To moje. Naucz dziecko radości dzielenia się i czy zawsze to dobry pomysł?

To moje. Naucz dziecko radości dzielenia się i czy zawsze to dobry pomysł?

„To moje. I tamto też”- słyszymy często z ust malucha. Trudno się dziwić- dziecko nie przychodzi na świat z gotowością dzielenia się swoimi rzeczami z innymi. Wszystkiego musi się nauczyć. Początkowo nie rozumie, że przedmioty mają właścicieli- chce mieć wszystko dla siebie nie z egoizmu czy przekory- w jego odczuciu po prostu wszystko należy do niego. Biorąc łopatkę kolegi często samo nie chce podzielić się swoimi foremkami z innymi- występuje tu dodatkowe utrudnienie- jedyną formą czasu w główce dziecka jest teraźniejszość. Każde „za dwie minuty” czy „potem” oznacza dla niego to samo, co „nigdy”.

W pierwszych etapach socjalizacji dziecko niewiele rozumie z reguł porządkujących świat. Jest za małe, by wytłumaczyć mu, by bawiło się tylko swoimi rzeczami i trudno je przekonać, by nie poszanowało cudzą własność. Warto jak najwcześniej uczyć dzieci umiejętności współpracy, wspólnej zabawy oraz dzielenia się- to ułatwi mu funkcjonowanie w społeczeństwie. Wpajanie zasad współżycia często jest niewdzięcznym zajęciem, wymaga też pomysłowości i sprytu- tak naprawdę dopiero trzylatek wie, co znaczy, że coś jest „moje” i „twoje”.

Jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami i jak zachęcić do wspólnej zabawy?

- Pokazuj dziecku, że warto się dzielić- "Pożycz Oskarkowi łopatkę, a on da ci się pobawić swoim autkiem”.  „Jeśli nie będziesz chciała pożyczyć Marysi foremek, to ona pewnie nie pożyczy ci konewki” (to argument chyba najszybciej trafiający do małej główki)

-Pokaż dziecku, ze dzielenie się może być radością- „w tej chwili nie bawisz się wiaderkiem, a Zuzia bardzo chciałaby zrobić w nim babkę- możesz pożyczyć? Na pewno się bardzo ucieszy!”

- Pokaż, jaka interesująca może być wspólna zabawa- „rzuć Kajtkowi swoją piłkę- poodbijacie ją razem”

- Ucz dawać- karmcie razem gołębie- najlepiej tak, by każdy dostał choćby okruszek chleba

– Podkreślaj, że coś jest twoje-krojąc jabłko połóż na talerzyku cząstkę dla siebie, na drugim- dla dziecka

- Do piaskownicy bierz o jedną zabawkę więcej- jeśli masz dwie łopatki, łatwiej się podzielić

- Rozmawiaj z dzieckiem, wyjaśniaj, co jest dobre, co złe- i tłumacz dlaczego

- Negocjuj, zamiast nakazywać- dając wybór wspierasz kształtowanie indywidualności dziecka

- Pokaż dziecku, jak być dyplomatą- maluch czasem nie wie, co zrobić, by dostać to, czego chce. Podpowiedz mu: "Jeśli chcesz pożyczyć lalkę Oli, najpierw ją o to poproś/zapytaj", „jeśli chcesz odebrać swoją łopatkę powiedz Karolowi, że chcesz ją otrzymać z powrotem”; potem pozwól dziecku być samodzielnym animatorem zabaw

-Pokaż dziecku, że ty też dzielisz się różnymi rzeczami i inni dzielą się z tobą: "Ciocia pożyczyła mi świetną książkę" czy „pożyczyłam dziś sąsiadce szklankę cukru”

-Jeśli zauważysz, że dziecko robi postępy-chwal je: "Super, że pożyczyłaś Oliwii piłkę. Jestem z ciebie dumna".

- Ucz dziecko, że nie wszystko jest dla niego. Nawet kiedy kupisz mu paczkę ulubionych gum poproś, by poczęstowało domowników.

Największe problemy z dzieleniem się mają zwykle dzieci, którym brakuje kontaktów z rówieśnikami, które są jedynakami, nie chodzą do przedszkola lub rzadko korzystają z placów zabaw. Trzeba stwarzać okazję, by maluch jak najczęściej przebywał w grupie rówieśniczej- im częściej będzie przebywać z innymi dziećmi, tym szybciej zorientuje się, że wspólna zabawa i dzielenie się są nierozłączne.

reklama

Proces socjalizacji to długa i kręta ścieżka, a nasi piechurzy różnie sobie na niej radzą. Wpajajmy dziecku reguły życia społecznego, uczmy je asertywności, współpracy, jednak zachowajmy umiar. Pamiętajmy, że są ważniejsze rzeczy niż podwórkowy savoir- vivre. Nie żądaj od dziecka, by było uległe i oddawało swoje zabawki wbrew sobie. Szanuj i jego, i jego własność. Nie zmuszaj go, by dzieliło się wszystkim ze wszystkimi i wbrew sobie- nie programuj go na bezwzględnie spełnianie oczekiwań innych. Dziecko ma prawo do swojego zdania czy nam się to podoba czy nie. Uznanie tegoż prawa zaprocentuje postawą malucha w przyszłości- poczuciem bezpieczeństwa i pewnością siebie.

M.Z-B

Ocena: 4.03 z 5. Ocen: 36

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Bunt dwulatka

Bunt dwulatka

Dwulatek potrafi być bardzo trudnym i wymagającym partnerem. Nie chce i nie umie współpracować. Sam nie...   Więcej

Jak nagradzać dzieci?

Jak nagradzać dzieci?

Nathaniel Branden w swojej książce The Psychology of Self Esteem napisał ".. nie ma bardziej...   Więcej

Horror w piaskownicy - jak nauczyć dziecko bawić się z innymi

Horror w piaskownicy - jak nauczyć dziecko bawić się z innymi

Siedzisz sobie na ławeczce i rozmawiasz z koleżanką. Nagle wrzask! Wasze maluchy zaczynają się bić i...   Więcej

Mały gryzoń - co robić, kiedy dziecko gryzie, szczypie, drapie?

Mały gryzoń - co robić, kiedy dziecko gryzie, szczypie, drapie?

Niepokoisz się, bowiem twoje dziecko swą złość okazuje gryząc, szczypiąc i drapiąc? Czujesz się...   Więcej

Chcę być dorosły- czyli czego dziecko uczy się od rodziców

Chcę być dorosły- czyli czego dziecko uczy się od rodziców

Które dziecko nie marzy, by stać się dorosłym- tu, teraz, natychmiast- zwłaszcza w sytuacjach, kiedy...   Więcej

Uczymy dziecko samodzielności

Uczymy dziecko samodzielności

Wydawać by się mogło, że robiąc wszystko za dziecko, chroniąc je przed najmniejszym niebezpieczeństwem,...   Więcej

reklama