reklama

skoki rozwojowe -1 rok życia

Temat na forum 'Dzieci urodzone w styczniu 2011' rozpoczęty przez malutk_a, 7 Kwiecień 2011.

  1. malutk_a

    malutk_a michasia 08 i antosia 11

    jako, ze ostatnio to temat nr 1 pozwolilam sobie zamiescic artykul, ktory wynalazla na innym forum Malta - dzieki.

    ewcia jezeli moge prosic przyklej go zeby byl zawsze na wierzchu

    [​IMG]

    Czarne tygodnie oznaczają okresy marudzenia i czasem dziwnych i niezrozumiałych zachowań maluchów (hmmm.... trochę duzo tego czarnego na wykresie )
    Tygodnie z piorunem to "punkty kulminacyjne" czyli już wiemy kiedy z domu uciekać i nie wracać.
    a podczas tygodni ze słoneczkiem mamy małego aniołka, kochanego cukiereczka zadowolonego z życia.

    Nie są to okresy związane z rozwojem fizycznym, ale rozwojem układu nerwowego czyli psychicznym. Rozwoj mózgu i systemu nerwowego sprawia, że dzieci poddawane są jeszcze wiekszym bodzcom, doznaniowym niz dotychczas. Stad stres, trudnosci w zasypianiu i ogolny niepokoj. Nie martw sie, to potrwa ok tygodnia. Kazdy skok poprzedzony jest bezposrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, ma problemy ze spaniem i wymaga wiecej uwagi od rodziców. Moze niekiedy sie wydawac, ze dzieci nawet cofnely sie w swoim rozwoju, natomiast, gdy nastepuje sam skok czesto ma sie wrazenie, ze dziecko nauczylo sie wielu nowych rzeczy doslownie przez jedna noc. Na poczatku okresy sa krótkie, moga trwac pare dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te sa dluzsze.
    (Uwaga: dzieci urodzone np. 2 tyg pozniej przechodza swoj skok 2 tyg wczesniej i odpowiednio dzieci urodzone wczesniej przechodza to pozniej. Wszystko zwiazane jest z rozwojem mozgu dziecka).

    Okresy skokow:

    5 tygodni (wrazenia),
    7-9 tygodni (wzory),
    11-12 tygodni (niuanse),
    14-19 tygodni (wydarzenia),
    22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny),
    33-37 tygodni (kategorie),
    41-46 tygodni (sekwencje)

    Jakie sa symptomy kolejnego skoku?

    Przewaznie dziecko "chce z powrotem do mamy", zaczyna byc marudne, wymaga ciaglej uwagi, gorzej je, gorzej spi lub nagle przestaje robic to czego sie juz nauczylo tak jakby cofalo sie w swoim rozwoju. Taki kryzys jest dla mamy i dziecka bardzo stresujący bo z punktu widzenia dzidzi nagle wszystko się w jego światku zmienia i jest przestraszone, stąd to wiszenie na mamie i cycku- bo tam czuje się najbezpieczniej. Mamy czują się sfrustrowane ciągle płaczącym dzieckiem, i nie rozumieją co się z nim dzieje.

    Skok w wieku 5 tygodni

    Dziecko zaczyna byc bardziej uwazne i ”obudzone”, wszystkie zmysly sa wrazliwsze niz wczesniej. Od tej pory dziecko slyszy, widzi czuje zapach i smak zupelnie inaczej niz dotad i to moze sie mu wydawac niezrozumiale i przerazajace. Jedynym sposobem wyrazenia tego strachu jest krzyk i placz oraz szukanie bezpieczenstwa w ramionach rodziców.

    Nowe umiejetnosci:

    - Patrzy slucha uwazniej i dluzej
    - Jest bardziej swiadome dotyku, zapachów
    - Usmiecha sie po raz pierwszy lub czesciej niz przedtem
    - Uklad pokarmowy moze funkcjonowac lepiej np dzecku odbija sie rzadziej,
    rzadziej wymiotuje
    - Moze plakac prawdziwymi lzami po raz pierwszy


    8 tydzień

    Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, ze jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie gdy trzyma sie rece ponad glowa czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami ale nadal są one nieskoordynowane.

    Nowe umiejetnosci:

    - Podnosi glowe
    - Przekreca sie ze strony na brzuch i plecy
    - Kopie nózkami i macha raczkami
    - Chce siedziec na Twoich kolanach
    - Dotyka przedmiotów
    - Próbuje złapac przedmiot
    - Trzyma przedmiot
    - Patrzy na ludzi wokół
    - Patrzy na wyraz twarzy
    - Patrzy na przedmioty, które sie świecą
    - Wydaje krótkie dźwieki i słucha siebie samego
    - Lubi słuchać piosenek

    Nie wszystkie dzieci umieja robic to wszystko – rózne dzieci preferuja rózne czynnosci i róznie intensywnie je cwiczą.


    12 tydzień

    Jak wcześniej możesz zauważyc, że dziecko jest bardziej krzykliwe, marudne, spi i je gorzej lub jest cichsze niz przedtem. W wieku 12 tygodni dziecko wkracza w swiat zniuansowany: dziecko uczy sie rozumiec delikatne różnice i zachowywac sie zróżnicowanie. Może np. słyszec róznice w tonie głosu, zauważac jak zmienia sie światlo w pokoju, kiedy slonce skryje sie za chmure. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciaga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowe śledzac jakis ruch.


    Nowe umiejętnosci:

    - Potrafi skoordynowac ruchy oczu i glowy sledzac ruch
    - Podnosci sie do pozycji siedzacej trzymajac sie Twoich dloni
    - Odpycha sie obiema nózkami lezac w foteliku lub na kocu
    - Łapie przedmioty obiema raczkami
    - Wklada wszystko do buzi
    - Oglada i bawi sie rączkami
    - Zauważa, że może piszczeć i zmienia ton glosu
    - Robi bąble ze śliny
    - Wyraźnie daje do zrozumienia, że jest znudzone gdy np - zbyt dlugo patrzy na
    ta sama zabawke


    19 tydzień

    Marudne okresy zaczynaja byc coraz dluzsze, moga trwac az do 6 tygodni i zacząć sie juz w 14-tym tygodniu.

    Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy moze np nauczyc sie wyciagnac reke po zabawke, zlapac ja jedna reka, potrzasnac, przekrecic i wlozyc do buzi. Inny przyklad to fakt, ze dziecko moze laczyc dzwieki w sekwencje – np mamama, tatata.

    Nowe umiejetnosci:

    - Przekreca sie z pleców na brzuch lub odwrotnie
    - Próbuje raczkowac
    - Podpiera się na rękach i podnosi tulów
    - Lubi ruszać ustami, wypina jezyk
    - Może wziąć przedmiot do jednej reki i przelożyc go do drugiej
    - Wkłada rzeczy, reke mamy, taty do buzi, zeby je zbadac, ugryzc
    - Próbuje uderzać zabawkami o stól
    - Zrzuca swiadomie zabawki na podloge
    - Szuka rodziców
    - Reaguje na własne odbicie w lustrze radością lub strachem
    - Reaguje na wlasne imie
    - Rozumie słowa
    - Wymawia nowe dzwieki vvv,sss, zzz, rrr itd
    - Używa spółgłosek
    - Wyciąga rece, gdy chce by je podnieść
    - Cmoka ustami, gdy jest glodne
    - Odpycha butelke/piers gdy sie naje
    - Moze przesadnie reagować np zakasłac jeszcze raz gdy rodzice zareagowali na
    poprzednie zakasłanie
     
