reklama

Stymulowanie rozwoju czerwcowych maluszkow

Temat na forum 'Dzieci urodzone w czerwcu 2010' rozpoczęty przez koriander, 9 Lipiec 2010.

  1. koriander

    koriander Fanka BB :)

    Czerwcowe maluszki powoli nam rosna, wiec beda potrzebowaly coraz wiecej czasu na zabawe, a my mozemy im pomoc w stymulacji rozwoju nowych umiejetnosci. Dzielmy sie tutaj wiedza na ten temat, doswiadczeniami i spostrzezeniami. Opisujmy co nasze pociechy juz potrafia w zaleznosci od ich wieku :tak:
     
  2. koriander

    koriander Fanka BB :)

    na wstepie wkleje interesujacy tekst z BB zamieszcony przez Bestyje, warto przeczytac!



    Lista opracowana przez OLSZOOWA

    co robić z dzieckiem ok.12 tygodniowym:
    śpiewaj rytmiczne piosenki z powtarzającymi sie słowami
    odgrywaj scenki przy śpiewaniu piosenek
    wykonuj proste ćwiczenia (zginać kolanka, podnosić rączki)
    dawaj zabawki o różnej fakturze i ciężarze, polewaj je wodą
    przesadnie chwal
    umieszczaj nad nim przedmioty (miękkie), do których będzie mógł sięgać
    zaglądaj w oczy i mów akuku
    baw sie jego paluszkami tak by to widział
    powies nad łóżeczkiem ruchomą zabawkę, a w wózku rozwieś zabawki do pacanie rączką
    baw sie w "sroczka kaszkę warzyła" otwierająci rozdzielając paluszki
    masuj dłonie i palce
    baw się trzymając go w pionie, to zwiększy jego poczucie równowagi


    cd. pomysłów na zajmowanie się 4-miesięczniakami
    wzmacniaj jego poczucie humoru, żartuj,śmiej sieę
    dawaj zabawki o różnych kolorach, kształtach, fakturach,przeznaczeniu, niech niektóre wydają dźwięki!
    opowiadaj dokładnie co robisz, co widzisz, o każdym przedmiocie i czynności
    urządzaj zabawy zmuszające do obracania na boki np. "a ku ku" wołaj z boku, by musiało sie obrócić
    miekkie zabawki umieść tak, by dziecko musialło po nie sięgać
    śmiej sie z dzieckiem gdy zdobędzie upragniony przedmiot
    nasladuj odgłosy jakie wydaje w sposob wyolbrzymiony
    jak najczęsciej nawiązuj kontakt wzrokowy-mimika i gesty powinne być przesadne


    miesiąc piąty czyli ok.20 tyg.
    reaguj, gdy próbuje zwrócic twoją uwagę( mówiąc, odwracając się w kierunku, zbliżając się)
    przedstawiaj wszystkie obce osoby, by przyzwyczaic go do obcych
    jak najczęściej wymawiaj JEGO IMIĘ
    Baw sie w a ku ku, sroczka kaszkę warzyła
    kołysz nim często, tańcz, co pomoże stabilizować główkę
    baw sie w dawanie i zabieranie
    zachęcaj do prostowanie palców
    rozwijaj świadomość palców u nóg wkładając mu je do buzi (tak,tak )
    dawaj mu do zabawy bibułkę, papier do gniecenia
    naśladuj odgłosy wydawane przez dziecko, modeluj natężenie i wysokośc dźwięków
    zainteresuj cichymi dźwiekami: muzyką, dzwoneczkami


    dla nieco starszych czyli 24 tyg.
    baw sie w upuszczanie i podnoszenie
    baw się w dawanie i zbieranie
    często powtarzaj jego imię
    pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłke i powiedz ,że sie toczy)
    gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
    baw sie w podskakiwanie
    baw sie w samoloty
    kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
    wynagradzaj go za pwyciąganie rączek podnoszeniem do góry
    baw się w patataj
    rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
    zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
    pokaż jak przekładac przedmioty z ręki do ręki
    mocno gestykuluj prowokuj by cie naśladowało, ucz go nowych gestów
    nadal przeds5tawiaj mu obcych

    specjalnie dla 28 tyg.
    pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
    używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
    powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
    zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
    rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu: zostawiaj je samo zmiseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu
    podawaj dużo pokarmów do ręki
    rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jestw stanie uchwycić
    aby zachęcic do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
    wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
    przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
    organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; sroczka kaszkę warzyła
    naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
    wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
    ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
    śpiewaj, powtarzaj rymowanki
    śmiej sie często i chichocz
    mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj co dane słowo znaczy
    odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie
    gdy wymówi cos co przypomina słowo powtóż je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul



