reklama
Kroki milowe. Rozwój dziecka między 9. a 12. miesiącem życia
Treść powstała we współpracy z partnerem (*)

Kroki milowe. Rozwój dziecka między 9. a 12. miesiącem życia

Dziecko w ostatnim kwartale pierwszego roku życia codziennie zaskakuje, a i zachwyca swoich rodziców rewolucyjnymi wręcz osiągnięciami. Jak wygląda rozwój dziecka pomiędzy 9. a 12. miesiącem życia? W co się bawić z maluchem i na co zwracać uwagę podczas codziennej aktywności?

Osiągniecia rozwojowe pomiędzy 9. a 12. miesiącem życia

Czwarty kwartał pierwszego roku życia dziecka obfituje w kroki milowe i spektakularne osiągniecia:
Dziecko coraz sprawniej porusza się w przestrzeni. Nie tylko raczkuje, ale próbuje stawać i chodzić z podparciem - potrafi chodzić przy podpórce w jedną i drugą stronę krokiem odstawno- dostawnym. Po pewnym czasie puszcza się i umie stać samodzielnie.

Wszystko to przygotowuje go do postawienia pierwszego, samodzielnego kroku. To sprawia, że dziecko zyskuje zupełnie nową perspektywę poznawania świata i siebie. Ma zupełnie inne możliwości odbierania otoczenia, dlatego możesz odnieść wrażenie, że mały odkrywca jest w nieustannym ruchu – i to dokładnie wszędzie. Wasz dom nie ma przed nim tajemnic – zagląda pod meble, do szafek, przegląda zawartość szuflad. Fascynuje go absolutnie wszystko.

Dziecko jest coraz bardziej samodzielne, a i pojawiają się pierwsze zachowania intencjonalne – maluch zaczyna myśleć o tym, co zrobić, by osiągnąć jakiś cel. Różne rzeczy zaczyna robić nie przypadkowo, a celowo. To ogromny postęp w rozwoju zdolności poznawczych. Dziecko rozumie też rozkazy i znaczenie „nie” i „nie wolno”, co zupełnie nie oznacza, że się do nich stosuje. Zauważyłaś, że dziecko potrafi zachęcić cię do swojej ulubionej aktywności i zabawy? Warto rozwijać u dziecka umiejętność artykułowania swoich potrzeb i dokonywania wyborów.

Pojawiają się pierwsze słowa. Dotychczas dziecko komunikowało się w sposób niewerbalny - za pomocą gestów, mimiką, płaczem czy wydawanymi dźwiękami. Umiało zasygnalizować potrzeby, ale i opowiedzieć o ważnych dla niego rzeczach. Teraz jednak słowa jako symbole otwierają zupełnie nową przestrzeń zarówno komunikowania się, jak i myślenia. Choć dziecko nie mówi zbyt wiele – pojawiają się pojedyncze słowa – dużo rozumie. Naśladuje również proste czynności np. pa-pa czy bicie braw.

Zabawki i zabawy

W tym okresie dziecko zainteresowane jest nade wszystko przedmiotami codziennego użytku – pokrywki, garnki, zawartość szuflad biją na głowę wszelkie zabawki. Ale o tych nie wolno zapominać. Na tym etapie rozwoju malucha zainteresują przede wszystkim zabawki interaktywne, edukacyjne. Takie, które wydają dźwięki, ale i dają możliwości odkrywania i manipulowania.

Zobacz, z jaką uwagą maluch studiuje detale, kształty i rozmiary przedmiotów -  zauważa różnice między nimi. Potrafi wziąć do rąk dwa przedmioty i badać je, a pudełka - otwierać i zamykać. Dlatego na tym etapie życia doskonale sprawdzą się instrumenty muzyczne, sortery, zabawki dźwiękowe i inne opcje interaktywne, ale także książeczki.

Książki i czytanie to jednak osobna kategoria. Warto już teraz nie tylko przeglądać z dzieckiem książeczki i opowiadać o obrazkach (dziecko umie też samo pokazywać, gdzie jest np. dzidzia, autko czy kotek), ale i uczyć słuchania dłuższych opowieści. Dziecko wychowywane z książkami czytanie traktuje nie tylko jako coś przyjemnego, ale i naturalnego. Obcując z literaturą nasiąka nie tylko atmosferą samych opowieści, ale i czytania: głos mamy, cała uwaga skupiona tylko na dziecku, ciepłe łóżeczko i być może senna atmosfera wieczoru… Maluchy to uwielbiają. Poza tym czytanie to znakomity sposób na wyciszenie dziecka i domknięcie dnia.

A w co się z maluchem bawić?

Dziecko w tym okresie preferuje zabawy, które wiążą się z działaniem – prowokowaniem dźwięku (nie ma to jak uderzanie w klawisze pianinka, które wydaje dźwięki zwierząt czy zabawa pokrywkami od garnków), ale i operowaniem przedmiotami (stąd zainteresowanie sorterami, klockami czy pudełkami).
Nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się rymowanki i piosenki połączone z działaniem (kiwanie się w rytm, klaskanie, a także zabawy w „Idzie kominiarz po drabinie”, „Kosi kosi łapki”). Dziecku z pewnością spodoba się też bazgranie kredkami po kartce czy układanie wieży z 2 czy 3 klocków czy zabawy z użyciem lustra.

Dziecko lubi bawić się też gotowością do przemieszczania się – wspinać się, sięgać, schylać, przemieszczać, schodzić i wchodzić. Uznaniem cieszy się nie tylko spontaniczne eksplorowanie domowej przestrzeni, ale i zabawy, takie jak berek na czworakach czy turlanie, a także zabawa w chowanego, także przedmiotami – dziecko znajduje ukryte przedmioty lub rodziców (wystarczy, że schowasz się za fotelem, nie muszą to być wymyślne kryjówki).

Pamiętaj o bezpieczeństwie

Dziecko powinno rozwijać się w bezpiecznej przestrzeni, dlatego zabezpiecz schody, okna, drzwi, ostre kanty, a także usuń z jego zasięgu niebezpieczne przedmioty (od środków czystości, przez doniczki i wazony, po ostre czy drobne rzeczy).

Ale bezpieczeństwo ma także inny wymiar. To także bycie przy dziecku, by te - zachęcane przez opiekunów do otwartości w poznawaniu i odkrywaniu świata – miało w mamie czy tacie bezpieczną przystań, do której może zawinąć zawsze, gdy tego potrzebuje. Przytulajmy dzieci, ocierajmy łzy i rozcierajmy stłuczone kolana, ale dodawajmy im odwagi i otuchy - nie podcinajmy skrzydeł nadmiernym ograniczaniem czy straszeniem. Stwórzmy dla nich bezpieczną, możliwie najbezpieczniejszą przestrzeń do rozwoju i nowych odkryć.

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta