Co zrobić, by dziecko nie miało zaparć

Co zrobić, by dziecko nie miało zaparć

Dzieci dość często cierpią na zaparcia. Zaledwie w 5 % przypadków ich przyczyną są choroby, większości sytuacji można zapobiegać. Czy wiesz, co robić, by dziecko nie miało zaparć?

Najważniejsza jest dieta

Jeśli chodzi o żywienie dzieci, zwłaszcza tych, które mają skłonności do zaparć, ważne jest nie tyko to, by dieta była racjonalna, ale by pewne składniki uwzględnić w niej ze szczególną starannością, a inne – ograniczyć bądź wyeliminować.

Idealnie by było, gdyby dieta dziecka była tzw. bogatoresztkowa, czyli obfitująca w błonnik i odpowiednią ilość płynów, najlepiej wody (do prawidłowego działania w świetle przewodu pokarmowego błonnik potrzebuje wody). Dzięki temu problem zaparć zniknie – wsparta zostanie perystaltyka jelit, a konsystencja stolca rozluźni się - wypróżnianie stanie się łatwiejsze i mniej bolesne.

W codziennym jadłospisie dzieci za dużo jest z kolei produktów, które szkodzą – bo są na przykład zapierające. Chodzi o tłuszcze, słodycze (szczególnie czekoladę i kakao), białą mąką. To dlatego tak ważne też, by z diety dziecka pewne produkty ograniczyć, a inne z niej wyeliminować.

Koniecznie dowiedz się, jakich produktów unikać w diecie dziecka, a jakie wprowadzić, by unikać zaparć – stosując się do tych prostych wskazówek sprawisz, że problem zaparć nie będzie już dla malucha tak dotkliwy. Dieta to podstawa.

Zmiany w trybie życia

Zdecydowanie ważne jest, by dzieci się ruszały. Powinny jak najwięcej spacerować, biegać po podwórku, jeździć rowerem, ale i chodzić na zajęcia zorganizowane (pływanie, tańce czy taekwondo – forma tak naprawdę nie ma znaczenia). Aktywność fizyczna doskonale działa na całe ciało (i umysł), nie tylko na układ pokarmowy.

Dbajmy o to, by dzieci prowadziły aktywny tryb życia, nie spędzały zbyt wielu godzin na kanapie bądź przed ekranem komputera. Ruch to zdrowie i dobre samopoczucie, ale i prawidłowa praca jelit.

Zdrowe nawyki

Doskonale by było, gdybyśmy trzymali się kilku zasad i zdrowych nawyków, a i sięgali po sposoby babć na zaparcia. I tak:

Warto dbać o regularność posiłków, by organizm mógł przyzwyczaić się do regularności metabolizmu.

Ważny jest też rytm wypróżnień - w spokoju i dobrych warunkach higienicznych. Zdarza się, że dziecko nie chce się załatwić w toalecie poza domem. Wystarczy zadbać o to, by robiło kupę rano, po śniadaniu, przed wyjściem do przedszkola czy szkoły. Wprowadź stały porządek dnia.

Pół godziny przed śniadaniem warto dać dziecku do wypicia sok z warzyw, kompot z suszonych śliwek lub przegotowaną wodę z miodem.

Po konsultacji z lekarzem, raz na jakiś czas podawaj dziecku probiotyki, które zasiedlając przewód pokarmowy usprawniają pracę jelit, pomagają zmniejszać częstość występowania biegunek i zaparć.

Nie gniewaj się na dziecko, jeśli ma problem z wypróżnianiem, wstrzymuje się czy brudzi bieliznę. Dla niego to też problem. Zachowuj się taktownie, szanuj intymność dziecka.

 

reklama