mamoośka
Fanka BB :)
- Dołączył(a)
- 5 Październik 2007
- Postów
- 6 506
http://www.borgis.pl/czytelnia/nm_au04.php
Wartość Oceny Ryzyka czynników w przesiewowym badaniu słuchu u noworodków
Izabela Pospiech1, Katarzyna Kuczkowska-Jeske2 Artur Fuławka3
1 z Kliniki Foniatrii i Audiologii Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Kierownik Kliniki: prof. dr hab. Med. dr h.c. Antoni Pruszewicz
2 z Oddziału Laryngologicznego Wojewódskiego Szpitala Zespolonego w Lesznie
Kierownik Oddziału: dr med.. Andrzej Kuczkowski
2 z Wojewódzkiej Poradni w Audiologicznej Legnicy
Kierownik Poradni: lek. Med. Artur Fuławka
Płód ludzki ma zdolność do odczuwania, reagowania nawet zapamiętywania Informacji słuchowych już od 26 tygodnia życia. Zatem od tego momentu kształtuje się ważny, nawet niektorých zdaniem najważniejszy, element skomplikowanego procesu komunikatywnego, będącego podstawa Rozwoju funkcji poznawczych (1). W okresie prenatalnym dziecko odbiera głos matki i różnicuje go z innymi dźwiękami otoczenia, rodząc się, noworodek dysponuje już OK. 3-miesięcznym akustycznym doświadczeniem. JeĹĽeli dziecko urodzi się z wada Lub słuchu nabędzie ją w okresie Lub niemowlęcym we wczesnym dzieciństwie, Możemy być pewni, Że do wpłynie negatywnie nie tylko na Rozwój mowy i języka u dziecka, ale Również na Rozwój intelektualny i emocjonalny. Największe Znaczenie Mają pierwsze dwa, trzy lata życia i każdy miesiąc opóźnienia w wykryciu wady słuchu, Nieprawidłowe protezowanie i rehabilitacja powodują ogromne straty w każdej z wymienionych sfer. Bogate piśmiennictwo jednoznacznie potwierdza, Że im wcześniej zaburzenie słuchu Będzie wykryte, im wcześniej dziecko Będzie zaprotezowane i rozpocznie się Jego rehabilitacja, tym stopień zaburzeń Będzie mniejszy Rozwój dziecka przebiegać Może w normalnie Miarę (1,11,14). Powstaje jednak pytanie jakiej grupy dzieci dotyczyć mogę nasze obawy o stan słuchu i tutaj warto sięgnąć do danych epidemiologicznych i Statystycznych.
Statystyka i Epidemiologia
Liczba dzieci z zaburzeniami słuchu w populacji polskiej w wieku od 1 do 7 roku życia wynosi od OK. 0,5% do 2% (14). I tak u niemowląt od 8 do 12 miesiąca życia zaburzenia słuchu notuje się u ok. 0,5%, u dzieci 3-5-letnich ok u. 1%, u dzieci 6-7-letnich ok u. 2% populacji Miejskiej. Według badań Iwankiewicza współpracowników i (7) głęboki ubytek słuchu (próg słuchu większy niĹĽ 80 dB), taki zatem, Który istotny w uniemożliwia Sposób Prawidłowy Rozwój mowy u dziecka, występuje u ok. 0,3% niemowląt, u 0,1% dzieci przedszkolnych jm OK. 0,5% dzieci w wieku szkolnym. Z nowszych badań Góralówny (5) wynika, Że co tysięczne dziecko w Polsce dotknięte głuchotą jest (brak reakcji na bodziec dźwiękowy natężeniu o 100 dB), co setne posiada głęboki Niedosłuch, wymagający postępowania specjalistycznego. W liczbach bezwzględnych, dla populacji wiekowej do 17-19 roku życia, wartości te wynoszą od 30 do 50 tysięcy dzieci z zaburzeniami słuchu nasileniu różnym o, ktore wymagają noszenia aparatów słuchowych i rehabilitacji.