    32 tyg:
    wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
    kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
    podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
    wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
    zachęcaj do samodzielnego jedzenia
    zaczyna rozumiec co znaczy nie, przejawiać opór
    zachęcaj do przesuwania sie na posladkach: siadaj z dala i wyuciągnij ręce
    przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
    zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
    naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim

    36 tyg.
    zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
    pokazuj jak trzymac rączki by utrzymac równowagę
    naucz je przechylac sie do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki ztuz pooza zasięgiem z boków i z przodu
    pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
    pokaż mu ,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
    baw3 sie we wskazywanie różnych rzeczy
    daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
    Przymajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosic i wkładac do buzi.
    nasladuj odmienne intonacje
    mów wolno, wyraźnie i poprawnie
    zachowaniem, mimiką gestem pokazuj co znaczą słowa
    gaworz z dzieckiem
    ale mów też dużo normalnym tonem

    wprowadź dźwiek i poczekaj na odpowiedź
    NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało,że to negowanie
    dotykaj i pozalaj sie dotykać

    non stop do 36 tyg:
    odnoś sie do dziecka pozytywnie
    wyrażaj otwarcie co czujesz
    Usmiechaj sie
    uzywaj tonów łagodnych i wysokich
    dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
    zachęcaj bez końca
    nagradzaj często
    chwal stale
    ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłoscią
    jak najczęściej mów ,że go kochasz
    zawsze reraguj, gdy dziecko chce byś sie nim zajęła ( w przeciwnym razie uzna,że nie jest dla ciebie ważne i przstanie cię prosić)
    nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj sie przodem, używaj gestów i dotyku
    nie zwracvaj sie do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę



    Po tym czasie dziecko nabrało juz indywidualnych cech charakteru. Ok. roku zacznie przejawiać szczególny upór i niezależność. stanie sie niecierpliwe, trudne do prowadzenia, łatwo będzie sie złościć, buntować. będzie drażliwe, nie grzeczne i niekochające 8O

    Na szczęscie ok. 15 miesiąca pojawi się nowa faza: dziecko stanie sie troskliwe, uczynne, będzie chciało sprawiac przyjemność. będzie starac sie uzyskać aprobatę. Co robić?
    zachowaj we wszystkim elastyczność
    nic nie rób na siłę
    nie krytykuj, nie przejawiaj wrogości
    NIGDY nie doprowadzaj do tego by dziecko się ciebie bało
    ucz cierpliwości przez tpolerancję
    nie ośmieszaj, nie zawstydzaj
    nie dawaj powodu do zazdrości
    nie dawaj mu powodu do poczucia winy

    przyjmij dziecko takim jakim jest
    chwal je , ono to doceni
    jeśli wyrazisz aprobate- polubi siebie
    gdy docenisz jego wysiłek- zacznie formuować swoje cele
    bądź sprawiedliwa
    zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa

     
  3. reklama
  4. koriander

    koriander Fanka BB :)

    a to lista zabaw opracowana przez TUSIE
    2 MIESIAC

    zabawy w miny

    POROZMAWIAC JESZCZE Z NIEMOWLECIEM SIE NIE DA, ALE ZA TO MOZECIE WYMIENIAC MINY I USMIECHY. MALUCH UWIELBIA, GDY ROBISZ SMIESZNE MINY I NASLADUJESZ GO.

    zabawa w "widze Cie"

    LEZAC NA PLECACH POLUZ SOBIE MALUSZKA NA BRZUCHU. WYPOWIEDZ JEGO IMIE I LEKKO GO UNIES, TAK ABY MOGL SPOJRZEC CI W OCZY. POWTORZ ZABAWE WIELOKROTNIE, CHWALAC ZA KAZDYM RAZEM, GDY ZDOLA UNIESC GLOWKE.


    3 MIESIAC

    zabawa w "czesc mamo"

    NA TWOJ WIDOK MALUCH REAGUJE RADOSNYM OZYWIENIEM-SMIEJEJ SIE ENERGICZNIE PROSTUJE RACZKI I NOZKI, A NA TWOJ GLOS OSPOWIADA GRUCHANIEM. POCHYLAJ SIE NAD NIM I JAK NAJCZESCIEJ ROZMAWIAJ W JEGO JEZYKU. MOZESZ TEZ ZAKLADAC NA PALCE PACYNKI(DO KUPIENIA W IKEA) I ODGRYWAC DLA MALUCHA TEATRZYK (NP. PACYNKI WITAJA SIE Z NIM, ROZMAWIAJA, GLADZA GO PO BUZI, KLANIAJA SIE ITP.)

    zabawa w "poglaszcz mnie"

    SPROBUJ GLADZIC SKORE DZIECKA MATERIALAMI O ROZNEJ FAKTURZE- SZTRUKSEM, JEDWABIEM, FUTERKIEM, BAWELNA. MOZESZ TEZ NASZYC NA DOSC FRUBY KOCYK KAWALKI ROZNYCH TKANIN, CELOFAN OBSZTY MATERIALEM ORAZ DUZE GUZIKI I KORALE, PLASTIKOWE KOLKA ITP. (MUSZA BYC BARDZO MOCNO I GUBA NICIA PRZYSZYTE) KLADZ MALUSZKA NA TYMKOCYKU - W POZYCJI NA BRZUSZKU I ZACHECAJ GO DO GLASKANIA , TARMOSZENIA I POTRZASANIA.

    zabawa w "pszczolke"

    USIADZ W WYGODNYM FOTELU Z MALUSZKIEM NA REKACH . UNIES PALEC WSKAZUJACY DO GORY I UDAJAC BRZECZENIE PSZCZOLKI ZATACZAJ PALCEM KOLA. POSADZ "PSZCZOLKE" NA POLICZKU MALUSZKA I DELIKATNIE POLASKOCZ. POWTORZ ZABAWE KILKA RAZY, TAK ABY MOGL WODZIC OCZKAMI ZA TWOIM PLACEM. POTEM UNIES W GORE PALUSZEK DZIECKA I SPRAW ZEBY TERAZ ONO BYLO MALA "PSZCZOLKA"

    4 MIESIAC

    zabawa w "jedzie rowerek na sapacerek"

    TWOJ MALUCH ODKRYWA POWOLI SWOJE NOZKI. DAJ MU NIMI "PEDALOWAC" DO WOLI. MOZESZ TEZ ZGINAC NA PRZEMIAN NOZKI LEZACEGO NA PLECACH DZIECKA , LEKKO NACISKAJAC MU NA BRZUSZEK.

    zabawa w "czyja to twarz"

    POZWOL MALUCHOWI BADAC TWOJA TWARZ. DOTYKANIE NOSA, POLICZKOW, WLOSOW MAMY BADZ TATY I INNYCH DOMOWNIKOW SPRAWIA MU DUZA RADOSC.

    zabawa w "gdzie jest mama"

    WOLAJ DZIECKO PO IMIENIU Z ROZNYCH STRON POKJU, BEDZIE TO JE ZACHECAC DO ODWRACANIA GLOWKI, SZUKANIA I ODNAJDYWANIA WZROKIEM ZRODLA DZWIEKU.

    5 MIESIAC

    zabawa w "co tatk pieknie gra?"

    STWARZAJ DZIECKU OKAZJE DO PRZYSLUCHIWANIA SIE ROZNYMMILYM DZIWIEKOM WYGRYWANYM NA FLECIE, ORGANKACH, CYMBALKACH, A TAKZE CICHYCH MELODII Z RADIA I PLYTY.

    zabawka z butelki

    PRZYGOTUJ KILKA MALYCH PLASTIKOWYCH BUTELEK. DO JEDNEJ WSYP TROCHE ZIAREN KAWY, DO DRUGIEJ FASOLI, DO TRZECIEJ GARSC KOLOROWYCH KORALIKOW, A DO JEDNEJ WLEJ WODY I JA ZABRAW NA JAKIS KOLOR (PAMIETAJ MOCNO POZAKRECAJ BUTELKI) POKAZ MALUCHOWI JAK SWIETNIE MOZNA SIE NIMI BAWIC.

    zabawa "idzie mis"

    KIEDY DZIECKO LEZY W LOZKU ALBO W WOZKU, ZBLIZJA POWOLI DO NIEGO MISIA ... ALBO INNEGO PLUSZAKA, MOWIC TAJEMNICZO "IDZIE MIS, IDZIE MIS DO MALGOSI DAC MALGOS BUZI" W TYM MOMENCIE DOTKNIJ MALUSZKA PLUSZAKIEM A POTEM POZWOL GO ZLAPAC.

    6 MIESIAC

    juz chwytam

    KLADZ GRZECHOTKI ALBO INNE LATWE DO UCHWYCENIA ZABWAKI PRZED LEZACYM NA BRZUSZKU MALUCHEM. SIADAJ Z DZECKIEM NA KOLANACHPRZY STOLE, NA KTORYM LEA ROZNE ZABAWKI, I ZACHECAJ DO CHWYTANIA.

    jada jada misie

    POZWOL MALUCHOWI PODRYGIWAC NA TWOICH KOLANACH. TO DLANIEGO DOBRA GIMNASTYKA I NOWA FORMA WYLADOWANIA ENERGII. SPIEWAJ PRZY TYM WESOLO "JADA JADA MISIE - SMIEJA IM SIE PRZYTYM PYSIE, TRALALAL TRALALAL ;D "


    opowiem Ci bajeczke

    PRZEMAWAIJA DO SWOJEGO MALUSZKA LANCUCHAMI SYLAB NP. MA- MA MA - MA. ZMIENIAJ TONACJE GLOWSU TAK JAKBYS OPOWIADALA MU COS BARDZO CIEKAWEGO. OCZYWISCIE MOZESZ TEZ MULUCHOWI OPOWIADAC PRAWDZIWE BAJKI, DEKLAMOWAC WIERSZYKI I SPIEWAC MELODYJNE PIOSENKI

    7 MIESIAC

    zabawa w "stuk stuk"

    POKAZ DZIECKU JAK MOZNA STUKAC ZABAWKA W STOL LUB O PODLOGE - ZABAWKA POWINNA BYC DOSC MOCNA, TWOJ MALUSZEK MOZE BYC JUZ NIEZLYM SILACZEM. PODAWAJ MU TEZ ZABAWKI DO OBU RACZEK NARAZ I ZACHECAJDO POSTUKIWANIA NIMI O SIEBIE, ZA KAZDYM RAZEM DODAJAC "stuk stuk" ALBO "pac-pac" :laugh:


    zabawa w "kuku"


    TO JEDNA Z NAJBARDZIEJ ZNANYCH (I LUBIANYCH PRZEZ MALUCHY) NIEMOWLECYCH ZABAW.
    PRZYKRYWAJ PIELUSZKA WLASNA TWARZ LUB BUZKE DZIECKA I DOSLANIAJ SIEMIEJAC SIE I WOLAJAC GLOSNO "a kuku". WKROTCE MALUCH SAM BEDZIE POTRAFIL SCIAGNAC PIELUSZKE ZE SWOJEJ TWARZY (A TAKZE Z TWOJEJ) ;D



    zabawa w "dookola swiata"


    SPACER PO DOMU DLA SIEDMIOMIESIECZNEGO MALUCHA JEST ROWNIEZ CIEKAWY, JAK DLA WAS WYPRAWA DO EGZOTYCZNYCH KRAJOW. WEZ GO NA RECE I PODCZAS WEDROWKI PO MIESZKANIU POKAZUJ I NAZYWAJ WSZYSTKO, CO SIE W NIM DZIEJE - PALACE SIE LAMPY, TYKAJACY ZEGAR, WODA LEJACA SIE Z KRANU, OBRAZY I LUSTARA WISZACE NA SCIANACH. WIECZOREM GASCIE I ZAPALAJCIE SWIATLO NASLADUJAC DZWIEK WWYDAWANY PRZEZ KONTAKT. POKAZ DZIECKU PRZEZ OKNO JADACE SAMOCHODY, BIEGAJACEGO PIESKA, DZIECI NA SANKACH, PANA W KAPELUSZU.
     
  5. EWA1981

    EWA1981 Fanka BB :)

  6. ita85

    ita85 Fanka BB :)

  7. eagle

    eagle Fanka BB :)

    a tu nieco do poczytania o skokach rozwojowych, może komuś się przyda

    Skoki rozwojowe:

    Czarne tygodnie oznaczają okresy marudzenia i czasem dziwnych i niezrozumiałych zachowań maluchów (hmmm.... trochę duzo tego czarnego na wykresie )
    Tygodnie z piorunem to "punkty kulminacyjne" czyli już wiemy kiedy z domu uciekać i nie wracać.
    a podczas tygodni ze słoneczkiem mamy małego aniołka, kochanego cukiereczka zadowolonego z życia.




