reklama
Miesiąc ósmy

Miesiąc ósmy

Ośmiomiesięczny maluch samodzielnie siedzi i zaczyna eksperymentować z przemieszczaniem się. Jeśli dostrzeże ciekawy obiekt, a ma możliwość wykazania się, z pewnością spróbuje się do niego dostać: będzie się turlać, pełzać, a może nawet podejmie próby raczkowania.

Dziecko w tym wieku wie, czego chce, kogo i co lubi. Czuje, że najfajniejsza jest mama, a obcy – już niekoniecznie. Wciąż z pasją przygląda się światu i studiuje budowę i możliwości zabawek. Zajmują go słowa – próbuje łączyć sylaby z ruchem (np. zrobić „pa-pa”), samodzielnie pałaszuje ugotowane warzywa. To jest coś!

Rozwój intelektualny

Maluch gaworzy, wymawiając podwójne sylaby – zaczepia bliskich, wydając okrzyki, mrucząc, bucząc i ciamkając – repertuar serwowanych dźwięków jest naprawdę szeroki. Możesz też mieć wrażenie, że dziecko rozumie znaczenie pewnych zwrotów i słów, np. macha rączką, gdy mówisz „pa-pa”. Naśladuje tez sporo gestów – np. klaskanie, ale i mimikę domowników. Generalnie widać, że dziecko coraz więcej rozumie – tak z tego, co się do niego mówi, jak i z otaczającego świata w ogóle.

Maluchowi podoba się samodzielność. Dosyć dobrze sobie radzi, pijąc z kubeczka i jedząc z łyżeczki. Wie też, czego chce, a i sprzeciwia się, gdy próbujesz zrobić coś wbrew jego woli – np. nakarmić czymś, co mu nie smakuje. Maluch pokazuje gestami, czego chce, a opinie wyraża wszelkimi dostępnymi środkami – najchętniej głosem i mimiką.

To nowość! Niemowlę reaguje na wyraźne zakazy w formie zwrotu „nie wolno”, próbując je jednak ignorować. Obudziła się w dziecku niezależność i inwencja twórcza. W swej ciekawości świata jest bardzo kreatywne. Pamiętaj, by z pola zasięgu dziecka usunąć wszystkie małe przedmioty, którym mógłby się zadławić.

Gdy spacerujecie, ośmiomiesięczniak raczej nie będzie już spał, a rozglądał się, rozmawiał z listkami na drzewie. Wszystko jest dla niego bardzo ciekawe. Nie walcz z tym, a ustaw oparcie wózka w pozycji półleżącej i pozwól maluszkowi cieszyć się światem.

Maluch wciąż wielką miłością i zainteresowaniem darzy zabawki – najbardziej lubi te, które mają różne kolory, faktury, a i wydają dźwięki. Teraz nie tylko je smakuje, liże i bierze do buzi, nie tylko chwyta i trzyma, a zaczyna manipulować – ściska, obraca, przekładając z rączki do rączki.

Rozwój społeczny

Ośmiomiesięczne dziecko jest nieufne w stosunku do nieznajomych i najbezpieczniej czuje się w obecności mamy. Doskonale zdaje sobie sprawę, kto swój, a kto obcy. Jest bardzo towarzyskie - zwraca na siebie uwagę dorosłego pociągając go za ubranie lub w inny sposób.

Niemowlę nawet na moment nie chce rozstać się z mamą - ósmy miesiąc życia dziecka to rozwój lęku separacyjnego. W tym okresie zaczyna bardzo silnie wyrażać się lęk przed rozstaniem z mamą.Dobra wiadomość jest taka, że ten etap jest naturalny, niedługo minie. Teraz jednak nie jest najlepszy moment na powrót do pracy czy długie rozłąki. Niemniej, pozostawiając dziecko pod opieką kogoś innego, zadbaj, by była to znana mu twarz.

Dziecko jest niestałe w uczuciach i emocjach, nagle przechodzi od śmiechu do płaczu.

