reklama
Forum BabyBoom

Dzień dobry...

Starasz się o maleństwo, wiesz, że zostaniecie rodzicami a może masz już dziecko? Poszukujesz informacji, chcesz się podzielić swoim doświadczeniem? Dołącz do naszej społeczności. Rejestracja jest bezpieczna, darmowa i szybka. A wsparcie i wdzięczność, które otrzymasz - nieocenione. Podoba Ci się? Wskakuj na pokład! Zamiast być gościem korzystaj z wszystkich możliwości. A jeśli masz pytania - pisz śmiało.

Ania Ślusarczyk (aniaslu)

  • Czy pomożesz Iwonie nadal być mamą? Zrób, co możesz! Tu nie ma czasu, tu trzeba działać. Zobacz
reklama

Stymulowanie rozwoju czerwcowych maluszkow

koriander

Fanka BB :)
Dołączył(a)
27 Październik 2009
Postów
3 468
Miasto
daleko od szosy :)
Czerwcowe maluszki powoli nam rosna, wiec beda potrzebowaly coraz wiecej czasu na zabawe, a my mozemy im pomoc w stymulacji rozwoju nowych umiejetnosci. Dzielmy sie tutaj wiedza na ten temat, doswiadczeniami i spostrzezeniami. Opisujmy co nasze pociechy juz potrafia w zaleznosci od ich wieku :tak:
 
reklama
na wstepie wkleje interesujacy tekst z BB zamieszcony przez Bestyje, warto przeczytac!



Lista opracowana przez OLSZOOWA

co robić z dzieckiem ok.12 tygodniowym:
śpiewaj rytmiczne piosenki z powtarzającymi sie słowami
odgrywaj scenki przy śpiewaniu piosenek
wykonuj proste ćwiczenia (zginać kolanka, podnosić rączki)
dawaj zabawki o różnej fakturze i ciężarze, polewaj je wodą
przesadnie chwal
umieszczaj nad nim przedmioty (miękkie), do których będzie mógł sięgać
zaglądaj w oczy i mów akuku
baw sie jego paluszkami tak by to widział
powies nad łóżeczkiem ruchomą zabawkę, a w wózku rozwieś zabawki do pacanie rączką
baw sie w "sroczka kaszkę warzyła" otwierająci rozdzielając paluszki
masuj dłonie i palce
baw się trzymając go w pionie, to zwiększy jego poczucie równowagi


cd. pomysłów na zajmowanie się 4-miesięczniakami
wzmacniaj jego poczucie humoru, żartuj,śmiej sieę
dawaj zabawki o różnych kolorach, kształtach, fakturach,przeznaczeniu, niech niektóre wydają dźwięki!
opowiadaj dokładnie co robisz, co widzisz, o każdym przedmiocie i czynności
urządzaj zabawy zmuszające do obracania na boki np. "a ku ku" wołaj z boku, by musiało sie obrócić
miekkie zabawki umieść tak, by dziecko musialło po nie sięgać
śmiej sie z dzieckiem gdy zdobędzie upragniony przedmiot
nasladuj odgłosy jakie wydaje w sposob wyolbrzymiony
jak najczęsciej nawiązuj kontakt wzrokowy-mimika i gesty powinne być przesadne


miesiąc piąty czyli ok.20 tyg.
reaguj, gdy próbuje zwrócic twoją uwagę( mówiąc, odwracając się w kierunku, zbliżając się)
przedstawiaj wszystkie obce osoby, by przyzwyczaic go do obcych
jak najczęściej wymawiaj JEGO IMIĘ
Baw sie w a ku ku, sroczka kaszkę warzyła
kołysz nim często, tańcz, co pomoże stabilizować główkę
baw sie w dawanie i zabieranie
zachęcaj do prostowanie palców
rozwijaj świadomość palców u nóg wkładając mu je do buzi (tak,tak )
dawaj mu do zabawy bibułkę, papier do gniecenia
naśladuj odgłosy wydawane przez dziecko, modeluj natężenie i wysokośc dźwięków
zainteresuj cichymi dźwiekami: muzyką, dzwoneczkami


