reklama
Czego potrzebuje organizm kobiety karmiącej

Czego potrzebuje organizm kobiety karmiącej

Dieta w okresie karmienia piersią powinna być różnorodna, by dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jest kilka podstawowych zasad, o których powinnaś pamiętać w okresie karmienia piersią.

Dostarczaj odpowiednią ilość kalorii

Kiedy karmisz potrzebujesz znacznie więcej kalorii niż przed ciążą. Dziennie powinnaś spożywać około 2600 kcal.

Pij dużo płynów

W okresie karmienia piersią codziennie powinnaś wypijać około 3 litrów płynów. Najbardziej wskazana jest woda mineralna (nisko lub średniozmineralizowana), ewentualnie herbatki owocowe. Ograniczaj soki owocowe oraz kawę.

Pamiętaj o produktach zbożowych

Powinnaś spożywać codziennie około 7 porcji produktów zbożowych, najlepiej pełnoziarnistych. To bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego.
Wybieraj chleb żytni i razowy, zamiast jasnego, pszennego pieczywa czy bułek kajzerek.
Do codziennych posiłków dodaj również kaszę lub makaron pełnoziarnisty.
Na śniadanie wybieraj płatki owsiane, jęczmienne lub żytnie.

Pamiętaj o warzywach i owocach

Każdego dnia powinnaś dostarczać organizmowi przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców.

Dostarczaj produktów mlecznych

Nabiał to główne źródło wapnia w diecie. Codziennie powinnaś przyjmować trzy porcje mleka, jogurtu, maślanki lub kefiru.

Pamiętaj o porcji mięsa, ryb, jajach oraz roślinach strączkowych

W okresie karmienia piersią powinnaś spożywać mięso 3 razy w tygodniu oraz urozmaicać dietę roślinami strączkowymi, które zapewniają dodatkową porcje cennego białka.
Zalecane jest mięso gotowane, duszone lub pieczone zamiast smażenia i pieczenia w dużej ilości tłuszczu. Zaleca się przyjmować 1-2 porcji tłustych ryb tygodniowo.

UWAGA! Kupuj ryby z pewnego źródła, gdyż mogą być źródłem zanieczyszczeń.

Ograniczaj słodzone napoje, słodycze i słone przekąski

Zastąp je bardziej wartościowymi przekąskami takimi jak: orzechy, suszone owoce, ziarna słonecznika lub pestki dyni.

Nie zapomnij o DHA, witaminach D i K

DHA oraz witaminy D i K to składniki, które są niezwykle istotne dla dziecka, a które trudno uzupełnić nawet w dobrze zbilansowanej diecie. Dlatego polscy eksperci nakazują dodatkową podaż tych 3. składników w okresie karmienia piersią.

Zgodnie z polskimi zaleceniami ekspertów każda kobieta karmiąca powinna dodatkowo przyjmować min. 200 mg DHA dziennie, a w przypadku niskiego spożycia ryb 400-600 mg DHA dziennie.

Pamiętaj, że karmienie piersią to najlepsza forma żywienia dziecka w pierwszych miesiącach życia, a właściwe odżywianie w czasie laktacji to inwestycja w zdrowie i prawidłowy