reklama

Urlop macierzyński na własnej działalności gospodarczej

Temat na forum 'Porady prawnika' rozpoczęty przez marzenka84, 26 Wrzesień 2011.

  1. marzenka84

    marzenka84 Zaciekawiona BB

    Witam,

    Od lutego prowadzę własna działalność opłacając preferencyjny zus (cos ok 360zl). Czy i w jakiej wysyokści należy mi się zasiłek macierzyński? Czy dalej opłacam składki? Czy w czasie jego pobierania mogę prowadzić dalej działalność i wystawiać faktury?

    Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedzi:)
     
  2. marzenka84

    marzenka84 Zaciekawiona BB

    Spotkałam sie z rożnymi formacjami na temat wystawiania faktur. Generalnie beda na macierzyńskim podobno moge pracowac wiec czemu nie wystawiać faktur? no ale potwierdzenia od specjalisty nie mam. Opłacam dobrowolna składkę chorobową, tak wiec chyba "cos" mi sie nalezy..
     
  3. reklama
  4. Dobrawa

    Dobrawa Fanka BB :)

    Składka chorobowa powinna być płacona przynajmniej 3 miesiące do dnia porodu. A suma zasiłku macierzyńskiego powinna być w takiej wysokości od jakiej opłacasz składki (a nie suma składki).
    Możesz wystawiać faktury dopóki nie jesteś na L4.
     
  5. jazeera

    jazeera Zaciekawiona BB

    Ja mam jednoosobową działalność gospodarczą od prawie 3 lat i mogę sporo na ten temat powiedzieć. Przede wszystkim - już ci współczuję że wpakowałaś się w to samo bagno co ja. Tak, bycie na działalności i ciąża to bardzo złe połączenie. I już mówię dlaczego.
    1) mówiłaś że jesteś na tym preferencyjnym zusie. To nie jest ważne. Możesz być na nim. Zasiłek będzie ci przysługiwał jeśli będziesz płacić przez min. 6 miesięcy tą dobrowolną część zusu. (6 miesięcy do czasu pierwszego zwolnienia - nieważne czy jeszcze przed urodzeniem czy po). Taki zasiłek związany np. z tym że poszłaś na zwolnienie lekarskie z powodu zagrożonej ciąży, albo bo tak kazał ci lekarz z powodu np. zbyt niekorzystnej pracy (np. jesteś malarką), albo już po urodzeniu - po prostu z powodu urodzenia dziecka...taki zasiłek ZUS ci wypłaci jeśli tylko te 6 miesięcy płaciłaś dobrowolną stawkę za ZUS (tą najtańszą).
    Jeśli chodzi o kwotę takich pieniędzy OD ZUSU - zus bierze średnią z ostatnich bodajże 12 miesięcy. Po wyliczeniu średniej wypłaca odpowiedni zasiłek. NP: Ja w ciągu ostatnich 12 miesięcy opłacałam sobie ZUS wg. tej normalnej stawki (już nie preferencyjnej), czyli tyle ile oni publikują na swojej stronie. Jak to policzę to wychodzi łącznie ok 900zł/mies na zus. Zatem jak tylko urodzę ten dziadowski urząd skaże mnie na ubóstwo, ponieważ otrzymam tylko 1400zł (+/-)/miesięcznie.

    Pisałam, że ci współczuję, bo jak pomyślę, że wystarczyło by zamiast na działalności, to być u kogoś normalnie zatrudnionym, to bym dostawała tyle samo ile zarabiałam do tej pory a tak to lipa.

    Aha..nie wiem czy masz księgową, ale na pewno po głowie chodzi ci pytanie, czy da się coś zrobić żeby dostawać więcej. ODP: TAK, możesz płacić więcej zusu niż to co płacisz. ale jak ci to księgowa policzy to wychodzi, że nie ma sensu tego robić, bo co teraz byś wydała na zus, to później byś dostała z powrotem. Więc wyjdzie na to samo w gruncie rzeczy.

    I jeszcze z doświadczenia powiem: nie licz że od ręki zus wypłaca zasiłki. U mnie batalia trwała 3 miesiące od czasu otrzymania zwolnienia lekarskiego (a więc i zaprzestania uzyskiwania dochodów) do czasu 1 wypłaty zasiłku.
     
  6. jazeera

    jazeera Zaciekawiona BB

    I jeszcze coś: jesli w ogóle chcesz cos dostać, to koniecznie przynajmniej 6 mies. do czasu urodzenia dziecka płać tą najtańszą dobrowolną składkę. I najważniejsze - niech ci nie przyjdzie do głowy wcześniej zamykać albo zawieszać działalność, bo jak to zrobisz to nie dostaniesz nic.

