Jak zadbać o dietę dziecka latem (zdrowe odżywianie podczas wakacji)

Jak zadbać o dietę dziecka latem (zdrowe odżywianie podczas wakacji)

Latem racjonalna dieta nie ma zbyt wielu sprzymierzeńców - wypełniony atrakcjami grafik i upał nie sprzyjają ani jedzeniu, ani myśleniu o nim. Często też tradycyjna, przemyślana kuchnia idzie w odstawkę - więcej czasu spędzamy poza domem, częściej jadamy w restauracjach, barach, na grillach czy piknikach nad wodą. Tymczasem zdrowe odżywianie, także w czasie wakacji, zwłaszcza w przypadku najmłodszych, jest szalenie ważne. Co zrobić, by dziecko miało energię do zabawy, a nam temat nie spędzał snu z powiek? Trzeba pamiętać o kilku zasadach.

Jak zadbać o dietę dziecka latem?

To, co w wakacyjnym jadłospisie jest niezmienne, to nasze podejście – stawiajmy na nieprzypadkowy dobór produktów. Czego nie może zabraknąć w codziennym menu? Pełnoziarnistego pieczywa i makaronów, kasz, chudych wędliny, niskotłuszczowego nabiału, warzyw i owoców oraz ryb. Co się zmienia? Jaka powinna być wakacyjna, letnia dieta dziecka?

Zdrowo, smacznie i pożywnie, ale lekko

W naszych jadłospisach powinna obowiązywać sezonowość, dlatego wakacyjna dieta powinna być zdrowa, smaczna i pożywna, ale nie ciężka.

Zupa-krem czy chłodnik, kaszotto, placuszki z jabłkiem, sałatka owocowa, młode warzywa z wody, grillowana ryba czy drób sprawdzą się zdecydowanie lepiej niż tłusty rosół czy schabowy z ziemniakami i kapustą.

W upały lekkie dania z pewnością spotkają się z większym zainteresowaniem, no a my mniej czasu spędzimy w kuchni.

Woda to podstawa

Dostarczanie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne, a dobre nawodnienie, zwłaszcza kiedy dokucza upał, to podstawa. Powinniśmy pić dużo wody. Najlepiej, by była naturalna, bezsmakowa, mineralna. Soki, nektary czy słodkie napoje gazowane nie są dobrym pomysłem. Nie tylko nie gaszą pragnienia, ale są bombą kaloryczną, dostarczają też wiele zbędnych składników, takich jak konserwanty czy barwniki. Wyrobienie nawyku sięgania po wodę pomoże zachować zdrowie, energię i dobre samopoczucie.

Dziecko sporadycznie może sięgać po soki, najlepiej świeżo wyciskane, tak owocowe, jak i warzywne oraz herbaty owocowe.

Zdrowe przekąski

Bieganie po podwórku czy szaleństwa nad wodą wzmagają apetyt, dlatego dzieci tak chętnie sięgają po przekąski. Nie zabraniajmy im tego (w końcu są wakacje!), ale zamiast batonów, czekolad czy chipsów podsuwajmy domowe ciasto drożdżowe czy babeczki, orzechy czy inne bakalie, pokrojone w słupki warzywa czy owoce, batoniki muesli lub inne zdrowe przegryzki.

Dzieci bardzo lubią przekąski, które są niekłopotliwe – można je szybko włożyć do buzi czy trzymać w rączce.

Kefiry, jogurty i maślanki

Dawaj dziecku produkty mleczne fermentowane tj. jogurt naturalny (nie owocowy), kefir, maślanka, zsiadłe mleko. Są zdrowe i pożywne, bardzo dobrze gaszą pragnienie i orzeźwiają, ale i zawierają bakterie kwasu mlekowego, które korzystnie działają na układ pokarmowy. Dzięki nim latem dziecko jest mniej narażone na sensacje ze strony układu pokarmowego, takie jak np. biegunki czy bóle brzuszka.

Warzywa i owoce

Lato to dobrodziejstwo sezonowych warzyw i owoców - powinniśmy z tego hojnie korzystać, wprowadzając do wakacyjnych jadłospisów dzieci jeszcze większe niż zazwyczaj ilości warzyw i owoców.

Warzywa i owoce powinny być dostępne na każdym kroku, pod różnymi postaciami. Zupy i chłodniki warzywne, kalafiory czy fasolka w roli dodatków do dania głównego, ogórki, marchewki czy rzodkiewki w roli przekąsek, do tego świeże owoce, surowe warzywa, soki ze świeżych owoców. Ślinka cieknie!

Regularność posiłków

Pamiętajmy, że wciąż podstawą prawidłowego żywienia jest regularne spożywanie posiłków, a wakacje – zwłaszcza te wspólne – są doskonałą okazją, by wykształcić i utrwalać ten nawyk u dzieci.

Ustalone, regularne pory to nie wszystko! Świetnym pomysłem jest nie tylko wspólne jedzenie, ale i przygotowywanie posiłków. Gotowanie na biwakach, familijne pieczenie pizzy, grillowanie czy małe warsztaty kulinarne to doskonała okazja, by pokazać dziecku, jak przyjemne może być gotowanie, przekazać mu podstawy wiedzy kulinarnej, ale i by pobyć razem.

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:
reklama