Co powinnaś wiedzieć o rozwoju stópek dziecka i o wyborze dobrych butów

Treść powstała we współpracy z Befado 
Co powinnaś wiedzieć o rozwoju stópek dziecka i o wyborze dobrych butów

Od ponad 80. lat Befado dba o zdrowy rozwój dziecięcych stóp. Zresztą już dzisiaj możesz je przetestować! Łączymy doświadczenie i nowoczesną technologię z najnowszymi trendami wzorniczymi, produkując wysokiej jakości polskie obuwie. Nasz sukces to właśnie buciki najwyższej jakości: bezpieczne i jednocześnie super modne!

Etapy rozwoju małych stópek

Najważniejszy etap w rozwoju stóp dziecka przypada na okres od urodzenia do 3 roku życia. W tym czasie stopy podwajają swoją długość, obserwuje się znaczne zaawansowanie w procesie kostnienia. Stópki są jednak bardzo plastyczne i wiotkie, ponieważ proces kostnienia trwa a więzadła i mięśnie nie osiągnęły jeszcze odpowiedniej wytrzymałości.

Około 10-15 miesiąca życia dziecko zaczyna chodzić. Obserwujemy zmiany w budowie i ustawieniu kończyny dolnej.

Do około 3-4 roku życia występują w stopie poduszeczki tłuszczowe, które maskują szkielet stopy. Największa taka poduszka znajduje się po stronie przyśrodkowej, pod łukiem podłużnym stopy, wywołując wrażenie płaskostopia. Na szczęście jest to płaskostopie „pozorne”, fizjologiczne.

Około 3-4 roku życia podściółka tłuszczowa ulokowana pod łukiem podłużnym zanika i w przypadku zdrowo rozwijającej się stopy „ujawnia” się prawidłowy kształt wysklepienia.
Charakterystyczną cechą stóp dziecięcych są szeroko, wachlarzowato ułożone paluszki. Dzięki temu stopa styka się z podłożem na dużej powierzchni, dając poczucie pewności maluszkowi stawiającemu pierwsze kroki.

Stopa dziecka kształtuje się aż do 8 roku życia i w tym czasie jest wciąż niezwykle wrażliwa na zniekształcenia, dlatego rodzice powinni obserwować rozwój stópek dziecka i jeśli zauważą coś niepokojącego, zgłosić się na badania do odpowiedniego specjalisty bez względu na to, ile dziecko ma lat.

Każda wada stóp może powodować poważne problemy u dzieci, takie jak: bóle nóg, zmianę sposobu chodzenia, a nawet skrzywienie kręgosłupa.

Potwierdzone przez: mgr Bożena Rajchel-Chyla, mgr Barbara Skrzyńska Antropolodzy z Instytutu Przemysłu Skórzanego w Łodzi, oddział w Krakowie.

Dobre buty - ale jakie?

Obuwie ma być dłuższe od stopy o około 0,5-1 cm, ze względu na jej szybki wzrost i  przesuwanie się do przodu w czasie chodzenia;

Czubek buta powinien być szeroki stosownie do promieniście ułożonych palców. Wąski czubek może być przyczyną różnych deformacji palców;

Czubek buta powinien być wysoki. Jeśli jest płaski – dochodzi do konfliktu między palcami, a wierzchem buta, stąd otarcia i odciski;

Trzewiki, czyli buty z cholewką sięgającą ponad kostkę, są zalecane dla wszystkich dzieci,  a szczególnie dla dzieci rozpoczynających chodzenie. Maluch, ze słabo wykształconym zmysłem równowagi, chodzi w sposób szczególny. But z wysoką cholewką, dzięki sznurowaniu dobrze dopasowany do stopy i dolnej części podudzia, ułatwi mu poruszanie się;

Elastyczne spody, łatwo zginające się na linii stawów śródstopnopaliczkowych nie spowodują zaburzeń w naturalnym sposobie poruszania się dziecka.

Miękkie, higieniczne materiały, które łatwo dopasowują się do kształtu i wymiarów stopy oraz pochłaniają pot wydzielany przez stopę. Sztywny materiał „walczy” ze stopą, ściskając ją, zaburzając krążenie, ocierając a nawet deformując ją. Materiał o złych właściwościach higienicznych, nie pochłaniający potu zwiększa prawdopodobieństwo rozwoju drobnoustrojów wywołujących choroby skóry;

Dla małych dzieci wysokość obcasa powinna wynosić około 5 mm, dla dziewcząt nie powinna przekraczać 3,5 cm. Zbyt wczesne noszenie butów na wyższym obcasie może spowodować zmiany w budowie stóp, w ustawieniu kończyn dolnych i miednicy.

Dbaj o STOPY SWOJEGO DZIECKA!

Czy wiesz, że:

Zdecydowana większość dzieci rodzi się ze zdrowymi stopami, ale tylko 30% ludzi starszych nie odczuwa dolegliwości stóp.

Przyczyna takiego stanu rzeczy jest często niewłaściwe obuwie noszone w dzieciństwie.

Jak kupować buciki dla dziecka?

Dopóki dziecko spędza większość czasu leżąc, nie zakładaj mu żadnych butów, nóżki chroń przed marznięciem wkładając luźne skarpetki, które nie będą ściskać paluszków i zaburzać swobodnego przepływu krwi.

Nie szukaj butów z tzw. wkładką ortopedyczną.  O tym, czy jest ona potrzebna Twojemu dziecku może zdecydować tylko ortopeda.

Twoje dziecko jest coraz starsze, szybko rośnie, rośnie także stopa - przeciętnie około 1 cm rocznie (w niektórych okresach nawet 1,5 cm). Sprawdzaj co 3 miesiące stopę dziecka, aby mieć pewność, że nie nosi ono za krótkich butów.

Po nowe buty wybierz się koniecznie z dzieckiem (nie z "patyczkiem"). Włóż dziecku buty, a gdy w nich stanie sprawdź, czy mają odpowiednią długość, przyciskając czubek buta. Prawidłowo dobrany bucik powinien być dłuższy od stopy o 5 - 10 mm w zależności od kształtu czubka, układu palców oraz ze względu na przesuwanie się stopy w bucie w czasie chodzenia i szybki wzrost stopy w długości.

Dziecku, które już sprawnie chodzi możesz kupować nie tylko trzewiki, półbuty ale też sandały z tzw. łożem dla pięty (zagłębieniem pod piętę) zapobiegającym przesuwaniu się pięty na boki.

W wyborze butów właściwych dla Twojego Dziecka pomoże Ci znak "Zdrowej Stopy".

Koniecznie stosuj te same zasady do butów używanych w przedszkolu, szkole i domu - przecież to w nich dziecko spędza najwięcej czasu.

Nie zakładaj dziecku butów "po" innym dziecku, gdyż wraz z butami możesz "przekazać" mu deformację stóp, złe nawyki chodzenia i grzybicę stóp.

Ćwiczenia dla dzieci wzmacniające mięśnie stóp

(Aby uzyskać dobre rezultaty należy ćwiczyć po 10-15 minut dziennie)

Na siedząco:

Rysownik – połóż przed dzieckiem garść guzików, kasztanów lub innych drobnych przedmiotów. Poproś by palcami stóp układał z nich wzory (np. dziewczynka - motyla lub kwiatek, a chłopiec – samochód lub samolot)

Artysta cyrkowy - usiądź naprzeciwko malucha, połóż przed nim piłkę. Rzucajcie ją do siebie stopami

Malarz - połóż przed dzieckiem kartkę papieru. Poproś by włożyło pomiędzy pierwszy i drugi palec kredkę i narysowało np. domek

Na leżąco:

Jazda na rowerze - poproś by dziecko ułożyło się na plecach. Podaj mu woreczki wypełnione grochem. Dziecko trzymając palcami stóp woreczek robi rowerek.

Na stojąco:

Smerfy, żyrafy, króliczki - namów dziecko do chodzenia na palcach, piętach i do skakania. Możecie przyrównywać się do smerfów, żyraf do skaczących króliczków.

Bocian - poproś dziecko by stanęło na jednej nodze jak bocian. Palcami drugiej niech podniesie woreczek (żabkę) w górę i położy w inne miejsce (na talerz).

Niszczyciel - zachęć dziecko żeby stanęło na gazecie. Niech spróbuje ją porwać palcami stóp na drobne kawałeczki.

W czasie bilansów cztero- i sześciolatka pediatra bada również dziecko pod względem ortopedycznym, sprawdza jak chodzi i czy ma prosty kręgosłup. Warto zapytać w przedszkolu o możliwości przeprowadzenia tego typu badań – w niektórych placówkach takie badania przeprowadzane są regularnie.

Ocena: z 5. Ocen:

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: