reklama
Miesiąc piąty

Miesiąc piąty

Pięciomiesięczny niemowlak jest bardzo towarzyski i kontaktowy. Jego szybki rozwój fizyczny idzie w parze z rozwojem intelektualnym, dlatego dziecko zaskakuje swoimi umiejętnościami. Maluszek wyczynia akrobacje, których pozazdrościłby mu niejeden miłośnik jogi. Do tego radośnie się śmieje i wydaje dźwięki, by nawiązać kontakt z domownikami. Potrafi też odczytać nastrój z tonu głosu i mimiki (którą próbuje naśladować).

Co się dzieje w piątym miesiącu życia?

Pięciomiesięczniak jest coraz bardziej zainteresowany otaczającym je światem, a co za tym idzie - coraz bardziej aktywny. Jest otwarty i pozytywnie nastawiony - często się uśmiecha, wydaje okrzyki radości i o wiele rzadziej płacze. Choć mniej śpi, a okresy aktywności się wydłużają, łatwiej je czymś zająć i zainteresować.

Pięciomiesięczne niemowlę interesuje się nie tylko tym, co się dzieje wokół. Jak magnes działają na niego zabawki (najlepsze są szeleszczące i wydające inne dźwięki), ale i przedmioty codziennego użytku. Maluch uwielbia je oglądać i poznawać, a że umie już obracać nadgarstkiem podczas trzymania zabawki, ma szansę przestudiować budowę i właściwości przedmiotu naprawdę dokładnie. Uważaj jednak na to, co podsuwasz dziecku, bowiem ono nie dość, że jest nader ciekawskie, to i wszystko wkłada do buzi.

Maluch lubi wszystko, co wydaje dźwięki, ma atrakcyjne, żywe kolory. Lubi się bawić, być aktywne – jednak pamiętaj, że nadmiar bodźców jest jednak dla niego męczący. Dziecko potrzebuje chwili na wyciszenie. Na szczęście całkiem sprawnie idzie mu porozumiewanie się ze światem - swoim zachowaniem, płaczem, marudzeniem bądź nawet krzykiem nie tylko zwraca na siebie waszą uwagę, ale i daje znać, że nadszedł czas na zaspokojenie jego potrzeb (głód, zmęczenie, pełna pieluszka).

Świat nieustannie go fascynuje i zaskakuje. Maluch odkrywa wiele niesamowitych zjawisk i rzeczy - odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku, śledzi przedmioty – operując wzrokiem po łuku, jak i w pionie oraz w poziomie. Odkrył coś jeszcze! Reaguje na swoje odbicie w lustrze, rozróżnia twarze obce i znajome. Dziecko zaczyna rozmawiać samo ze sobą, łączy samogłoski ze spółgłoskami np. dada, agaggaa, czyli trenuje guganie i gaworzenie.

Dziecko staje się nie tylko sprawniejsze fizycznie, ale także intelektualnie. Jest bardzo bystrym obserwatorem i znakomicie wyczuwa sytuację - reaguje na melodię i intonację głosu dorosłej osoby - na pieszczotliwy i surowy ton głosu rodzica. Mało tego! Naśladuje mimikę dorosłych – miny, ruchy brwi, uśmiechy.

Osiągnięcia 5-miesięczniaka

Dziecko, choć jeszcze nie jest mobilne, pozostaje nieustannie aktywne – można powiedzieć, że niemal stale porusza rękami i nogami, ćwiczy swoje coraz silniejsze mięśnie. Maluch jest coraz zwinniejszy, wchodzi na wyższy poziom rozwoju motorycznego. Np. aktywnie kopiąc nóżkami, potrafi prostować nogi w kolanach,  mając jednocześnie zgięte biodra. To oznacza, że prawidłowo rozwijają się u niego ruchy selektywne.

Dziecko ma już swoje pierwsze osiągnięcia i sukcesy - leżąc na brzuchu, głowę unosi wysoko, a także opiera się na przedramionach. Bywa, że unosi także klatkę piersiową - wtedy wspiera się na wyprostowanych ramionach. Co jeszcze?

  • mocno trzyma główkę, w pozycji pionowej, panuje już w pełni na ruchami głowy,
    przewraca się z brzuszka na plecy i odwrotnie - ale są maluszki - leniuszki, które opanowują tę umiejętność miesiąc lub dwa później,
  • zachowuje się bez mała tak, jakby nie miało kości – to mały akrobata. Ewolucje, jakie wykonuje pięciomiesięczniak i pozycje, jakie przybiera, naprawdę potrafią zdumiewać. Jak ci się podoba „foczka”? Dziecko, leżąc na brzuchu, wygina się, podnosząc wysoko klatkę piersiową i rączki albo ta, kiedy maluch leży plecach i wkłada paluszki stóp do buzi? Zauważyłaś też, że dziecko w tym okresie bardzo lubi bawić się swoimi rączkami, nóżkami?
  • uwielbia "półsiedzieć" - ale musi być odpowiednio wsparte na poduszkach, choć jego kręgosłup wciąż nie jest gotowy do pozycji siedzącej; niektóre dzieci pod koniec 5. miesiąca życia próbują siedzieć samodzielnie, bez podparcia opierając się na rękach, ale większość w tej pozycji będzie opadać do przodu. Nie zmuszaj malucha do samodzielnego siedzenia, będzie to robiło gdy przyjdzie jego czas.
  • próbuje opierać się mocno na nogach trzymane pod pachy,
  • chwyta zabawki i końce palców mamy, a i wyciąga ręce w kierunku przedmiotu. Robi to jeszcze za pomocą całej dłoni i wyprostowanego kciuka, ale bez wątpienia jest to chwytanie świadome.

Pamiętaj, że dziecka nie możesz zostawiać samego na blacie, przewijaku i łóżku – ruchliwy malec szybko może spaść i zrobić sobie krzywdę.

Co może martwić w piątym miesiącu życia dziecka?

  • Gdy maluch używa wyłącznie jednej, i zawsze tej samej rączki (np. tylko nią sięga po zabawki).
  • Nie obserwujesz aktywnego podporu na brzuszku.
  • Dziecko nie próbuje obracać się z pleców na brzuch (martwić powinien nie brak umiejętności przekręcania się, a nie podejmowanie prób w tym kierunku).

W co się bawić, żeby stymulować rozwój?

  • zabawy w turlanie
  • puść muzykę (ale nie za głośno, najlepiej z łatwo wyczuwalnym rytmem) i tańczcie razem, oczywiście dziecko trzymając w ramionach
  • możesz też chodzić po pokojach i pokazywać dziecku różne ciekawe rzeczy, opowiadając o nich),
  • zabawy w kąpieli,
  • samolocik - połóż się na plecach i ugnij nogi. Ułóż na nich dziecko i zacznij delikatnie unosić nogi do góry i z powrotem do pozycji wyjściowej. Zabawie może towarzyszyć śpiewanie wymyślonej na poczekaniu piosenki o samolotach i pilotach: "lecimy, lecimy panie pilocie.." i udawanie odgłosów warkoczącego silnika.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka. Pamiętaj o tym zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.


Monika Zalewska-Biełło

mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

reklama