    Mam nadzieję, że pomogłam.

    MARTA
     
  7. jazeera

    jazeera Zaciekawiona BB

    Co do wystawiania faktur. Jak jesteś na jednoosobowej działalności gosp. to jak jesteś na zwolnieniu przed porodem (bo dostałaś zwolnienie lekarskie i masz się oszczędzać), to nie możesz nic zarabiać. Możesz natomiast mieć wydatki. Np: paliwo, telefon, fvat za reklamę itd. Możesz rozliczać to, co faktycznie mogłabyś/musiałabyś kupić mimo nie zarabiania.
    Ktoś mógłby spytać: to po co w ogóle coś rozliczać skoro i tak się nie zarabia w takim momencie. Przecież brak zarobku=brak płacenia VAT7 i PIT5.
    ODP: warto zbierać i rozliczać sobie takie faktury bo wówczas jak będziesz składać to takie roczne zeznanie podatkowe, to urząd skarbowy więcej ci odda kasy.
     
  8. marzenka84

    marzenka84 Zaciekawiona BB

    Wielki dzieki za odpowiedz:) Niestety za późno chyba się za to zabrałam - mały sie już urodził:) I po przeanalizowaniu tego co można uzyskać od zusu stwierdziłam ze wcale nie opłaca mi sie isc wogole na macierzynski - brak możliwości pracowania i wystawiania faktur. Dostane powiedzmy ok 400 zl zasilku i co? Zapłace składke bo dalej musze opłacac zwolniona wtedy jestem tylko z chorobowej i zostaja jakies grosze a pracować przynajmniej teoretycznie nie mogę. Akurat prowadzę taki rodzaj działalności ze wystawiam faktury, a na macierzyńskim się nie da. Wiec całkiem postanowiłam sobie darować te pieniądze i normalnie dalej pracować - pracowałam całą ciąże do ostatniego dnia i dawałam radę to i teraz dam.

    A tak zachęcają do prowadzenia własnej działalności, a jak przychodzi co do czego to same problemy
     
  9. na macierzynskim można wystawiać faktury i rachunki, tylko na zwolnieniu chorobowym nie można, informowałam się o to w dwóch placówkach Zusu i taką odpowiedź otrzymałam. Dzwoniłam też raz na infolinię i to samo mi powiedzieli, że na macierzynskim tak, ale na chorobowym nie.

    z resztą tak samo jest na etacie, na chorobowym nie wolno pracować, a na macierzynskim można podjąc prace np na umowę - zlecenie
     
  10. reklama
  11. http://www.eporady24.pl/urlop_macierzynski_a_dzialalnosc_gospodarcza,pytania,2,74,470.html

    d
    la ułatwienia wrzucam też link do podobnego problemu jak zadany w watku.

    jeszcze bym sprostowała parę informacji, które pojawiły się i są nie dokonca prawdziwe - aby nabyc zasilek chorobowy wystarczy skladke dobrowalna na ubezpieczenie chorobowe placic 3 miesiace, z kolei aby nabyc prawo do zasilku macierzynskiego wystarczy tylko raz zaplacic skladke.

    co do faktur to na chorobowym mozna je zbierac, ale nie wszystkie - generalnie tylko koszty stale - czynsz za biuro, ogrzewanie, telefon, natomiast odpadaja faktury za materialy biurowe, paliwo, gdyz sa one zwiazane z aktywnym prowadzeniem jednoosobowej dzialalnosci i sa wrecz dowodem że pracowałaś, a na chorobowym mamy chorować, a nie pracować :)
     
  12. palu_nr1

    palu_nr1 Fanka BB :)

    hey!
    mam pytanie. Ogolnie to za pozno pomyslalam bo moglam placic najwyzszy zus i miec po 6tys macierzynskiego ale juz za pozno bo we wrzesniu urodzilam.
    mam wlasna dzialalnosc juz trzeci rok z tym ze pierwsze dwa lata najnizsza placilam skladke i dopiero pare miesiecy placilam te 900zl i poszlam na l4 w ciazy i dostawalam 600zl;/ i zastanawiam sie czy teraz macierzynskiego tez tylko tyle bede brala bo nie wiem bo jeszcze nic nie dostalam. i mam pytanie takie czy da sie cos teraz zrobic zeby zwiekszyc macierzynski czy juz sie nie da?
     

Poleć forum