reklama
Ile śpi niemowlę w wieku 4-6 miesięcy

Ile śpi niemowlę w wieku 4-6 miesięcy

Zdążyłaś się już przyzwyczaić, że twój maluszek w pierwszym kwartale życia przesypiał większość doby. To się zmieni, ponieważ dziecko z tygodnia na tydzień wydłuża okresy czuwania, zaczyna interesować się otaczającym światem i jest coraz bardziej interaktywne. Zmieniają się także jego potrzeby. Jak zatem wygląda sen dziecka w wieku 4-6 miesięcy?

Maluch pomiędzy 1. a 3. miesiącem życia przesypiał 16-20 godzin na dobę, a były to najczęściej 3-4 drzemki po 1–2 godziny i 6–8 godzin snu nocnego. Dzieci starsze również śpią… bardzo różnie.

Sen dziecka w wieku 4-6 miesięcy

Ile – według specjalistów - powinno spać niemowlę pomiędzy 4. a 6. miesiącem życia?

Dla 4-miesięcznego dziecka okres łącznego snu dobowego wynosi nawet 16 godzin, dla 6-miesięcznego około 14 godzin, z czego na noc przypada: średnio 8 godzin w przypadku 4-miesięczniaka, a w przypadku 5-miesięczniaka nawet 11. Prawdopodobnie 4-miesięczny maluch będzie spać około 4 godziny w ciągu dnia, które rozłożone są na 2 lub 3 drzemki. Gdy dziecko skończy pół roku, będzie potrzebowało 12 godzin nieprzerwanego snu w nocy i mniej więcej 3 godziny snu w ciągu dnia.

Co się zmienia? Z tygodnia na tydzień dziecko coraz lepiej sobie radzi z odróżnianiem dnia od nocy – wydłużają się okresy czuwania w dzień, sen nocny trwa dłużej, co oznacza, że ustala się rytm snu nocnego i dziennego.

Ile powinno spać niemowlę pomiędzy 4. a 6. miesiącem życia?

Ile powinno spać niemowlę pomiędzy 4. a 6. miesiącem życia? Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Rozbieżności liczbowe, jak widać, są duże, a widełki opracowane przez specjalistów – szerokie. Jak się w tym nie pogubić?

Dzieci śpią różnie, ponieważ nie czytają poradników i nie wiedzą, że powinny wpisać się w jakiś schemat. Śpią tyle, ile potrzebują i wtedy, kiedy im się chce. To dlatego niektóre zasypiają na noc już o 19, ale budzą się świtem. Inne preferują aktywność wieczorną kosztem późnej pobudki porannej. Jeszcze inne dosypiają w ciągu dnia, hojnie korzystając z drzemek, ponieważ w nocy często się wybudzają. Aby stwierdzić, czy dziecko śpi wystarczającą ilość godzin, warto podsumować dobę.

Niemniej warto pamiętać, że każde dziecko ma swoje indywidualne potrzeby, a podawane wartości mają wartość informacyjną i charakter statystyczny. To, ile dziecko śpi, zależy nie tylko od jego wieku, ale także potrzeb, temperamentu czy genów, czyli czynników, na które nie mamy wpływu.

Nie mniej ważne niż liczby i informacyjne tendencje, które mają ułatwić życie, są obserwacje maluszka. Jeśli niemowlę budzi się wyspane, wypoczęte, zregenerowane i radosne, a w ciągu dnia ma dobry humor, jest ciekawe świata i gotowe do zabawy – znaczy to, że śpi wystarczająca ilość godzin. Warto te potrzeby i preferencje dostrzec i szanować – są one ważniejsze niż tabele i ścisłe wytyczne. Jeśli dziecko śpi za mało, z pewnością będzie wysyłało sygnały. Mogą na to wskazywać: tarcie oczu, marudzenie, brak energii, koncentracji i zainteresowania zabawkami oraz aktywnościami, no i trudności z pobudkami.

Sen niemowlaka. O czym warto pamiętać?

Temat snu spędza sen z powiek niejednemu rodzicami. Trudno się dziwić – dzieci wymykają się schematom, a jednocześnie dynamika zmian, zwłaszcza w okresie niemowlęcym, jest oszałamiająca. Wasza rzeczywistość zmienia się z dnia na dzień. Dotyczy to także długości snu dziecka. To, co w tym temacie niezmienne, to zasady, które kształtują dobre nawyki i budują senne rytuały. Warto ich przestrzegać.

O czym warto pamiętać?

Sen jest ważny dla rozwoju i samopoczucia dziecka, dlatego warto poświęcić mu uwagę, i zadbać o jego ilość, ale i jakość. Wypoczęty maluch ma ochotę na zabawę, poznawanie świata, aktywność, interakcje z bliskimi. Ale to nie wszystko.