dla nieco starszych czyli 24 tyg.
baw sie w upuszczanie i podnoszenie
baw się w dawanie i zbieranie
często powtarzaj jego imię
pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłke i powiedz ,że sie toczy)
gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
baw sie w podskakiwanie
baw sie w samoloty
kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
wynagradzaj go za pwyciąganie rączek podnoszeniem do góry
baw się w patataj
rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
pokaż jak przekładac przedmioty z ręki do ręki
mocno gestykuluj prowokuj by cie naśladowało, ucz go nowych gestów
nadal przeds5tawiaj mu obcych

specjalnie dla 28 tyg.
pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu: zostawiaj je samo zmiseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu
podawaj dużo pokarmów do ręki
rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jestw stanie uchwycić
aby zachęcic do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; sroczka kaszkę warzyła
naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
śpiewaj, powtarzaj rymowanki
śmiej sie często i chichocz
mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj co dane słowo znaczy
odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie
gdy wymówi cos co przypomina słowo powtóż je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul



32 tyg:
wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
zachęcaj do samodzielnego jedzenia
zaczyna rozumiec co znaczy nie, przejawiać opór
zachęcaj do przesuwania sie na posladkach: siadaj z dala i wyuciągnij ręce
przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim

36 tyg.
zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
pokazuj jak trzymac rączki by utrzymac równowagę
naucz je przechylac sie do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki ztuz pooza zasięgiem z boków i z przodu
pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
pokaż mu ,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
baw3 sie we wskazywanie różnych rzeczy
daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
Przymajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosic i wkładac do buzi.
nasladuj odmienne intonacje
mów wolno, wyraźnie i poprawnie
zachowaniem, mimiką gestem pokazuj co znaczą słowa
gaworz z dzieckiem
ale mów też dużo normalnym tonem

wprowadź dźwiek i poczekaj na odpowiedź
NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało,że to negowanie
dotykaj i pozalaj sie dotykać

non stop do 36 tyg:
odnoś sie do dziecka pozytywnie
wyrażaj otwarcie co czujesz
Usmiechaj sie
uzywaj tonów łagodnych i wysokich
dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
zachęcaj bez końca
nagradzaj często
chwal stale
ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłoscią
jak najczęściej mów ,że go kochasz
zawsze reraguj, gdy dziecko chce byś sie nim zajęła ( w przeciwnym razie uzna,że nie jest dla ciebie ważne i przstanie cię prosić)
nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj sie przodem, używaj gestów i dotyku
nie zwracvaj sie do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę



Po tym czasie dziecko nabrało juz indywidualnych cech charakteru. Ok. roku zacznie przejawiać szczególny upór i niezależność. stanie sie niecierpliwe, trudne do prowadzenia, łatwo będzie sie złościć, buntować. będzie drażliwe, nie grzeczne i niekochające 8O

Na szczęscie ok. 15 miesiąca pojawi się nowa faza: dziecko stanie sie troskliwe, uczynne, będzie chciało sprawiac przyjemność. będzie starac sie uzyskać aprobatę. Co robić?
zachowaj we wszystkim elastyczność
nic nie rób na siłę
nie krytykuj, nie przejawiaj wrogości
NIGDY nie doprowadzaj do tego by dziecko się ciebie bało
ucz cierpliwości przez tpolerancję
nie ośmieszaj, nie zawstydzaj
nie dawaj powodu do zazdrości
nie dawaj mu powodu do poczucia winy

przyjmij dziecko takim jakim jest
chwal je , ono to doceni
jeśli wyrazisz aprobate- polubi siebie
gdy docenisz jego wysiłek- zacznie formuować swoje cele
bądź sprawiedliwa
zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa

 
a to lista zabaw opracowana przez TUSIE
2 MIESIAC

zabawy w miny

POROZMAWIAC JESZCZE Z NIEMOWLECIEM SIE NIE DA, ALE ZA TO MOZECIE WYMIENIAC MINY I USMIECHY. MALUCH UWIELBIA, GDY ROBISZ SMIESZNE MINY I NASLADUJESZ GO.

zabawa w "widze Cie"

LEZAC NA PLECACH POLUZ SOBIE MALUSZKA NA BRZUCHU. WYPOWIEDZ JEGO IMIE I LEKKO GO UNIES, TAK ABY MOGL SPOJRZEC CI W OCZY. POWTORZ ZABAWE WIELOKROTNIE, CHWALAC ZA KAZDYM RAZEM, GDY ZDOLA UNIESC GLOWKE.


3 MIESIAC

zabawa w "czesc mamo"

NA TWOJ WIDOK MALUCH REAGUJE RADOSNYM OZYWIENIEM-SMIEJEJ SIE ENERGICZNIE PROSTUJE RACZKI I NOZKI, A NA TWOJ GLOS OSPOWIADA GRUCHANIEM. POCHYLAJ SIE NAD NIM I JAK NAJCZESCIEJ ROZMAWIAJ W JEGO JEZYKU. MOZESZ TEZ ZAKLADAC NA PALCE PACYNKI(DO KUPIENIA W IKEA) I ODGRYWAC DLA MALUCHA TEATRZYK (NP. PACYNKI WITAJA SIE Z NIM, ROZMAWIAJA, GLADZA GO PO BUZI, KLANIAJA SIE ITP.)

zabawa w "poglaszcz mnie"

SPROBUJ GLADZIC SKORE DZIECKA MATERIALAMI O ROZNEJ FAKTURZE- SZTRUKSEM, JEDWABIEM, FUTERKIEM, BAWELNA. MOZESZ TEZ NASZYC NA DOSC FRUBY KOCYK KAWALKI ROZNYCH TKANIN, CELOFAN OBSZTY MATERIALEM ORAZ DUZE GUZIKI I KORALE, PLASTIKOWE KOLKA ITP. (MUSZA BYC BARDZO MOCNO I GUBA NICIA PRZYSZYTE) KLADZ MALUSZKA NA TYMKOCYKU - W POZYCJI NA BRZUSZKU I ZACHECAJ GO DO GLASKANIA , TARMOSZENIA I POTRZASANIA.

zabawa w "pszczolke"

USIADZ W WYGODNYM FOTELU Z MALUSZKIEM NA REKACH . UNIES PALEC WSKAZUJACY DO GORY I UDAJAC BRZECZENIE PSZCZOLKI ZATACZAJ PALCEM KOLA. POSADZ "PSZCZOLKE" NA POLICZKU MALUSZKA I DELIKATNIE POLASKOCZ. POWTORZ ZABAWE KILKA RAZY, TAK ABY MOGL WODZIC OCZKAMI ZA TWOIM PLACEM. POTEM UNIES W GORE PALUSZEK DZIECKA I SPRAW ZEBY TERAZ ONO BYLO MALA "PSZCZOLKA"

4 MIESIAC

zabawa w "jedzie rowerek na sapacerek"

TWOJ MALUCH ODKRYWA POWOLI SWOJE NOZKI. DAJ MU NIMI "PEDALOWAC" DO WOLI. MOZESZ TEZ ZGINAC NA PRZEMIAN NOZKI LEZACEGO NA PLECACH DZIECKA , LEKKO NACISKAJAC MU NA BRZUSZEK.

zabawa w "czyja to twarz"

POZWOL MALUCHOWI BADAC TWOJA TWARZ. DOTYKANIE NOSA, POLICZKOW, WLOSOW MAMY BADZ TATY I INNYCH DOMOWNIKOW SPRAWIA MU DUZA RADOSC.

zabawa w "gdzie jest mama"

WOLAJ DZIECKO PO IMIENIU Z ROZNYCH STRON POKJU, BEDZIE TO JE ZACHECAC DO ODWRACANIA GLOWKI, SZUKANIA I ODNAJDYWANIA WZROKIEM ZRODLA DZWIEKU.

5 MIESIAC

zabawa w "co tatk pieknie gra?"

STWARZAJ DZIECKU OKAZJE DO PRZYSLUCHIWANIA SIE ROZNYMMILYM DZIWIEKOM WYGRYWANYM NA FLECIE, ORGANKACH, CYMBALKACH, A TAKZE CICHYCH MELODII Z RADIA I PLYTY.

zabawka z butelki

PRZYGOTUJ KILKA MALYCH PLASTIKOWYCH BUTELEK. DO JEDNEJ WSYP TROCHE ZIAREN KAWY, DO DRUGIEJ FASOLI, DO TRZECIEJ GARSC KOLOROWYCH KORALIKOW, A DO JEDNEJ WLEJ WODY I JA ZABRAW NA JAKIS KOLOR (PAMIETAJ MOCNO POZAKRECAJ BUTELKI) POKAZ MALUCHOWI JAK SWIETNIE MOZNA SIE NIMI BAWIC.