Wartość Oceny Ryzyka czynników w przesiewowym badaniu słuchu u noworodków
Izabela Pospiech1, Katarzyna Kuczkowska-Jeske2 Artur Fuławka3
1 z Kliniki Foniatrii i Audiologii Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Kierownik Kliniki: prof. dr hab. Med. dr h.c. Antoni Pruszewicz
2 z Oddziału Laryngologicznego Wojewódskiego Szpitala Zespolonego w Lesznie
Kierownik Oddziału: dr med.. Andrzej Kuczkowski
2 z Wojewódzkiej Poradni w Audiologicznej Legnicy
Kierownik Poradni: lek. Med. Artur Fuławka
Płód ludzki ma zdolność do odczuwania, reagowania nawet zapamiętywania Informacji słuchowych już od 26 tygodnia życia. Zatem od tego momentu kształtuje się ważny, nawet niektorých zdaniem najważniejszy, element skomplikowanego procesu komunikatywnego, będącego podstawa Rozwoju funkcji poznawczych (1). W okresie prenatalnym dziecko odbiera głos matki i różnicuje go z innymi dźwiękami otoczenia, rodząc się, noworodek dysponuje już OK. 3-miesięcznym akustycznym doświadczeniem. JeĹĽeli dziecko urodzi się z wada Lub słuchu nabędzie ją w okresie Lub niemowlęcym we wczesnym dzieciństwie, Możemy być pewni, Że do wpłynie negatywnie nie tylko na Rozwój mowy i języka u dziecka, ale Również na Rozwój intelektualny i emocjonalny. Największe Znaczenie Mają pierwsze dwa, trzy lata życia i każdy miesiąc opóźnienia w wykryciu wady słuchu, Nieprawidłowe protezowanie i rehabilitacja powodują ogromne straty w każdej z wymienionych sfer. Bogate piśmiennictwo jednoznacznie potwierdza, Że im wcześniej zaburzenie słuchu Będzie wykryte, im wcześniej dziecko Będzie zaprotezowane i rozpocznie się Jego rehabilitacja, tym stopień zaburzeń Będzie mniejszy Rozwój dziecka przebiegać Może w normalnie Miarę (1,11,14). Powstaje jednak pytanie jakiej grupy dzieci dotyczyć mogę nasze obawy o stan słuchu i tutaj warto sięgnąć do danych epidemiologicznych i Statystycznych.
Statystyka i Epidemiologia
Liczba dzieci z zaburzeniami słuchu w populacji polskiej w wieku od 1 do 7 roku życia wynosi od OK. 0,5% do 2% (14). I tak u niemowląt od 8 do 12 miesiąca życia zaburzenia słuchu notuje się u ok. 0,5%, u dzieci 3-5-letnich ok u. 1%, u dzieci 6-7-letnich ok u. 2% populacji Miejskiej. Według badań Iwankiewicza współpracowników i (7) głęboki ubytek słuchu (próg słuchu większy niĹĽ 80 dB), taki zatem, Który istotny w uniemożliwia Sposób Prawidłowy Rozwój mowy u dziecka, występuje u ok. 0,3% niemowląt, u 0,1% dzieci przedszkolnych jm OK. 0,5% dzieci w wieku szkolnym. Z nowszych badań Góralówny (5) wynika, Że co tysięczne dziecko w Polsce dotknięte głuchotą jest (brak reakcji na bodziec dźwiękowy natężeniu o 100 dB), co setne posiada głęboki Niedosłuch, wymagający postępowania specjalistycznego. W liczbach bezwzględnych, dla populacji wiekowej do 17-19 roku życia, wartości te wynoszą od 30 do 50 tysięcy dzieci z zaburzeniami słuchu nasileniu różnym o, ktore wymagają noszenia aparatów słuchowych i rehabilitacji.