    Opisujemy tu 7 skoków rozwojowych, jakie występują w ciągu pierwszego roku życia dziecka. Nie są to okresy związane z rozwojem fizycznym, ale rozwojem układu nerwowego czyli psychicznym. Rozwoj mózgu i systemu nerwowego sprawia, że dzieci poddawane są jeszcze wiekszym bodzcom, doznaniowym niz dotychczas. Stad stres, trudnosci w zasypianiu i ogolny niepokoj. Nie martw sie, to potrwa ok tygodnia. Kazdy skok poprzedzony jest bezposrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, ma problemy ze spaniem i wymaga wiecej uwagi od rodziców. Moze niekiedy sie wydawac, ze dzieci nawet cofnely sie w swoim rozwoju, natomiast, gdy nastepuje sam skok czesto ma sie wrazenie, ze dziecko nauczylo sie wielu nowych rzeczy doslownie przez jedna noc. Na poczatku okresy sa krótkie, moga trwac pare dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te sa dluzsze.
    (Uwaga: dzieci urodzone np. 2 tyg pozniej przechodza swoj skok 2 tyg wczesniej i odpowiednio dzieci urodzone wczesniej przechodza to pozniej. Wszystko zwiazane jest z rozwojem mozgu dziecka).


    Okresy skokow:
    5 tygodni (wrazenia),
    7-9 tygodni (wzory),
    11-12 tygodni (niuanse),
    14-19 tygodni (wydarzenia),
    22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny),
    33-37 tygodni (kategorie),
    41-46 tygodni (sekwencje)
    Jakie sa symptomy kolejnego skoku?

    Przewaznie dziecko "chce z powrotem do mamy", zaczyna byc marudne, wymaga ciaglej uwagi, gorzej je, gorzej spi lub nagle przestaje robic to czego sie juz nauczylo tak jakby cofalo sie w swoim rozwoju. Taki kryzys jest dla mamy i dziecka bardzo stresujący bo z punktu widzenia dzidzi nagle wszystko się w jego światku zmienia i jest przestraszone, stąd to wiszenie na mamie i cycku- bo tam czuje się najbezpieczniej. Mamy czują się sfrustrowane ciągle płaczącym dzieckiem, i nie rozumieją co się z nim dzieje.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Skok w wieku 5 tygodni

    Dziecko zaczyna byc bardziej uwazne i ”obudzone”, wszystkie zmysly sa wrazliwsze niz wczesniej. Od tej pory dziecko slyszy, widzi czuje zapach i smak zupelnie inaczej niz dotad i to moze sie mu wydawac niezrozumiale i przerazajace. Jedynym sposobem wyrazenia tego strachu jest krzyk i placz oraz szukanie bezpieczenstwa w ramionach rodziców.

    Nowe umiejetnosci:

    - Patrzy slucha uwazniej i dluzej
    - Jest bardziej swiadome dotyku, zapachów
    - Usmiecha sie po raz pierwszy lub czesciej niz przedtem
    - Uklad pokarmowy moze funkcjonowac lepiej np dzecku odbija sie rzadziej,
    rzadziej wymiotuje
    - Moze plakac prawdziwymi lzami po raz pierwszy


    8 tydzień

    Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, ze jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie gdy trzyma sie rece ponad glowa czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami ale nadal są one nieskoordynowane.

    Nowe umiejetnosci:

    - Podnosi glowe
    - Przekreca sie ze strony na brzuch i plecy
    - Kopie nózkami i macha raczkami
    - Chce siedziec na Twoich kolanach
    - Dotyka przedmiotów
    - Próbuje złapac przedmiot
    - Trzyma przedmiot
    - Patrzy na ludzi wokół
    - Patrzy na wyraz twarzy
    - Patrzy na przedmioty, które sie świecą
    - Wydaje krótkie dźwieki i słucha siebie samego
    - Lubi słuchać piosenek

    Nie wszystkie dzieci umieja robic to wszystko – rózne dzieci preferuja rózne czynnosci i róznie intensywnie je cwiczą.


    12 tydzień

    Jak wcześniej możesz zauważyc, że dziecko jest bardziej krzykliwe, marudne, spi i je gorzej lub jest cichsze niz przedtem. W wieku 12 tygodni dziecko wkracza w swiat zniuansowany: dziecko uczy sie rozumiec delikatne różnice i zachowywac sie zróżnicowanie. Może np. słyszec róznice w tonie głosu, zauważac jak zmienia sie światlo w pokoju, kiedy slonce skryje sie za chmure. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciaga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowe śledzac jakis ruch.


    Nowe umiejętnosci:

    - Potrafi skoordynowac ruchy oczu i glowy sledzac ruch
    - Podnosci sie do pozycji siedzacej trzymajac sie Twoich dloni
    - Odpycha sie obiema nózkami lezac w foteliku lub na kocu
    - Łapie przedmioty obiema raczkami
    - Wklada wszystko do buzi
    - Oglada i bawi sie rączkami
    - Zauważa, że może piszczeć i zmienia ton glosu
    - Robi bąble ze śliny
    - Wyraźnie daje do zrozumienia, że jest znudzone gdy np - zbyt dlugo patrzy na
    ta sama zabawke


    19 tydzień

    Marudne okresy zaczynaja byc coraz dluzsze, moga trwac az do 6 tygodni i zacząć sie juz w 14-tym tygodniu.

    Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy moze np nauczyc sie wyciagnac reke po zabawke, zlapac ja jedna reka, potrzasnac, przekrecic i wlozyc do buzi. Inny przyklad to fakt, ze dziecko moze laczyc dzwieki w sekwencje – np mamama, tatata.

    Nowe umiejetnosci:

    - Przekreca sie z pleców na brzuch lub odwrotnie
    - Próbuje raczkowac
    - Podpiera się na rękach i podnosi tulów
    - Lubi ruszać ustami, wypina jezyk
    - Może wziąć przedmiot do jednej reki i przelożyc go do drugiej
    - Wkłada rzeczy, reke mamy, taty do buzi, zeby je zbadac, ugryzc
    - Próbuje uderzać zabawkami o stól
    - Zrzuca swiadomie zabawki na podloge
    - Szuka rodziców
    - Reaguje na własne odbicie w lustrze radością lub strachem
    - Reaguje na wlasne imie
    - Rozumie słowa
    - Wymawia nowe dzwieki vvv,sss, zzz, rrr itd
    - Używa spółgłosek
    - Wyciąga rece, gdy chce by je podnieść
    - Cmoka ustami, gdy jest glodne
    - Odpycha butelke/piers gdy sie naje
    - Moze przesadnie reagować np zakasłac jeszcze raz gdy rodzice zareagowali na
    poprzednie zakasłanie


    26 tydzień

    Okres marudzenia moze zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przyklad to, ze dziecko zle spi i wydaje sie miec koszmary senne, jest nieśmiale w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, zeby zmieniac mu pieluche czy ubranie. Dużo sie teraz dzieje – dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.
    Zauważa fizyczną odleglość pomiedzy przedmiotami i pomiedzy ludzmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauwaza i na co reaguje jest odleglość pomiedzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwieksza ta odleglość a w dodatku samemu niemozna miec na to wpływu moga byc dla dziecka przerazajace.
    Bardzo absorbujaca i interesujaca jest obecnie obserwacja położenia róznych rzeczy wobec siebie – rzeczy moga byc w sobie wzajemnie, na sobie, pod soba itd.
    Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robic żeby sie cos dzialo. Wyłącznik swiatla jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauwazac, ze niektóre rzeczy/sytuacje sa ze soba zwiazane. Np ze klucz przekrecony w dziurce w drzwiach wejsciowych oznacza, ze tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumiec, gdy cos jest ”nie tak” np gdy ludzie zderza sie ze soba – to moze byc zabawne – ale i przerazajace. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynowac swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo wazne jest, by pamietac, ze dla kazdego dziecka swiat relacji bedzie innym – wlasnym- przezyciem – calkowicie opartym na tych umiejetnosciach, które dziecko zdobylo w poprzednich skokach rozwojowych.

    Nowe umiejetności:

    - Siada samo
    - Chwyta male przedmioty za pomoca palca wskazujacego i kciuka
    - Umie uderzac dwoma przedmiotami o siebie trzymajac je w oby dłoniach
    - Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wklada je do skrzynki
    - Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w ksiazce z obrazkami
    - Obserwuje ruchy osoby, która sie dziwnie zachowuje
    - Patrzy uwaznie na szczególy np na metke przyszyta do misia
    - Nasladuje machanie raczka na pozegnanie
    - Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi
     
  8. eagle

    eagle Fanka BB :)

    c.d.
    36 tydzień

    Okolo 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauwazac i rozumiec, ze swiat mozna
    podzielic na grupy. Dziecko zauwaza, ze rzeczy moga miec cechy wspólne np moga
    brzmiec lub pachniec podobnie.


    Niektózy badacze uwazaja, ze w tym wieku zaczyna rozwijac sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielic swiat wedlug kategorii jego sposób myslenia zaczyna być podobny do myslenia doroslych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumiec wlasne dzieci poniewaz myślą w podobny sposób do naszego.

    Nowe umiejetnosci:

    - Pokazuje, ze rozpoznaje ksztalty
    - Pokazuje, ze uwaza, iz cos jest zabawne – za pomoca - gestów czy odglosów
    - Pociesza/przytula swoje zabawki
    - Robi miny do wlasnego odbicia w lustrze
    - Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
    - Bierze inicjatywe do zabawy


    46 tydzień

    W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdowac i tworzyc sekwencje za pomoca swoich zmyslów. W poprzednim skoku dziecko czesto rozbieralo przedmioty na czesci po to, by je zbadac – obecnie zacznie je w tym celu skladac – na przyklad budowac wieze z klocków zamiast rozbierac zbudowaną wieze.
    Twoje dziecko zaczyna laczyc zdarzenia – np zebranie swoich ubranek z podlogi i wlozenie ich do kosza na brudna bielizne. Zauwazysz, ze dziecko zaczyna rozumiec, ze niektóre zdarzenia zazwyczaj nastepuja po sobie i ze wie, jakie nastepne zdarzenie nastapi po poprzednim.

    Nowe umiejetności:

    - Wskazuje na i chce byś nazywal rzeczy
    - Mówi ”nie” gdy nie chce czegoś zrobić
    - Umie udawać głosy zwierząt
    - Mówi ”mmm” gdy chce jescze jeść
    - Wie, co pasuje do siebie i może włożyc okrągły klocek do okrągłej dziury
    - Patrzy na lampę i wyciąga do niej rece, gdy naciskasz na włącznik
    - Próbuje rysowac na papierze
    - Próbuje uczyc sie chodzic pchajac np chodzik czy krzeslo
    - Znajduje coś do wspinania jesli chce się do czegoś dostać
    - Schodzi tyłem z kanapy czy schodów
    - Próbuje celować gdy rzuca pilka
    - Wyraźnie daje do zrozumienia, ze chce się z Tobą bawić i wyraźnie sie z Tobą bawi
    - Szuka przedmiotu, który ukryłaś
    - Ukrywa przedmiot samo, czeka i śmieje sie gdy go znajdziesz
    - Uzywa szczoteczki do zebów
    - Daje Ci posmakować, to, co samo je.
     
  9. Lencja

    Lencja :)

  10. reklama
  11. gosiagro

    gosiagro Mama czerwcowa 2010

    Przeglądając bb trafiłam na link do stronki z której można ściągnąć kolorowanki dla maluszków, wiele z was ma już większe dzieci a i naszym później się przyda:-):-)
    Mówimy obrazami
     
  12. anecznik

    anecznik Fanka BB :)

    Mieliśmy też tu pisać co nasze maluchy już potrafią, więc może zacznę.

    Kamil w wieku 3 miesięcy i 5 dniu

    "Umiem podnosić główkę do góry leżąc na brzuchu, ale tylko jeśli mam na to ochotę a rzadko ją mam :-) Za to noszony na rękach to trzymam ją długo sztywno wyginając się na wszystkie strony by jak najwięcej zobaczyć. Obserwuję rodziców jak chodzą po pokoju. Odkryłem też że mam rączki i lubię je obserwować a jeszcze bardziej wkładać do buziu :-) Jeśli chodzi o moją buzię to wiem też, że mam języczek którym lubię się chwalić i robić bańki ze śliny. Mam coraz bogatsze słownictwo, chętnie gadam sam do siebie :-) Potrafię sam zasnąć we własnym łóżeczku i przespać całą noc bez jedzenie, ale nadrabiam to w dzień :-) Zawsze odpowiem uśmiechem na uśmiech :-) Chyba tyle umiem, ale wciąż się uczę mimo że trochę leniwy jestem :-)"
     
    Ostatnia edycja: 7 Wrzesień 2010

Poleć forum