reklama
Miesiąc jedenasty

Miesiąc jedenasty

Jedenastomiesięczniak jest pocieszny, rozmowny i szalenie energiczny. Możesz mieć wrażenie, że pozostaje w ciągłym ruchu - siada, kuca, próbuje wstawać, trzymając cię, czego tylko się da, a i próbuje samodzielnie chodzić. Tak – postawa pionowa i przemieszczanie się na dwóch nogach to jest coś, na czym dziecko skupia najwięcej uwagi.

Rozwój intelektualny

Maluch reaguje już na swoje imię, jest też bardzo rozmowny, przy czym choć coraz lepiej radzi sobie z mówieniem, to raczej używa pojedynczych sylab, a świadomie i ze zrozumieniem – zaledwie kilku słów: „mama, tata, daj, to” (a nader chętnie używa słowa „nie”).

Niemniej dziecko zdecydowanie potrafi się komunikować. Wie, czego chce – i daje jasno do zrozumienia, ale i potrafi - kręcąc główką – zasygnalizować, że czegoś nie chce. Chętnie naśladuje gesty, ruchy, mimikę i sposób mówienia obserwowanych osób, dlatego rozmowa z takim bąblem dostarcza niebywałych wrażeń. Koniecznie nagrywaj krótkie filmiki – to będzie cudowna pamiątka.
11-miesieczniak uwielbia się śmiać i robić sobie żarty. Bawi je to, ale i jest skutecznym sposobem na zwrócenie uwagi domowników. Śmiech to zdrowie, a wspólne żarty to bliskość, dlatego rozśmieszajcie się wzajemnie, strójcie miny, zakładajcie peruki, maski, śmieszne czapki.

Smyk stawia na niezależność i samodzielność - pije z kubeczka i często chce samodzielnie jeść łyżeczką. Sukcesy bardzo go cieszą, a pochwalony jest bardzo dumny i powtarza czynność, za którą uzyskał pochwałę.

Z maluchem można współdziałać. Na prośbę dorosłego, popartą gestem, podaje zabawkę. Chętnie podejmuje próby mycia się czy ubierania. Wiadomo, nie wychodzi mu to jeszcze sprawnie, ale ile jest przy tym radości! Próbuje też się oddalać – swoboda jest kusząca, jednak nie mniej ważna dla dziecka jest twoja bliskość. Dlatego zachowuje się, jakby był przyczepiony do gumy – to się oddala, to szybciutko do ciebie wraca.

Dziecko w tym wieku wciąż jest bardzo ciekawskie i niezmordowane w odkrywaniu świata, w tym zakątków waszego mieszkania – ochoczo penetruje wszystkie szafki, wysuwa szuflady i otwiera pudełka. Ma bardzo sprawne rączki i paluszki, dlatego też potrafi podnosić wiele przedmiotów i trzymać je w powietrzu. Umie też wkładać i wyjmować drobne przedmioty z większych. Podsuwaj mu małe i większe pudełka, a także zabawki – matrioszki. Na ten moment to szalenie pasjonujące zajęcie.

Dziecko rozpoznaje zwierzęta i przedmioty, które wskazujesz na obrazku - wie, gdzie jest kot, pies, auto czy miś. Jest bardzo spostrzegawcze, dlatego wie, do czego służą różne przedmioty, także te codziennego użytku. Możecie być zdumieni. Chętnie naśladuje dźwięki, dlatego też świetnym pomysłem na wspólne spędzanie wolnego czasu jest przeglądanie książeczek, zwłaszcza tych, które wydają dźwięki, są kolorowe i ciekawe. Maluch, dzięki ich studiowaniu, szkoli zmysły, uczy się poprzez zabawę.

Rozwój społeczny

Maluch próbuje decydować o sobie i lubi mieć wybór - dobrze jest stwarzać sytuacje, w których będzie mogło się wykazać i podjąć decyzję. Możesz podsuwać mu dwa różne kubeczki – niech maluch weźmie ten, w którym chce się napić. To daje mu wiele radości i satysfakcji.

Dziecko potrafi już w manifestować swoje uczucia i emocje oraz pokazywać, co chce zrobić. Doskonale potrafi się komunikować. To czasem może być dla was... trudne.

Wydaje się, że etap, kiedy widok nieznanych twarzy wprawiał dziecko w zakłopotanie, minął. Jedenastomiesięczniak staje się śmielszy wobec nieznajomych, choć wciąż woli przebywać w towarzystwie bliskich.

Dziecko wciąż preferuje towarzystwo mamy, bywa o nią zazdrosne. To z nią lubi się najbardziej bawić, przytulać i przeglądać książeczki, choć towarzystwem innych dorosłych też nie wzgardzi. Na razie nie interesują go inne dzieci – bawi się raczej obok nich, nie wchodzi jeszcze w relacje.

Dziecko w tym wieku zaczyna testować granice - zdarza się, że robi coś, czego mu nie wolno, obserwując reakcję rodziców, choć świetnie rozumie nakazy i zakazy i reaguje na nie. Musicie to przetrwać, to naturalny etap w rozwoju dziecka.

Rozwój fizyczny

W wieku jedenastu miesięcy dziecko:

  • w pozycji stojącej coraz częściej na chwilę puszcza się podpórki,
  • sprawnie raczkuje, po całym mieszkaniu,
  • z coraz większą chęcią próbuje samodzielnie wstawać,
  • chodzi przytrzymując się mebli,
  • niekiedy próbuje chodzić trzymane za jedną rękę,
  • potrafi usiąść z leżenia na brzuchu,
  • kuca trzymając się czegoś (ale nie zawsze potrafi wstać) - sprawnie podnosi zabawkę, trzymając się mebli,
  • coraz lepiej skoordynowany chwyt pęsetowy.

Zabawy stymulujące rozwój:

  • wrzucanie do pudełka/puszki kamyków lub klocków (pod ścisłą kontrolą dorosłego opiekuna),
    wkładanie na oczach dziecka jakiejś zabawki do zamykanego pudełka. Maluch uwielbia potem poszukiwać zabawki i manipulować pudełkiem aby je otworzyć,
  • wszelkie "zabawy paluszkowe" - w rytm popularnych wierszyków, np.: "idzie rak nieborak, jak ugryzie będzie znak" albo "tu, tu, tu - warzyła sroczka kaszkę warzyła - temu dała na miseczce, temu dała na łyżeczce, a temu nic nie dała i frrrrrr, odleciała). Zabawy te prowokują do naśladowania gestów, a dodatkowo sprzyjają rozwojowi mowy,
  • dzieci w tym wieku uwielbiają rozkładać i burzyć wszelkiego rodzaju budowle - co usprawnia chwyt, koordynację wzrokowo - ruchową i ogólną sprawność motoryczną,
  • maluch lubi jeść palcami - wykorzystaj to do usprawniania chwytu,
  • zabawy kolorowymi klockami lub kółkami nakładanymi na pręt,
  • potrafi coraz dłużej utrzymać koncentrację i jest pochłonięte doskonaleniem precyzji ruchów w zakresie małej motoryki, dlatego to doskonały czas, by podsuwać dziecku ciekawe książeczki, klocki, a  także zbudzać jego zainteresowanie rysowaniem i malowaniem. Kup pierwsze kredki i kartki.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią – pamiętaj o tym, nim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Monika Zalewska- Biełło
mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:


Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,48 z 5. Głosów: 48
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama