reklama
Miesiąc czwarty

Miesiąc czwarty

Czteromiesięczne dziecko podwaja zwykle swoją wagę urodzeniową. W tym czasie ustala się dobowy rytm snu i czuwania, a maluch potrafi okazywać radość i reaguje na swoje imię. Jest to bardzo towarzyski, świadomy domownik.

Czwarty miesiąc życia oznacza ożywiony rozwój ruchowy i społeczny. To lawina nowych osiągnięć, a i początek główkowania przez malucha. Zauważyłaś być może, ze dziecko często upuszcza zabawkę? To nie regres, a świadoma próba zwrócenia na siebie twojej uwagi.

Co się dzieje w czwartym miesiącu życia?

Od teraz można mówić o rozwoju społecznym - czwarty miesiąc to początek okresu socjalizacji dziecka. Zaczyna się prawdziwy dialog z dzieckiem, które starając się odpowiadać po swojemu, doskonali sposób wyrażania się. Z przyjemnością wydaje dźwięki o różnym natężeniu, ale i odwraca głowę, by spojrzeć na osobę, która go woła. Rozwija się u niego koordynacja wzrokowo-ruchowa.

O ile maluch w domu czuje się pewnie, o tyle na widok nieznajomych twarzy często reaguje niechęcią, a nawet strachem. Niemniej chętnie wchodzi w interakcje – pozwalają mu na to zdobyte umiejętności, otwartość i ciekawość nowego..

Dziecko odróżnia znany głos i znaną twarz, a widząc ją, śmieje się głośno. To mała gadułą - naśladuje dźwięki, głuży i gaworzy, gdy dorosły do niego mówi. Reaguje na imię i rozpoznaje głosy rodziców  - odróżnia je od innych dźwięków. Mów do dziecka często i dużo, opowiadaj mu o tym, co robisz i co się dzieje wokół. Naśladuj wydawane przez nie dźwięki, taka rozmowa da wam wiele radości, a i pozytywnie wpłynie na rozwój maluszka (i waszych więzi).

Czteromiesięczniak jest nie tylko bardzo towarzyski, ale i ciekawski. Wykazuje coraz więcej zainteresowania otoczeniem, rozgląda się ciekawie dookoła i potrzebuje częstszego kontaktu z rodzicami. Napędzane ciekawością świata i wyczuleniem na dźwięki, często się rozprasza, np. podczas karmienia - na każdy dźwięk odwraca główkę od piersi.

Interesuje go otoczenie, nie tylko ludzie, ale i przedmioty. Z większą świadomością próbuje je poznać. Jego ruchy nie są przypadkowe.  Dotyka różnych przedmiotów, obmacuje je, chwyta i ogląda zawieszone nad łóżeczkiem zabawki. Sięga po nie oburącz i niepewnie, a złapaną zdobycz prowadzi prosto do ust.

Maluch na tym etapie rozwoju chwyta przedmioty całą dłonią, bez użycia kciuka, który zwykle pozostaje w środku dłoni.  Świat poznaje przez dotykanie i smakowanie, dlatego dziecko do buzi wkłada wszystko, co się da, także stópki i rączki.

Uwielbia się bawić. Możesz to zaobserwować także podczas kąpieli, kiedy to uradowany uderza rękami w wodę, rozbryzgując ją. To też mały śmieszek – kiedy opanuje nową umiejętność, np., prychanie czy robienie dzióbków, a spotka się ona z waszą aprobatą bądź wywołuje na twarzach uśmiech, maluch będzie ją z upodobaniem powtarzał, a i sam się przy tym dobrze bawił.

Uwieczniajcie te chwile koniecznie! 

Na razie dziecko nie potrafi  zmieniać samodzielnie pozycji z leżenia na plecach do leżenia na brzuszku i odwrotnie. Potrafi jednak przewracać się z boku na plecy i z pleców na bok, całym ciałem („en block" - gdy leży na plecach, ze zgiętymi i uniesionymi nóżkami).

Dziecko leżąc na plecach umie już trzymać głowę w linii środka swojego ciała, nie faworyzując żadnej ze stron. Nie widać już asymetrii – preferowanej strony, ponieważ zaktywizowane już aktywizowane mięśnie, które teraz pozwalają dźwigać głowę, w tej pozycji, dość wysoko.

Twoje dziecko, pozostając w pozycji na brzuchu, wysoko unosi główkę. Podpierają się wysoko na przedramionach, wysuwa łokcie przed linie barków. Podpierając się, odrywa od podłoża klatkę piersiową, a główkę trzyma wysoko i pewnie.

Chwyta grzechotkę, wyciąga ręce po przedmiot. W pozycji pionowej - sztywno trzyma głowę. Jest silniejsze i bardziej pewne swoich możliwości. Co jeszcze potrafi 4-miesięczne niemowlę? Podciągane za rączki do pozycji siedzącej podnosi głowę i ramiona, a uniesione pionowo na podłożem, podkurcza nóżki. Sięga i chwyta przedmioty, potrząsa grzechotką.

Bezustannie się rusza, macha nóżkami, trenuje przewrotki. Odpycha się nóżkami, pręży się do tyłu, odgina tułów - teraz już nie możesz malucha zostawiać samego na tapczanie, czy przewijaku nawet na moment. Najlepszym miejscem dla jego swobodnego rozwoju jest podłoga - dlatego warto zaopatrzyć się w matę piankową lub materac, który rozłożony na podłodze stanie się podstawowym miejscem zabaw twojego szkraba.

W co się bawić, aby stymulować rozwój?

  • delikatne turlanie po materacu (ale ostrożnie),
  • zabawa " a kuku"; - stań nieco z boku, tak aby maluch chcąc cię zobaczyć musiał spróbować obrócić się wyciąga ręce po przedmiot,
  • wołaj malucha, używając jego imienia. Ustawiaj się w różnych miejscach. Dziecko, szukając źródła dźwięku, doskonali współpracę zmysłów słuchu i wzroku.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.


mgr Agnieszka Musiał, psycholog
Monika Zalewska - Biełło  

Bibliografia:
Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 3,59 z 5. Głosów: 68
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama