A to tak sobie jeszcze przypomniałam i zapiszę w co my się bawimy z małą.
Leciała myszka do Grodziska.
Pytała o drogę pana Franciszka
A pan Franciszek powiedział o tu tu droga ,tu tu ,tu...
i łaskoczemy dziecko pod paszką lub bródką.:-)
Jak pan jadzie na paradzie
sługa za nim ze śniadaniem?
Hapataj ,hapataj ,hapataj
Dziecko sadzamy na kolanach i leciutko ruszamy nogą by jechało na koniku
na hapataj zdecydowanie mocniej podrygujemy nogą by dziecko lekko podskakiwało tak jak w siodle na koniku
:-):-)
piosenka wszystkim znana z przedszkola
Bawimy ,bawimy się pięknie paluszkami
Jak jeden nie może to drugi mu pomoże ...
wklejam ,bo za dużo pisania
Tu paluszek (pokazujemy wskazujący palec jednej ręki).
Tu paluszek(pokazujemy wskazujący palec drugiej ręki).
Kolorowy mam fartuszek (wykonujemy ruch ręką, wskazując fikcyjny fartuszek).
Tu jest rączka ( prawą rękę wysuwamy wierzchem dłoni do przodu).
A tu druga (lewa ręka jw. w przód).
A tu oczko do mnie mruga ( pokazujemy oko).
Tu jest buzia (pokazujemy buzię).
Tu ząbeczki (wskazujemy ręką na zęby, może być szeroki uśmiech).
Tu wpadają cukiereczki (otwieramy buzię i wskazujemy palcem do środka).
Tu jest główka (pokazujemy ręką głowę).
A tu nóżka (wysuwamy prawą nogę).
Ot i cała jest dziewuszka (wskazujemy siebie dłonią).
Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych.
(dzieci podnoszą dłonie do góry, na wysokości twarzy)
Mogę wszystko zrobić nimi - paluszkami malutkimi!
(dzieci nadal trzymają dłonie na wysokości twarzy i dodatkowo ruszają paluszkami)
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki,
(zgodnie z treścią dłonie zamykają w piąstki a następnie rozkładają je przed sobą)
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni.
(w rozłożonych dłoniach dzieci „rozczapierzają" paluszki a następnie wkładają do kieszeni)
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko,
(dzieci podnoszą ręce wysoko do góry a następnie rozkładają je w bok)
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać.
(dzieci splatają dłonie palcami ze sobą, potem udają machanie skrzydełkami)
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!
(dzieci łączą ze sobą paluszki w obu dłoniach)
Ten pierwszy to mój dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to mój tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
A to moja rodzinka cała.
(w tym wierszyku pokazujemy po kolei palce u jednej ręku)
Tutaj swoją główkę mam,
a na brzuszku: bam, bam, bam.
Buzia robi: am, am, am,
oczy patrzą tu i tam.
Tutaj swoje uszy mam,
a na nosku sobie gram.
Małe rączki
Małe rączki sobie klaszczą,
Czasem także się pogłaszczą
I w kolanka zastukają
No i dzieciom pomachają
Jedzie pociąg
Jedzie pociąg fu - .fu - fu,
Trąbka trąbi tru - tu - tu.
A bębenek bum - bum - bum,
Na to żabki kum - kum - kum.
Woda z kranu
Woda z kranu kap - kap - kap.
Konik człapie: człap - człap - człap.
Mucha brzęczy: bzy - bzy - bzy,
A wąż syczy: sss, sss, sss
Rączki robią: klap, klap, klap.
Nóżki tupią: tup, tup, tup.
Stuk,stuk
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam? Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj drugi paluszku,
wstawaj, wstawaj leniuszku.
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam? Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj paluszku serdeczny
patrz, już widać blask słoneczny.
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam? Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj paluszku największy
zaraz słońce dzień upiększy.
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam? Kciuk.
A kuku, kochany kciuku.
Wstawaj paluszku mały,
już na świecie dzień biały.
Ja jestem mały paluszek i najdłużej spać muszę...
Wstawaj mały paluszku, już dosyć leżenia w łózku.
Grota misia
Tu jest grota. (pokazujemy pięść)
W środku miś (zginamy kciuk i wsadzamy pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (stukamy w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuwamy kciuk)
To są Zosi rączki, to są Zosi nóżki.
To są Zosi buciki, a to są fartuszki.
To oko, to ucho, to nosek, to minka.
To zaś są rajstopki, a to jest czuprynka.
Tak się Zosia wita, tak się Zosia kłania.
To jest Zosi uśmiech, a to Zosia cała!
Idzie, idzie stonoga, a tu Zosi noga.
Idzie, idzie malec, a tu Zosi palec.
Idzie, idzie koń, a tu Zosi dłoń.
Idzie, idzie krowa, a tu Zosi głowa
A na końcu leci kos, a tu Zosi nos.
W pewnym domku sam (pokazujemy palec wskazujący)
Nad jeziorem tam (pokazujemy palcem daleko przed siebie)
mieszkał sobie dziadzio stary (pokazujemy brodę kręcąc palcem aż do ziemi)
Dookoła szumiał las (podnosimy ręce w górę i poruszamy nimi raz w lewo, raz w prawo)
i nikt nie wie z nas (robimy zdziwioną minę, rękami gest „nie ma”)
Jakie tam się działy czary mary(chwytamy głowę dłońmi i kiwamy nią na boki)
Tam w Afryce rzeka Nil.
(pokazujemy palcem długą linię)
W niej krokodyl
(kłapiemy wyprostowanymi i wyciągniętymi przed siebie dłońmi udając paszczę krokodyla)
mały żył.
(pokazujemy coś małego dłońmi)
Z tatą krokodylem
(rozszerzamy dłonie pokazując olbrymiego krokodyla)
pływał sobie Nilem
(pokazujemy ruch płynącej ryby)
i śpiewał tak:
Tam w Afryce...
najpierw powoli ,a za każdym powtórzeniem robimy coraz szybciej
Raz mały
(pokazujemy palcem wskazującym i kciukiem coś małego)
wróbelek,
(machamy rączkami)
miał mały werbelek.
(udajemy grę na werbelku)
Werbelek wróbelka miał mały felerek.
(strząsamy dłonie)
Bęc!
(klaśnięcie w dłonie)
je śniadanie niemowlaczek.
Na śliniaczku misie siedzą,
pewnie też śniadanie jedzą.
Pieje kogut: KUKURYKU,
wstawaj mały mój chłopczyku!
Chłopczyk rano się obudził,
patrzy, ile wkoło ludzi.
Dziękuję ci koguciku
za to Twoje KUKURYKU
Na koniec wierszyk
Ja go używam w dogoterapii z psami ,ale można żywego stwora zamienić na maskotkę ;-):-)
Pierwszą zwrotkę pokazujemy na dziecku
Każde dziecko ma dwie rączki
i dwie nóżki także ma
Jeden nosek,jedne usta
oczy ,uszy są po dwa.
Druga zwrotka należy do pieska
Ile łapek piesek ma?
Piesek cztery łapki ma
Jeden nosek ,uszka dwa.
Jeden ogon z tyłu ma
patrzą na nas oczka dwa.
Ten wierszyk uczy świadomości własnego ciała , różnic i podobieństw pomiędzy ludźmi a zwierzętami .
To tyle co w tej chwili pamiętam.;-)