  2. malutk_a

    malutk_a michasia 08 i antosia 11

    26 tydzień

    Okres marudzenia moze zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przyklad to, ze dziecko zle spi i wydaje sie miec koszmary senne, jest nieśmiale w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, zeby zmieniac mu pieluche czy ubranie. Dużo sie teraz dzieje – dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.
    Zauważa fizyczną odleglość pomiedzy przedmiotami i pomiedzy ludzmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauwaza i na co reaguje jest odleglość pomiedzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwieksza ta odleglość a w dodatku samemu niemozna miec na to wpływu moga byc dla dziecka przerazajace.
    Bardzo absorbujaca i interesujaca jest obecnie obserwacja położenia róznych rzeczy wobec siebie – rzeczy moga byc w sobie wzajemnie, na sobie, pod soba itd.
    Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robic żeby sie cos dzialo. Wyłącznik swiatla jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauwazac, ze niektóre rzeczy/sytuacje sa ze soba zwiazane. Np ze klucz przekrecony w dziurce w drzwiach wejsciowych oznacza, ze tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumiec, gdy cos jest ”nie tak” np gdy ludzie zderza sie ze soba – to moze byc zabawne – ale i przerazajace. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynowac swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo wazne jest, by pamietac, ze dla kazdego dziecka swiat relacji bedzie innym – wlasnym- przezyciem – calkowicie opartym na tych umiejetnosciach, które dziecko zdobylo w poprzednich skokach rozwojowych.

    Nowe umiejetności:

    - Siada samo
    - Chwyta male przedmioty za pomoca palca wskazujacego i kciuka
    - Umie uderzac dwoma przedmiotami o siebie trzymajac je w oby dłoniach
    - Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wklada je do skrzynki
    - Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w ksiazce z obrazkami
    - Obserwuje ruchy osoby, która sie dziwnie zachowuje
    - Patrzy uwaznie na szczególy np na metke przyszyta do misia
    - Nasladuje machanie raczka na pozegnanie
    - Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi

    36 tydzień

    Okolo 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauwazac i rozumiec, ze swiat mozna
    podzielic na grupy. Dziecko zauwaza, ze rzeczy moga miec cechy wspólne np moga
    brzmiec lub pachniec podobnie.


    Niektózy badacze uwazaja, ze w tym wieku zaczyna rozwijac sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielic swiat wedlug kategorii jego sposób myslenia zaczyna być podobny do myslenia doroslych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumiec wlasne dzieci poniewaz myślą w podobny sposób do naszego.

    Nowe umiejetnosci:

    - Pokazuje, ze rozpoznaje ksztalty
    - Pokazuje, ze uwaza, iz cos jest zabawne – za pomoca - gestów czy odglosów
    - Pociesza/przytula swoje zabawki
    - Robi miny do wlasnego odbicia w lustrze
    - Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
    - Bierze inicjatywe do zabawy


    46 tydzień

    W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdowac i tworzyc sekwencje za pomoca swoich zmyslów. W poprzednim skoku dziecko czesto rozbieralo przedmioty na czesci po to, by je zbadac – obecnie zacznie je w tym celu skladac – na przyklad budowac wieze z klocków zamiast rozbierac zbudowaną wieze.
    Twoje dziecko zaczyna laczyc zdarzenia – np zebranie swoich ubranek z podlogi i wlozenie ich do kosza na brudna bielizne. Zauwazysz, ze dziecko zaczyna rozumiec, ze niektóre zdarzenia zazwyczaj nastepuja po sobie i ze wie, jakie nastepne zdarzenie nastapi po poprzednim.

    Nowe umiejetności:

    - Wskazuje na i chce byś nazywal rzeczy
    - Mówi ”nie” gdy nie chce czegoś zrobić
    - Umie udawać głosy zwierząt
    - Mówi ”mmm” gdy chce jescze jeść
    - Wie, co pasuje do siebie i może włożyc okrągły klocek do okrągłej dziury
    - Patrzy na lampę i wyciąga do niej rece, gdy naciskasz na włącznik
    - Próbuje rysowac na papierze
    - Próbuje uczyc sie chodzic pchajac np chodzik czy krzeslo
    - Znajduje coś do wspinania jesli chce się do czegoś dostać
    - Schodzi tyłem z kanapy czy schodów
    - Próbuje celować gdy rzuca pilka
    - Wyraźnie daje do zrozumienia, ze chce się z Tobą bawić i wyraźnie sie z Tobą bawi
    - Szuka przedmiotu, który ukryłaś
    - Ukrywa przedmiot samo, czeka i śmieje sie gdy go znajdziesz
    - Uzywa szczoteczki do zebów
    - Daje Ci posmakować, to, co samo je.