zabawa "idzie mis"

KIEDY DZIECKO LEZY W LOZKU ALBO W WOZKU, ZBLIZJA POWOLI DO NIEGO MISIA ... ALBO INNEGO PLUSZAKA, MOWIC TAJEMNICZO "IDZIE MIS, IDZIE MIS DO MALGOSI DAC MALGOS BUZI" W TYM MOMENCIE DOTKNIJ MALUSZKA PLUSZAKIEM A POTEM POZWOL GO ZLAPAC.

6 MIESIAC

juz chwytam

KLADZ GRZECHOTKI ALBO INNE LATWE DO UCHWYCENIA ZABWAKI PRZED LEZACYM NA BRZUSZKU MALUCHEM. SIADAJ Z DZECKIEM NA KOLANACHPRZY STOLE, NA KTORYM LEA ROZNE ZABAWKI, I ZACHECAJ DO CHWYTANIA.

jada jada misie

POZWOL MALUCHOWI PODRYGIWAC NA TWOICH KOLANACH. TO DLANIEGO DOBRA GIMNASTYKA I NOWA FORMA WYLADOWANIA ENERGII. SPIEWAJ PRZY TYM WESOLO "JADA JADA MISIE - SMIEJA IM SIE PRZYTYM PYSIE, TRALALAL TRALALAL ;D "


opowiem Ci bajeczke

PRZEMAWAIJA DO SWOJEGO MALUSZKA LANCUCHAMI SYLAB NP. MA- MA MA - MA. ZMIENIAJ TONACJE GLOWSU TAK JAKBYS OPOWIADALA MU COS BARDZO CIEKAWEGO. OCZYWISCIE MOZESZ TEZ MULUCHOWI OPOWIADAC PRAWDZIWE BAJKI, DEKLAMOWAC WIERSZYKI I SPIEWAC MELODYJNE PIOSENKI

7 MIESIAC

zabawa w "stuk stuk"

POKAZ DZIECKU JAK MOZNA STUKAC ZABAWKA W STOL LUB O PODLOGE - ZABAWKA POWINNA BYC DOSC MOCNA, TWOJ MALUSZEK MOZE BYC JUZ NIEZLYM SILACZEM. PODAWAJ MU TEZ ZABAWKI DO OBU RACZEK NARAZ I ZACHECAJDO POSTUKIWANIA NIMI O SIEBIE, ZA KAZDYM RAZEM DODAJAC "stuk stuk" ALBO "pac-pac" :laugh:


zabawa w "kuku"


TO JEDNA Z NAJBARDZIEJ ZNANYCH (I LUBIANYCH PRZEZ MALUCHY) NIEMOWLECYCH ZABAW.
PRZYKRYWAJ PIELUSZKA WLASNA TWARZ LUB BUZKE DZIECKA I DOSLANIAJ SIEMIEJAC SIE I WOLAJAC GLOSNO "a kuku". WKROTCE MALUCH SAM BEDZIE POTRAFIL SCIAGNAC PIELUSZKE ZE SWOJEJ TWARZY (A TAKZE Z TWOJEJ) ;D



zabawa w "dookola swiata"


SPACER PO DOMU DLA SIEDMIOMIESIECZNEGO MALUCHA JEST ROWNIEZ CIEKAWY, JAK DLA WAS WYPRAWA DO EGZOTYCZNYCH KRAJOW. WEZ GO NA RECE I PODCZAS WEDROWKI PO MIESZKANIU POKAZUJ I NAZYWAJ WSZYSTKO, CO SIE W NIM DZIEJE - PALACE SIE LAMPY, TYKAJACY ZEGAR, WODA LEJACA SIE Z KRANU, OBRAZY I LUSTARA WISZACE NA SCIANACH. WIECZOREM GASCIE I ZAPALAJCIE SWIATLO NASLADUJAC DZWIEK WWYDAWANY PRZEZ KONTAKT. POKAZ DZIECKU PRZEZ OKNO JADACE SAMOCHODY, BIEGAJACEGO PIESKA, DZIECI NA SANKACH, PANA W KAPELUSZU.
 
a tu nieco do poczytania o skokach rozwojowych, może komuś się przyda

Skoki rozwojowe:

Czarne tygodnie oznaczają okresy marudzenia i czasem dziwnych i niezrozumiałych zachowań maluchów (hmmm.... trochę duzo tego czarnego na wykresie )
Tygodnie z piorunem to "punkty kulminacyjne" czyli już wiemy kiedy z domu uciekać i nie wracać.
a podczas tygodni ze słoneczkiem mamy małego aniołka, kochanego cukiereczka zadowolonego z życia.




Opisujemy tu 7 skoków rozwojowych, jakie występują w ciągu pierwszego roku życia dziecka. Nie są to okresy związane z rozwojem fizycznym, ale rozwojem układu nerwowego czyli psychicznym. Rozwoj mózgu i systemu nerwowego sprawia, że dzieci poddawane są jeszcze wiekszym bodzcom, doznaniowym niz dotychczas. Stad stres, trudnosci w zasypianiu i ogolny niepokoj. Nie martw sie, to potrwa ok tygodnia. Kazdy skok poprzedzony jest bezposrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, ma problemy ze spaniem i wymaga wiecej uwagi od rodziców. Moze niekiedy sie wydawac, ze dzieci nawet cofnely sie w swoim rozwoju, natomiast, gdy nastepuje sam skok czesto ma sie wrazenie, ze dziecko nauczylo sie wielu nowych rzeczy doslownie przez jedna noc. Na poczatku okresy sa krótkie, moga trwac pare dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te sa dluzsze.
(Uwaga: dzieci urodzone np. 2 tyg pozniej przechodza swoj skok 2 tyg wczesniej i odpowiednio dzieci urodzone wczesniej przechodza to pozniej. Wszystko zwiazane jest z rozwojem mozgu dziecka).


Okresy skokow:
5 tygodni (wrazenia),
7-9 tygodni (wzory),
11-12 tygodni (niuanse),
14-19 tygodni (wydarzenia),
22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny),
33-37 tygodni (kategorie),
41-46 tygodni (sekwencje)
Jakie sa symptomy kolejnego skoku?

Przewaznie dziecko "chce z powrotem do mamy", zaczyna byc marudne, wymaga ciaglej uwagi, gorzej je, gorzej spi lub nagle przestaje robic to czego sie juz nauczylo tak jakby cofalo sie w swoim rozwoju. Taki kryzys jest dla mamy i dziecka bardzo stresujący bo z punktu widzenia dzidzi nagle wszystko się w jego światku zmienia i jest przestraszone, stąd to wiszenie na mamie i cycku- bo tam czuje się najbezpieczniej. Mamy czują się sfrustrowane ciągle płaczącym dzieckiem, i nie rozumieją co się z nim dzieje.




Skok w wieku 5 tygodni

Dziecko zaczyna byc bardziej uwazne i ”obudzone”, wszystkie zmysly sa wrazliwsze niz wczesniej. Od tej pory dziecko slyszy, widzi czuje zapach i smak zupelnie inaczej niz dotad i to moze sie mu wydawac niezrozumiale i przerazajace. Jedynym sposobem wyrazenia tego strachu jest krzyk i placz oraz szukanie bezpieczenstwa w ramionach rodziców.

Nowe umiejetnosci:

- Patrzy slucha uwazniej i dluzej
- Jest bardziej swiadome dotyku, zapachów
- Usmiecha sie po raz pierwszy lub czesciej niz przedtem
- Uklad pokarmowy moze funkcjonowac lepiej np dzecku odbija sie rzadziej,
rzadziej wymiotuje
- Moze plakac prawdziwymi lzami po raz pierwszy


8 tydzień

Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, ze jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie gdy trzyma sie rece ponad glowa czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami ale nadal są one nieskoordynowane.

Nowe umiejetnosci:

- Podnosi glowe
- Przekreca sie ze strony na brzuch i plecy
- Kopie nózkami i macha raczkami
- Chce siedziec na Twoich kolanach
- Dotyka przedmiotów
- Próbuje złapac przedmiot
- Trzyma przedmiot
- Patrzy na ludzi wokół
- Patrzy na wyraz twarzy
- Patrzy na przedmioty, które sie świecą
- Wydaje krótkie dźwieki i słucha siebie samego
- Lubi słuchać piosenek

Nie wszystkie dzieci umieja robic to wszystko – rózne dzieci preferuja rózne czynnosci i róznie intensywnie je cwiczą.


