reklama
Miesiąc drugi

Miesiąc drugi

Twoje dziecko przestało być noworodkiem, weszło w kolejny etap życia, który będzie trwał do czasu zdmuchnięcia na torcie pierwszej świeczki – jest niemowlakiem. W drugim miesiącu życia jest już bardziej aktywne i kontaktowe, mniej śpi i bardziej interesuje się światem. Niestety mogą pojawić się kolki, ciemieniucha i skok rozwojowy – wówczas wydawać ci się będzie, że twoje dziecko jest nieustannie głodne, bo karmienia dopomina się nawet co godzinę.

Jak wygląda dziecko w 2. miesiącu życia?

Pamiątki z dalekiej podróży, to jest porodu, poszły w zapomnienie. Dziś twoje dziecko jest śliczne – nie ma pofałdowanej i zaczerwienionej skóry i opuchniętych oczu, a jego buzi nie porywają wypryski. Przybyło mu tkanki tłuszczowej, zaczęły rozwijać się mięśnie. W ciągu kolejnych czterech tygodni jego masa wzrośnie – dziecko przybierze na wadze mniej więcej 600g.

Co się dzieje w drugim miesiącu życia?

Maluszek potrafi się już czymś samodzielnie zająć, chętnie ogląda powieszone nad łóżeczkiem zabawki (jeśli ich nie ma – koniecznie musisz to nadrobić), nie umie jednak wykonywać dwóch czynności jednocześnie.

Dziecko jest coraz bardziej aktywne. Potrafi  energicznie machać rączkami i nóżkami; wierci się (niestety także podczas karmienia – ale zrozum, jest tyle rzeczy do zobaczenia!), może wyciągać rączkę w kierunku interesującego je przedmiotu. Ożywia się podczas przewijania czy kąpania – już wiesz, które czynności pielęgnacyjne przypadły mu do gustu, a które absolutnie nie.

Coraz intensywniej obserwuje przedmioty i osoby oraz śledzi ich ruchy, wodząc wzrokiem. Coraz lepiej widzi, zwraca uwagę na jaskrawe kolory, a jego mózg doskonali widzenie obuoczne. Koniecznie stymuluj rozwój koordynacji wzrokowej, umieszczając kolorowe przedmioty w odległości ok. 30 cm od twarzy dziecka; wciąż możesz pokazywać mu czarno-białe, kontrastowe książeczki.

Dziecko staje się bardziej kontaktowe, zaczyna na poważnie interesować się otoczeniem. Reaguje na dźwięki - odwraca się w kierunku, z którego dochodzą. Najbardziej lubi te, które wydaje mama – niczyja obecność i jej przejawy nie cieszą maluszka tak ogromnie. Mama jest najlepsza!

Dźwięki wydawane przez niemowlaka są coraz bardziej zróżnicowane. Maluch wymawia pojedyncze samogłoski i bardzo mu się to podoba. Pamiętaj, aby jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem. Opowiadaj mu o tym, co wydarzyło się w ciągu dnia, co w danej chwili robisz. Nie zdrabniaj, nie pieść się – mów do niego normalnie, jak masz w zwyczaju. Śpiewaj kołysanki, czytaj głośno, a i nawiązuj kontakt, powtarzając dźwięki, jakie wydaje. To super zabawa!

Dziecko potrafi płaczem wyrazić nie tylko potrzeby i żądać ich zaspokojenia, ale i dać upust targającym nim emocjom. To dlatego płacz przyjmuje różne barwy i natężenie – mogą się pojawić łzy. Po pewnym czasie rozkodujesz je i nauczysz się je rozróżniać, to powinno nieco ułatwić życie.

Maluch zaczyna reagować mimiką na widok twarzy i tonu głosu ludzkiego. Uśmiecha się, a pod koniec 2. miesiąca może się zdarzyć, że zaśmieje się głośno – a radości będą towarzyszyć szybkie ruchy rąk i wymachy nóg.

Jeszcze nie ma mowy o rutynie, ale znacznie wydłuża się okres czuwania, czyli odstępy między drzemkami, a dziecko w ciągu dnia jest coraz bardziej ożywione, interesuje się nie tylko jedzeniem i zaspokajaniem innych potrzeb, ale i otoczeniem (z pasją je obserwuje).

Jeśli chodzi o jedzenie, możesz nagle zaobserwować, ze twoje dziecko jest nieustannie głodne – domaga się jedzenia nawet co godzinę. Spokojnie! To skok rozwojowy – po prostu apetyt 2-miesięczniaka szybko rośnie.

Co potrafi dwumiesięczne niemowlę?

Maluch, leżąc na brzuchu, na kilka sekund umie unieść główkę do góry (pod kątem 45 stopni) i ramiona na wysokość 5 cm – i utrzymać się chwilkę w tej pozycji. Z czasem będzie mu to wychodziło coraz lepiej i wytrzymywał będzie w tej pozycji coraz dłużej.

Jakie jeszcze umiejętności zdobyło do tej pory twoje dziecko? Dotykając podłoża ugina nogi. Przewraca się z boku na plecy. Słabnie odruch dłoniowo - chwytny, raczka jest coraz częściej otwarta, a i nieco wygłusza się odruch Moro. Maluch zaczyna składać ręce i wkłada dłonie do buzi. To nie przypadek – w ten sposób poznaje świat i bardzo mu się ten sposób podoba. Wkrótce zacznie wkładać do buzi wszystko – nie tylko łapki czy zabawki.

Jak się bawić, aby stymulować rozwój ruchowy?

Żeby wspomagać i umacniać mięśnie szyi i karku, które odpowiadają za odpowiednie unoszenie główki, pokazuj dziecku kolorowe grzechotki i zabawki, gdy leży na brzuszku. Tak, aby musiało wysoko unosić głowę, aby im się przyjrzeć. Możesz zawiesić kolorową karuzelę na ramie łóżeczka, jednak niech nie wisi ona nad dzieckiem przez cały czas -  zmieniaj jej pozycję. Zabawki raczej powinny znajdować się nieco z boku nad główką malucha, nie centralnie nad nią.

Przeczytaj artykuł: zabawy z niemowlakiem

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności i umiejętności. Umiejętności podane w podręcznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do dziecka – mają charakter informacyjny i orientacyjny. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Monika Zalewska - Biełło

mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:
Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995

reklama