reklama

Okresy rozwoju Mowy Dziecka

Temat na forum 'Przedszkolaki' rozpoczęty przez logopeda1.80, 25 Styczeń 2010.

  1. logopeda1.80

    logopeda1.80 Zaciekawiona BB

    Witam Wszystkich serdecznie!

    Chciałabym przedstawić na tym forum jak i kiedy nasze dzieci powinny zacząć mówić.
    Jest to jednak schemat ,a wszyscy wiemy , że każde dziecko jest swoistą indywidualnością.
    Więc jeśli Wasze dzieci nie mieszczą się w nim ,to nie wpadajcie od razu w panikę.Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek pytania ,proszę o kontakt, a na pewno postaram się Wam szczegółowo odpowiedzieć lub też poradzić.
    W rozwoju wymowy dziecka wyróżniamy wg. Kaczmarka 4 takie okresy :
    1. okres melodii ( 0 – 1 r.ż )
    2. okres wyrazu (1 – 2 r.ż )
    3. okres zdania ( 2 – 3 r.ż )
    4. okres swoistej mowy dziecięcej ( 3 – 7 r.ż )

    OKRES MELODII
    Pierwszy krzyk jest objawem prawidłowego funkcjonowania więzadeł głosowych
    W 2 miesiącu życia wydawane dźwięki przypominają samogłoski a, e.
    Dziecko trzymiesięczne wydaje już wiele dźwięków przygotowując w sposób nieświadomy struny głosowe, wargi i język do artykułowania sylab i słów. Jest to okres głużenia.
    W 5. - 6. miesiącu rozpoczyna się okres gaworzenia.Pojawiają się tu rytmiczne ciągi sylabowe np. da-da-da, mem-mem-mem. Dziecko gaworzy najchętniej, gdy jest w dobrym nastroju oraz znajduje się samo w znanym mu otoczeniu

    OKRES WYRAZU
    Przyswojenie jednowyrazowych wypowiedzi następuje – schematycznie ujmując miedzy 14 - 15 a 18 - 20 miesiącem życia.
    W wieku 18 miesięcy przeciętne dziecko posiada słownik liczący około 50 słów, które umie powiedzieć, oraz około 100 słów, które rozumie. Mniej więcej w tym wieku u wielu dzieci obserwujemy zjawisko określane jako eksplozja nazywania. Polega ono na etykietowaniu wszystkiego, co znajduje się w zasięgu wzroku.

    OKRES ZDANIA
    Okres zdania trwa zazwyczaj od 2 od 3 roku życia. W tym okresie wyłaniają się poszczególne kategorie gramatyczne, gwałtownie wzbogaca się słownik. Mowa ulega dalszemu doskonaleniu. Dziecko powinno już wymawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe. Ze spółgłosek pojawiają się w tym okresie s, z, c, dz.
    Dziecko zaczyna mówić zdaniami 2 – 3 wyrazowymi.

    OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ
    Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy. Dziecko przyswaja sobie podstawy systemu leksykalnego,
    fonetycznego i morfologicznego jezyka, jakim mówi jego otoczenie. W ciagu kolejnych lat jedynie go
    doskonali i dlatego w okresie od 0 do 3 lat należy mówić jako kształtowaniu mowy, natomiast od 3-7 roku
    życia o jego rozwoju, czyli doskonaleniu. W mowie 4- latka pojawia sie szereg: s, z, c, dz. Może
    wystepowac zamiana głosek: sz, ż, cz, dz na: s, z, c, dz; może- choc nie musi- pojawic sie głoska r.
    Głoski sz, ż, cz, dz, r, z reguły pojawiaja sie około 5 roku ¿ycia. Jest to jednak sprawa indywidualna
    zwiazana z tempem i rytmem rozwoju dziecka.

    Bibliografia:
    Kaczmarek L. Nasze dziecko uczy sie mowy, Lublin 1997
    G.Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP

    Jeśli macie jakiekolwiek pytania związane z rozwojem wymowy Waszych Dzieci,czekam na pytania i bardzo chętnie na nie odpowiem!!!

    Serdecznie pozdrawiam
    Hania Owieśna
    logopeda Dublin
     
  2. reklama

Poleć forum