Rozwój fizyczny

Twoje dziecko w ósmym  miesiącu życia:

  • Podtrzymywane pod pachy pewnie trzyma się na nogach.
  • Siedzi bez podparcia.
  • Niekiedy próbuje samo wstawać - trzymając się kurczowo nogi od stołu, czy szczebelka podnosi pupę do góry - nie umie jednak z powrotem usiąść.
  • Zaczyna się przemieszczać - początkowo pełza (podobnie jak foka), potem zaczyna raczkować.
  • Niekiedy dzieci wynajdują własne sposoby poruszania się w kierunku upragnionej zabawki. Często początkowo raczkują do tyłu zamiast do przodu. Inne pełzają, turlają się.

Motoryka mała

  • Niemowlę podnosi mały przedmiot tzw. chwytem nożycowym (przeciwstawia kciuk innym palcom, ale w jednej płaszczyźnie - chwyta jednocześnie trzema palcami: kciukiem, wskazującym i środkowym).
  • Podnosi i chowa np. rodzynek w zaciśniętej dłoni.
  • Trenuje nową umiejętność – wypuszczanie przedmiotów z ręki. To doskonała zabawa i absorbujące zajęcie, dzięki któremu maluch uczy się i zaczyna rozumieć zależności przyczynowo-skutkowe. No i jak skutecznie zwraca na siebie uwagę innych!
  • Pije z kubeczka, je z łyżeczki, ale i chętnie pałaszuje samodzielnie, posługując się własnymi rączkami. Wykorzystaj to – dawaj maluszkowi ugotowane warzywa (kalafior, brokuły czy marchewka), a także obrane, miękkie owoce (np. morela czy banan).

Zachęcaj swoje dziecko do raczkowania. Dlaczego ?

Jednym z ważniejszych etapów w rozwoju motoryki dużej dzieci (czyli chodzenia) jest raczkowanie (pełzanie też ma znaczenie, ale trwa znacznie krócej). Badania wskazują, że ruchy lateralnie naprzemienne, które niemowlak wykonuje przy raczkowaniu, równomiernie uaktywniają obie półkule mózgu.

Działają one w równy sposób na obie strony ciała, pobudzają skoordynowane ruchy narządów zmysłów: obojga oczu, uszu, obu rąk i obu stóp, a także mięśni brzucha i pleców. Kiedy wszystkie te części organizmu są zaangażowane w równym stopniu, odpowiednio rozwija się spoidło wielkie mózgu, które steruje procesami między oboma półkulami.

Uaktywnienie obu półkul, a w każdej z nich poszczególnych płatów, wpływa pozytywnie na zwiększenie funkcji poznawczej dziecka i łatwości uczenia się.

Ułatwisz dziecku przemieszczanie się z miejsca na miejsce czy stawanie na nogi zakładając mu na stopy skarpety antypoślizgowe.

Proponowane zabawy:

  • porozrzucaj zabawki na macie na podłodze - niech maluch próbuje się do nich dostać,
  • zabawki: najlepsze są klocki z różnymi otworami - umożliwiają usprawnianie nowego chwytu,
  • wołaj dziecko z pewnej odległości, niech samo do ciebie się przysunie – pamiętaj, aby nagradzać uśmiechem i pochwałą każdą próbę,
  • jeśli twoje dziecko stoi podtrzymywane przez ciebie, chwyć je za jedną rączkę, sprawdzając czy będzie w stanie utrzymać się przez kilka sekund - jest to zabawa umożliwiająca dziecku umiejętność utrzymywania własnego ciężaru i zachowywania równowagi,
  • "kolebiąca piłka" - układasz malca na dużej piłce, na brzuszku i kolebiesz nią w różne strony.
  • porozkładaj na blacie stołu kilka kulek papierowych i niech maluch próbuje je chwytać. Pamiętaj aby pilnować dziecko - w tym wieku wszystko co weźmie do ręki, wędruje do buzi.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.


Monika Zalewska- Biełło

mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta