień dojrzałości owoców można  łatwo ocenić po wielkości, kolorze, twardości i zapachu. Dla przykładu owoce sezonowe takie jak czereśnie, wiśnie i śliwki muszą mieć napięta skórkę i nie mogą być zbyt miękkie. Natomiast jabłka i gruszki powinny być pokryte ochronną warstewką wosku, która w naturalny sposób pokrywa skórkę. Uwaga - jeśli jednak jabłko zbytnio się błyszczy, jest prawie pewne, że producent użył specjalnych środków woskujących. Nie są one szkodliwe, ale  małym dzieciom lepiej takich produktów nie podawać, a jeśli już to należy je dokładnie umyć i obrać ze skórki. Na tych owocach nie powinno być żadnych brunatnych plam. Owoce kiwi czy mango można kupować bez obaw, jeśli nie są zbyt miękkie. W domu dojrzewają w temperaturze pokojowej. Gdy są dojrzałe, miąższ po naciśnięciu palcem lekko ustępuje.

Po trzecie - mycie

Owoce dokładnie umyj, krótko sparz wrzątkiem, opłucz, osuszy i obierz. Trzeba to robić starannie, bo na skórce mogą być substancje, których użyto do konserwacji podczas transportu.

Po czwarte - kupuj ekologiczne

reklama

Jeśli nie jesteś przekonana do jakości owoców dostępnych w supermarketach kupuj na targowisku o ich lepszej wartość odżywczej świadczy ich lepszy smak.
Możesz też wybierać produkty ekologiczne, oznaczone logo produktów ekologicznych, posiadające odpowiednie certyfikaty. Kupując takie owoce masz pewność że przy ich produkcji nie zostały użyte środki owadobójcze czy nawozy. Niektóre badania dowodzą, że produkty ekologiczne mają więcej witamin.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

Ocena: 0 z 5. Ocen: 0

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Karmimy dwulatka

Karmimy dwulatka

Dwulatek wyrósł już z żywienia niemowlęcego, jego dieta staje się coraz bardziej podobna do diety...   Więcej

Prawdy i mity o żywieniu dzieci

Prawdy i mity o żywieniu dzieci

W natłoku informacji o prawidłowym żywieniu dzieci trudno się odnaleźć, ponieważ z wiedzą naukową...   Więcej

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Okres dzieciństwa jest najlepszym momentem do stopniowego kształtowania postaw prozdrowotnych i...   Więcej

Popularne błędy w żywieniu dzieci

Popularne błędy w żywieniu dzieci

Błędy w żywieniu dzieci to najczęstsza przyczyna niedoborów żelaza, selenu i cynku, które powodują, że...   Więcej

Zdrowy posiłek roczniaka i starszaka

Zdrowy posiłek roczniaka i starszaka

Gdy maluch kończy rok, większość mam rezygnuje z kupowania gotowych posiłków na rzecz tych...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2