Masz tylko 2 sekundy, by zareagować

Masz tylko 2 sekundy, by zareagować

Taki okrzyk brzmi dramatycznie, ale spokojnie, nie chodzi o ratowanie czyjegoś życia i zdrowia, choć może troszeczkę także. Jednak po kolei...

Nasze ciekawe wszystkiego (i niesamowicie szybkie) dziecko, ma zamiar właśnie:
-    sięgnąć po ostry nóż,
-    zeskoczyć z dużo za wysokiego, jak  na jego możliwości, murku,
-    upuścić ukochaną filiżankę babci,
-    kopnąć piłkę w serwantkę zastawioną bibelotami u cioci,
-    pomalować czystą ścianę rączką umazaną w sosie do spaghetti,
-    ... (wstaw dowolną sytuację, w której dostrzegłaś dziecko mające właśnie zamiar zrobić coś, czego absolutnie nie powinno).

Widzisz to i... no właśnie, co robisz? Często rodzic woła: nie ruszaj! nie skacz! zupełnie nie biorąc pod uwagę tego, że słowo „nie” może maluchowi umknąć, lub wręcz zadziałać w odwrotny sposób (zbuntowane dziecko nie lubi tego słyszeć, choć samo chętnie „nie” używa...). Jak zatem można zareagować w podobnej sytuacji?

reklama

Najpierw przyjrzyjmy się jak działa pamięć dziecka. Pamięć dzieli się ze względu na różne jej własności, ale podstawowy podział dotyczy długości jej trwania i tak wyróżnia się:

-    pamięć sensoryczną (ultrakrótką), trwająca około pół sekundy, mającą dużą pojemność, dzięki niej procesy percepcji z bodźców postrzeganych wszystkimi zmysłami mogą wykorzystać maksimum informacji. Ich część zostanie zmagazynowana w pamięci krótkotrwałej;
-    pamięć krótkotrwałą (operacyjną, świeżą), trwającą od kilku do kilkunastu sekund, pozwalającą na przechowywanie niewielkiej ilości informacji;
-    pamięć długotrwałą, teoretycznie mającą nieograniczoną pojemność i przechowującą informacje w sposób trwały;

Zgodnie z tą wiedzą, najpierw należy odwołać się do pamięci sensorycznej dziecka, zawołać jego imię i krzyknąć STOP. To zwróci uwagę malucha, sprawi, że zatrzyma się na chwilę. Teraz czas na interwencję: należy do dziecka podejść i powstrzymać je (można je delikatnie przytrzymać za ręce, szczególnie, jeśli chciało zrobić coś niebezpiecznego). Następnie odwołujemy się do pamięci krótkotrwałej, komunikaty muszą być krótkie – dwu sekundowe, bo mniej więcej tyle pomieści pamięć dziecka (skupmy się na przykładzie z nożem): „odłóż nóż”. Kolejny krótki komunikat: „nóż jest ostry”.

Ponieważ chcemy, aby fakt ten został odnotowany w pamięci długotrwałej, odwołujemy się do niej kolejnym dwu sekundowym komunikatem: „pamiętasz? można się skaleczyć”. Użycie słowa „pamiętasz” nie tylko uruchamia pamięć długotrwałą dziecka, ale wskazuje też, że jest to ważna informacja, którą trzeba odnotować. Następnie proponujemy dziecku działanie zastępcze: „do smarowania lepiej użyć takiego noża”  uświadamiając mu w ten sposób odpowiednie zachowanie.

reklama

Żeby ta metoda naprawdę dobrze zadziałała, warto wcześniej poćwiczyć reakcję dziecka na okrzyk „stop”. Najlepiej to zrobić w zabawie: zaproponuj dziecku bieganie, skakanie, tańczenie i tym podobne zadania, w czasie których na głośne hasło „stop” dziecko ma zatrzymać się w bezruchu. Zabawie powinien towarzyszyć śmiech i swobodna atmosfera – sprzyjać może temu konkurs (kto zatrzyma się natychmiast? kto wytrzyma dłużej w bezruchu itp.), zamiana ról (mam ma się zatrzymać). Dzięki tej zabawie konieczność interwencji fizycznej rodzica ograniczy się do minimum.

Podsumowując:
1.    zawołaj imię dziecka i krzyknij „stop”,
2.    dziecko zatrzymuje się, dorosły ma czas na interwencję,
3.    jasno przekaż, czego oczekujesz,
4.    użyj słowa „pamiętasz” i odwołaj się do doświadczeń dziecka,
5.    wskaż inne – właściwsze zachowanie.

Joanna Górnisiewicz

Ocena: 5 z 5. Ocen: 5

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Co robić kiedy maluch gorączkuje

Co robić kiedy maluch gorączkuje

Dziecko, które gorączkuje jest marudne, czasem posypiające lub niespokojne, ma rozpalone policzki,...   Więcej

Co każdy rodzic powinien wiedzieć na temat słuchu

Co każdy rodzic powinien wiedzieć na temat słuchu

Na świecie 2-3 dzieci na 1000 rodzi się z głęboką wadą słuchu. Kolejne 2-4 dzieci ma uszkodzenia...   Więcej

Dzielimy włos na czworo, czyli słów kilka o dziecięcych włoskach

Dzielimy włos na czworo, czyli słów kilka o dziecięcych włoskach

Kiedy pierwszy raz widzimy nasze nowo narodzone dziecko, jego włosy (lub ich brak) prawie zawsze są dla...   Więcej

Czy moje dziecko dobrze słyszy?

Czy moje dziecko dobrze słyszy?

Rozwój analizatora słuchowego rozpoczyna się w dwunastym tygodniu ciąży i już w okresie prenatalnym...   Więcej

Antybiotyk. Dobry czy zły?

Antybiotyk. Dobry czy zły?

Choć wydawać by się mogło, że na temat antybiotyków wiemy całkiem sporo, to okazuje się, że wciąż...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2