12 tydzień

Jak wcześniej możesz zauważyc, że dziecko jest bardziej krzykliwe, marudne, spi i je gorzej lub jest cichsze niz przedtem. W wieku 12 tygodni dziecko wkracza w swiat zniuansowany: dziecko uczy sie rozumiec delikatne różnice i zachowywac sie zróżnicowanie. Może np. słyszec róznice w tonie głosu, zauważac jak zmienia sie światlo w pokoju, kiedy slonce skryje sie za chmure. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciaga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowe śledzac jakis ruch.


Nowe umiejętnosci:

- Potrafi skoordynowac ruchy oczu i glowy sledzac ruch
- Podnosci sie do pozycji siedzacej trzymajac sie Twoich dloni
- Odpycha sie obiema nózkami lezac w foteliku lub na kocu
- Łapie przedmioty obiema raczkami
- Wklada wszystko do buzi
- Oglada i bawi sie rączkami
- Zauważa, że może piszczeć i zmienia ton glosu
- Robi bąble ze śliny
- Wyraźnie daje do zrozumienia, że jest znudzone gdy np - zbyt dlugo patrzy na
ta sama zabawke


19 tydzień

Marudne okresy zaczynaja byc coraz dluzsze, moga trwac az do 6 tygodni i zacząć sie juz w 14-tym tygodniu.

Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy moze np nauczyc sie wyciagnac reke po zabawke, zlapac ja jedna reka, potrzasnac, przekrecic i wlozyc do buzi. Inny przyklad to fakt, ze dziecko moze laczyc dzwieki w sekwencje – np mamama, tatata.

Nowe umiejetnosci:

- Przekreca sie z pleców na brzuch lub odwrotnie
- Próbuje raczkowac
- Podpiera się na rękach i podnosi tulów
- Lubi ruszać ustami, wypina jezyk
- Może wziąć przedmiot do jednej reki i przelożyc go do drugiej
- Wkłada rzeczy, reke mamy, taty do buzi, zeby je zbadac, ugryzc
- Próbuje uderzać zabawkami o stól
- Zrzuca swiadomie zabawki na podloge
- Szuka rodziców
- Reaguje na własne odbicie w lustrze radością lub strachem
- Reaguje na wlasne imie
- Rozumie słowa
- Wymawia nowe dzwieki vvv,sss, zzz, rrr itd
- Używa spółgłosek
- Wyciąga rece, gdy chce by je podnieść
- Cmoka ustami, gdy jest glodne
- Odpycha butelke/piers gdy sie naje
- Moze przesadnie reagować np zakasłac jeszcze raz gdy rodzice zareagowali na
poprzednie zakasłanie


26 tydzień

Okres marudzenia moze zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przyklad to, ze dziecko zle spi i wydaje sie miec koszmary senne, jest nieśmiale w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, zeby zmieniac mu pieluche czy ubranie. Dużo sie teraz dzieje – dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.
Zauważa fizyczną odleglość pomiedzy przedmiotami i pomiedzy ludzmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauwaza i na co reaguje jest odleglość pomiedzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwieksza ta odleglość a w dodatku samemu niemozna miec na to wpływu moga byc dla dziecka przerazajace.
Bardzo absorbujaca i interesujaca jest obecnie obserwacja położenia róznych rzeczy wobec siebie – rzeczy moga byc w sobie wzajemnie, na sobie, pod soba itd.
Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robic żeby sie cos dzialo. Wyłącznik swiatla jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauwazac, ze niektóre rzeczy/sytuacje sa ze soba zwiazane. Np ze klucz przekrecony w dziurce w drzwiach wejsciowych oznacza, ze tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumiec, gdy cos jest ”nie tak” np gdy ludzie zderza sie ze soba – to moze byc zabawne – ale i przerazajace. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynowac swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo wazne jest, by pamietac, ze dla kazdego dziecka swiat relacji bedzie innym – wlasnym- przezyciem – calkowicie opartym na tych umiejetnosciach, które dziecko zdobylo w poprzednich skokach rozwojowych.

Nowe umiejetności:

- Siada samo
- Chwyta male przedmioty za pomoca palca wskazujacego i kciuka
- Umie uderzac dwoma przedmiotami o siebie trzymajac je w oby dłoniach
- Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wklada je do skrzynki
- Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w ksiazce z obrazkami
- Obserwuje ruchy osoby, która sie dziwnie zachowuje
- Patrzy uwaznie na szczególy np na metke przyszyta do misia
- Nasladuje machanie raczka na pozegnanie
- Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi
 
c.d.
36 tydzień

Okolo 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauwazac i rozumiec, ze swiat mozna
podzielic na grupy. Dziecko zauwaza, ze rzeczy moga miec cechy wspólne np moga
brzmiec lub pachniec podobnie.


Niektózy badacze uwazaja, ze w tym wieku zaczyna rozwijac sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielic swiat wedlug kategorii jego sposób myslenia zaczyna być podobny do myslenia doroslych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumiec wlasne dzieci poniewaz myślą w podobny sposób do naszego.

Nowe umiejetnosci:

- Pokazuje, ze rozpoznaje ksztalty
- Pokazuje, ze uwaza, iz cos jest zabawne – za pomoca - gestów czy odglosów
- Pociesza/przytula swoje zabawki
- Robi miny do wlasnego odbicia w lustrze
- Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
- Bierze inicjatywe do zabawy


46 tydzień

W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdowac i tworzyc sekwencje za pomoca swoich zmyslów. W poprzednim skoku dziecko czesto rozbieralo przedmioty na czesci po to, by je zbadac – obecnie zacznie je w tym celu skladac – na przyklad budowac wieze z klocków zamiast rozbierac zbudowaną wieze.
Twoje dziecko zaczyna laczyc zdarzenia – np zebranie swoich ubranek z podlogi i wlozenie ich do kosza na brudna bielizne. Zauwazysz, ze dziecko zaczyna rozumiec, ze niektóre zdarzenia zazwyczaj nastepuja po sobie i ze wie, jakie nastepne zdarzenie nastapi po poprzednim.

Nowe umiejetności:

- Wskazuje na i chce byś nazywal rzeczy
- Mówi ”nie” gdy nie chce czegoś zrobić
- Umie udawać głosy zwierząt
- Mówi ”mmm” gdy chce jescze jeść
- Wie, co pasuje do siebie i może włożyc okrągły klocek do okrągłej dziury
- Patrzy na lampę i wyciąga do niej rece, gdy naciskasz na włącznik
- Próbuje rysowac na papierze
- Próbuje uczyc sie chodzic pchajac np chodzik czy krzeslo
- Znajduje coś do wspinania jesli chce się do czegoś dostać
- Schodzi tyłem z kanapy czy schodów
- Próbuje celować gdy rzuca pilka
- Wyraźnie daje do zrozumienia, ze chce się z Tobą bawić i wyraźnie sie z Tobą bawi
- Szuka przedmiotu, który ukryłaś
- Ukrywa przedmiot samo, czeka i śmieje sie gdy go znajdziesz
- Uzywa szczoteczki do zebów
- Daje Ci posmakować, to, co samo je.
 
reklama
Mieliśmy też tu pisać co nasze maluchy już potrafią, więc może zacznę.

Kamil w wieku 3 miesięcy i 5 dniu

"Umiem podnosić główkę do góry leżąc na brzuchu, ale tylko jeśli mam na to ochotę a rzadko ją mam :-) Za to noszony na rękach to trzymam ją długo sztywno wyginając się na wszystkie strony by jak najwięcej zobaczyć. Obserwuję rodziców jak chodzą po pokoju. Odkryłem też że mam rączki i lubię je obserwować a jeszcze bardziej wkładać do buziu :-) Jeśli chodzi o moją buzię to wiem też, że mam języczek którym lubię się chwalić i robić bańki ze śliny. Mam coraz bogatsze słownictwo, chętnie gadam sam do siebie :-) Potrafię sam zasnąć we własnym łóżeczku i przespać całą noc bez jedzenie, ale nadrabiam to w dzień :-) Zawsze odpowiem uśmiechem na uśmiech :-) Chyba tyle umiem, ale wciąż się uczę mimo że trochę leniwy jestem :-)"
 
Ostatnia edycja:
Do góry