Sen jest niezbędny dla małych dzieci, ponieważ wspiera rozwój fizyczny. Podczas snu w organizmie malucha zachodzi wiele ważnych procesów, także tych, które mają wpływ na jego układ odpornościowy. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli dziecko nie śpi wystarczająco dużo, szwankuje jego układ immunologiczny i w rezultacie spada odporność. Poza tym podczas snu z przysadki mózgowej wyzwala się hormon wzrostu, rozwija się także układ nerwowy (tworzą się nowe połączenia między neuronami).

Niedobór snu wpływa nie tylko na samopoczucie dziecka i jego opiekunów, ale i na hormony regulujące apetyt i głód. W rezultacie niewyspane dziecko ma tendencję do przejadania się, preferuje pokarmy o wysokiej kaloryczności. Ponieważ brak snu utrudnia organizmowi metabolizm żywności, może to w przyszłości prowadzić do cukrzycy typu 2.

Aby sen regenerował, warto zadbać o otoczenie. W tym celu odpowiednio przygotuj sypialnię: temperatura pokoju do spania powinna wynosić 21-22 stopnie Celsjusza. Koniecznie wywietrz pokój przed nocnym spaniem, zadbaj o optymalną wilgotność (w przypadku suchych pomieszczeń, zwłaszcza przy ogrzewaniu centralnym, powinno się stosować nawilżacze powietrza). Zadbaj o nastrój - zainstaluj lampkę nocną, zaciągnij żaluzje lub rolety, włącz kojącą muzykę.

Ustalcie rodzinny harmonogram dnia - przestrzegajcie zarówno ram czasowych, jak i kolejności rytuału. Dzieci lubią powtarzalność i schematyczność. I tak wczesnym wieczorem warto zabawowe szaleństwo zastąpić aktywnościami, które wyciszają, a następnie celebrować własne tradycje. Najczęściej składają się na nie: kąpiel, pielęgnacja ciała i delikatny masaż, kolacja. Warto zarezerwować czas na śpiewanie kołysanek czy czytanie książeczek. Każda rodzina wieczory celebruje na swój sposób, niemniej warto przestrzegać ustalonej kolejności, dzięki czemu dziecko wie, czego ma się za chwilę spodziewać. To przekłada się na jego samopoczucie, ale i poczucie bezpieczeństwa.

Maluchy uwielbiają łagodne melodie. Dlatego nuć na dobranoc kołysanki, a jeśli nie czujesz się dobrze w tej roli, włącz muzykę na tablecie czy CD.To nie tylko buduje sielską atmosferę, ale i cudowne wspomnienia. Buduje bliskość z niemowlęciem.

Zznasz kołysanki w wykonaniu M. Umer i G. Turnaua czy muzykę bobasa od Raimond Lap? Są fantastyczne, maluchy je uwielbiają!

Jeżeli dziecko jest przyzwyczajone do pewnego schematu dnia, a zostanie on zaburzony, może się to wiązać z rozdrażnieniem, płaczliwością i problemami z zasypianiem. Niemowlęta dobrze i bezpiecznie się czują, jeśli dni upływają w podobnym rytmie.

Nie mniej ważne niż sen nocny są drzemki i pory porannej pobudki. Należy przestrzegać ich pór, ponieważ to także pomaga regulować wasz codzienny rytm i harmonogram.

Jeśli twoje dziecko nie zasypia samo, próbuj je tego nauczyć. Daj mu szansę wyczuć konwencję. Zadbaj o przedsenne rytuały. Przygotuj sypialnię. Odkładaj dziecko do łóżeczka, kiedy jest senne, ale zanim zaśnie w twoich ramionach. Nie zapomnij o przytulankach i buziaku na dobranoc.

W ciągu dnia, na chwile drzemek, nie zaciemniaj kompletnie pokoju zasłonami czy roletami. Zasłoń ostre światło, ale niech dzień nie udaje nocy.

Ponieważ opieka nad niemowlakiem jest szalenie absorbująca, co może eksploatować, korzystaj z drzemek dziecka i… śpij także. Maluch potrzebuje wypoczętego, zadowolonego rodzica. Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko, a przecież nic tak nie psuje humoru jak niedospanie.

Choć dziecko, które przesypia całe noce jest marzeniem każdego rodzica, z pokorą należy przyjąć, że niemowlęta budzą się w nocy kilka razy (a nawet jeśli nie budzą się teraz, to może się to zmienić - niestety). Najczęściej dzieje się tak wówczas, gdy przechodzą z jednego etapu snu do drugiego, kiedy targa nimi ból separacyjny bądź przeżywają skok rozwojowy. Zdarza się, że przyczyną pobudki jest infekcja, ząbkowanie czy ból brzuszka. Nie wolno dziecka nocą lekceważyć, ale jeżeli się obudzi, ma momenty czuwania, nie wyjmuj go z łóżeczka, nie baw się z nim, nie rozmawiaj. Pogłaszcz po buźce lub rączce, przykryj kocykiem. Jeśli dziecko w nocy wybudza się z płaczem, jest niespokojne, podaj mu herbatkę, a jeśli podejrzewasz ząbkowanie - posmaruj dziąsła żelem. Gdy maluch ma gorączkę, podaj paracetamol.

 

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta

reklama