Zdrowie na talerzu

Zdrowie na talerzu

Już Arystoteles upatrywał w żywności prozdrowotnych właściwości - i nie mylił się! Wiele produktów obfituje w składniki, które mają korzystny wpływ na zdrowie. Jakie przysmaki będą mieć dobry wpływ na malucha, poprawią jego odporność, chęć do nauki i zabawy? Poniżej znajdziesz te najważniejsze. Nie jest to lista zamknięta, ale zawiera produkty najbardziej istotne z punktu widzenia zdrowia dziecka - takie które każdy brzdąc powinien jadać regularnie.

Mleko

Mleko to świetne źródło dobrze przyswajalnego wapnia. Wapń jest ważnym składnikiem kości i mięśni.  Małe dzieci do 3 r. ż. powinny pić mleko modyfikowane bo jego skład jest zmieniony i dopasowany do potrzeb dziecka. Starsze dzieci mogą pić zwykłe mleko podane w postaci zup mlecznych, budyniu, kakao. Dla mocnych kości niezbędny jest również  ruch to dzięki niemu wapń zostaje wbudowany w tkankę kostną, dodatkowo ruch na świeżym powietrzu w słoneczny dzień, zabezpieczy odpowiednią syntezę skórną witaminy D, odpowiedzialnej za wchłanianie wapnia. Dlatego namawiajmy dzieci zwłaszcza te starsze, dla których komputer stał się alternatywą zabaw z kolegami, do ruchu na świeżym powietrzu.

Jaja

Jaja to kopalnia cennych składników. Białko niemal  idealnie odpowiadające budową białku naszych tkanek i narządów, oraz żółtko w którym znajduje się m.in. żelazo, kwas foliowy chroniące przed anemią, luteina która jest niezbędna do prawidłowego widzenia, wit. D i E i wiele innych. Całe jajko może jeść dziecko po skończonym roku życia. Wcześniej maluch powinien dostawać samo żółtko.

reklama

Jogurty

W jogurtach znajdują się bakterie kwasu mlekowego, które dbają o prawidłową pracę jelit. Od stanu zdrowia jelit w dużej mierze zależy odporność organizmu. Dlatego warto je jadać przynajmniej 1 kubek dziennie. Niektóre jogurty są wzbogacane w tzw. probiotyki czyli wybrane szczepy bakterii,  które mają udowodniony naukowo korzystny wpływ na zdrowie np. zapobiegają biegunkom.

Ryby

W rybach znajdują się ważne dla zdrowia dziecka kwas tłuszczowe z grupy omega 3. Związkom tym przypisuje się działanie zmniejszające ryzyko infekcji, alergii, niektóre badania mówią o ich korzystnym działaniu na pracę mózgu.  Najlepszym źródłem omega 3 są ryby morskie (łosoś, halibut). Ryby morskie to również źródło jodu, którego niedobór zagraża zdrowiu dziecka.

reklama

Mięso

Mięso jest źródłem żelaza, przyswajanego w większych ilościach niż z produktów roślinnych, zatem zapobiega anemii. W mięsie znajdziemy również cynk i selen,  pierwiastki słynące z działania wzmacniającego organizm. 

Kasze i kaszki

Kasze i kaszki są niezwykle ważne zwłaszcza dla małych dzieci, które nie jedzą jeszcze innych produktów zbożowych jak chleb czy makaron. Zawierają węglowodany złożone, które stopniowo uwalniają energię i dają uczucie sytości. W dodatku są wzbogacane w witaminy i składniki mineralne jak żelazo czy cyn, są twoimi sprzymierzeńcami w obronie malucha przed chorobami.
Owoce i warzywa: To grupa produktów których nie może zabraknąć w codziennym menu. Są źródłem licznych aktywnych biologicznie związków m.in. flawonoidów, antocyjanów  wykazujących działanie przeciwnowotworowe.  

reklama

Nasiona roślin strączkowych

Nasiona roślin strączkowych: np.  soja, ciecierzyca, fasola, groch, groszek zielony te często zapomniane przez nas warzywa są prawdziwą kopalnią cennych związków, m.in. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, witamin zwłaszcza z grupy B. Zawierają dużo białka przez co są wykorzystywane przez  wegetarian. Mamy nie powinny się obawiać ich wzdymających właściwości, bo zwiększona ilość gazów będąca efektem fermentacji w jelicie niestrawionych składników nasion roślin strączkowych, reguluje i usprawnia pracę jelit.

Kiszona kapusta

Kiszona kapusta, podana do porcji mięsa lub kaszy poprawia przyswajanie żelaza, zawiera olbrzymie ilości witaminy C. Znajdują się w niej również dobre bakterie. Kiszonki najlepiej zacząć podawać po 3 r. ż.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Nutri Center
 

Ocena: 4.5 z 5. Ocen: 4

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Kolorowe zupki :-)

Kolorowe zupki :-)

Do ugotowania kolorowej zupki dla dziecka można oczywiście użyć innych warzyw, niż podane tutaj, ale...   Więcej

Karmimy dwulatka

Karmimy dwulatka

Dwulatek wyrósł już z żywienia niemowlęcego, jego dieta staje się coraz bardziej podobna do diety...   Więcej

Prawdy i mity o żywieniu dzieci

Prawdy i mity o żywieniu dzieci

W natłoku informacji o prawidłowym żywieniu dzieci trudno się odnaleźć, ponieważ z wiedzą naukową...   Więcej

Kilka powodów, dla których warto polubic jajka

Kilka powodów, dla których warto polubic jajka

Jaja przez wiele lat zdobyły złą reputację jako produkty niekorzystne dla zdrowia ze względu na dużą...   Więcej

Kasza na zdrowie

Kasza na zdrowie

Dzieci w okresie intensywnego wzrostu potrzebują odpowiedniej porcji energii z węglowodanów oraz cennych...   Więcej

Obniżenie łaknienia u dzieci i niemowląt

Obniżenie łaknienia u dzieci i niemowląt

Zaburzenia odżywiania, „anoreksja”, mogą pojawić się u dzieci w różnym wieku, nawet u niemowląt....   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2