    główne źrodło Wszystko o ciąży, wychowaniu i zabawie dziećmi - dla mam w jednym miejscu - strefamamy.pl
     
  3. reklama
  4. Kate1980

    Kate1980 Fanka BB :)

    Dzięki malutk_a. A teraz opisujcie jak w praktyce zachowują się wasze maluchy.
    U mojej Natalki każdy skok zaczyna się ogromnym płaczem jak na kolkę a widać że jej nic nie jest. I potem już w dzień nie chce spać. Przesypia 15 minut i płacze, cycka nie chce wręcz ryczy jak go przystawiam a po chwili chce jeść. Jest marudna i chce tylko na rączki. A jak zacznie beczeć to drze się na całe gardło. I tak jest około tygodnia. A potem nagle uśmiech na twarzy i wraca moje kochane dziecko. I faktycznie widać że umie nowe rzeczy.
     
  5. malutk_a

    malutk_a michasia 08 i antosia 11

    pierwszego skoku jakos nie zauwazylam teraz zaczyna sie nastepny, bo ostatnio non stop by chciala na rekach. ale widze, ze umie coraz to nowe rzeczy i co na pewno nam towarzyszy to dlugie wiszenie na cycu i jak tylko kimnie i ja odstwiam do lozeczka placz. wczoraj tez strasznie plakala ale nie wiem czy to nie po tych strzepieniach czy ze zaczyna sie znowu jazda
     
  6. ariska

    ariska Fanka BB :)

    moja też chce tylko na rękach i to muszę stać bo jak siąde albo ją położe to już ryk. Ale już jej to powoli mija
     
  7. claudia4you

    claudia4you Gość

    jesteśmy akurat w burzach z piorunami
     
  8. aniwar

    aniwar Mamusia Bartusia:*

    hmmmm....a ja nie widze skokow u mojego brzdaca albo nie umiem ich dostrzec....jest i marudny i wesoly i placzacy i smiejacy sie ale jakos nie potrafie tego zaklasyfikowac pod konkretny skok....buuu:-(
     
  9. iwi10

    iwi10 Fanka BB :)

    aniwar ja tak somo nie widzę ma swoje napady ale czy to są skoki, ale na pewno widzę zmiany i to co już potrafi
     
  10. reklama
  11. Malta

    Malta Mama Wiktorka I Tomka

    My właśnie zblizamy sie do 17 tygodnia i aż się boje co to będzie:szok::szok::szok:
    Wiktor "przelatuje" teraz 16 tydz i już jest nieciekawie:-(Ciągle coś mu nie tak jak trzeba:confused:
    W łóżeczku źle, na leżaczku też. Na dworze niedobrze, w domu jeszcze gorzej.
    Nawet butla przestaje mu ostatnio pasowac. Niby się rwie do jedzenia a jak już ciągnie to wrzask i prężenie. Jak zabieram- znowu wrzask!
    Nocki ostatnio znowu przesr...RATUNKU niech sie skonczy ten skok- jeżeli to skok, bo już idzie zgłupieć od tgo mojego Maruderka.:angry:
     
    Ostatnia edycja: 7 Kwiecień 2011
  12. Kate1980

    Kate1980 Fanka BB :)

    No widzę podobnie jak u mnie. Myślałam że już mija ale jeszcze nie. Ubrałam ją na dwór i taki wrzask że szok. Za drugim podejściem się udało i co pospała na dworze 20 minut i wrzask. Teraz cudem udało mi się ją uśpić w łóżeczku 10 minut mineło i już stęka
     

Poleć forum