reklama
Miesiąc siódmy

Miesiąc siódmy

Siedmiomiesięczne niemowlę jest dość przewidywalne – rytm jego dnia jest unormowany, maluch prawdopodobnie przesypia też całe noce. Jest coraz silniejsze, bardziej sprawne i bardzo aktywne, wciąż odkrywa nowe – smaki, zabawki i… swoje możliwości. Poznało już, co to samodzielność i niezależność – umie zmieniać pozycje ciała, przez co patrzy na świat z różnych perspektyw. Podoba mu się to i chce więcej.

Rozwój intelektualny

Niemowlę zaczyna rozumieć znaczenie pojedynczych słów, wciąż ochoczo gaworzy, a i wielokrotnie powtarza te same sylaby, np. ma-ma, pa-pa, ba-ba. Ćwiczy mowę na wszelkie możliwe sposoby – rozmawiając po swojemu tak ze sobą (wciąż uwielbia lustro), jak i z bliskimi. Zaczepia, wydaje okrzyki radości, zmienia głos, używając niskich i wysokich tonów. Naśladuje twoją mowę – ale także mimikę i gesty! - z coraz większą dokładnością.

Rozwój społeczny

Dziecko wciąż jest bardzo towarzyskie i z przyjemnością wchodzi w interakcje z domownikami – z pasją dąży do kontaktów z otoczeniem. Używa głosu dla przywołania dorosłych, zachęcająco się śmieje lub zrzuca zabawki. Na widok mamy, taty, siostry czy brata, a także na dźwięk znajomego głosu uśmiecha się, macha rączkami i mówi po swojemu. Cały sobą zdradza, jak bardzo się cieszy.

Dzieje się tak dlatego, że dziecko zaczyna okazywać uczucia, zainteresowanie, sympatię (lub jej brak) i przywiązanie. Okazuje niezadowolenie, gdy rodzić odchodzi lub przestaje do niego mówić i się interesować. Jeśli kogoś nieznajomego maluch zaakceptuje i polubi (lub odwrotnie) – z pewnością da wam o tym znać mową ciała. Zauważyłaś, że dziecko, wołane po imieniu, odwraca głowę – wie, że o nim mowa?

Możesz zaobserwować początki lęku separacyjnego – dziecko nie tylko boi się nieznanych mu osób (cofa się, trzyma się ciebie, a nawet wybucha płaczem) i sytuacji (w nowych sytuacjach badawczo ci się przygląda, próbując wyczuć, o co chodzi i jak się zachować), ale i nie chce się z tobą rozstawać nawet na minutę.

Maluch robi postępy w zakresie studium przedmiotu – już nie tylko je ślini i trzyma w łapkach, a śledzi wzrokiem upadający przedmiot, a szuka schowanej przez dorosłego zabawki. Uważnie obserwuje osoby mu bliskie.

Maluch od niedawna je w wami posiłki, co bardzo je cieszy. Siedzi we własnym krzesełku, poznaje coraz więcej smaków, aromatów i konsystencji. Podoba mu się to, co jednak wcale nie oznacza, ze zje wszystko, co mu dasz - dziecko odmawia jedzenia nielubianych potraw i już. Niemniej zachęcaj go do tego, by było otwarte na nowe smaki.

Co jeszcze robi maluch przy kuchennym stole, kiedy nie je? Stuka zabawkami w blat stołu, potrafi jeść samo proste pokarmy (które można trzymać w rączce), lepiej radzi sobie z jedzeniem łyżką. Doskonali się chwyt dziecka (7-miesięczne niemowlę chwyta przedmiot kciukiem i palcem wskazującym) – maluch potrafi ująć pusty kubeczek za ucho - uczy się z niego pić. Kup niemowlakowi kubek dzióbkiem, aby mógł ćwiczyć trzymanie i samodzielne picie. Zobaczysz, jak wielka frajdę sprawia mu ten całkiem dorosły gadżet – dziecko będzie się cieszyło, ze już tyle umie i jest samodzielne.

Co potrafi 7-miesięczne dziecko?

Maluch coraz lepiej i sprawniej pełza, mogą pojawić się pierwsze próby stawania. Ćwiczy umiejętność raczkowania, choć jeszcze tego nie robi. Co jeszcze?

  • Siedzi już bez podparcia, ale samo usiąść nie umie,
  • z siadu potrafi położyć się na brzuszek i z powrotem,
  • trzymane pod pachy w pozycji stojącej, opiera ciężar ciała na nogach, a podtrzymywane pod pachami "sprężynuje".
  • Czasami potrafi już przesunąć się w kierunku zabawki i wziąć ją, porusza się w kierunku pożądanego celu,
  • próbuje opierać się na dłoniach i stopach, unosząc się przy tym, mimo że jeszcze nie raczkuje,
    położone na podłodze turla się, kręci wokół własnej osi, próbuje pełzać okrężnie i w tył. Obraca się w obie strony.

Motoryka mała

W zakresie motoryki małej dziecko:

  • przekłada zabawkę z ręki do ręki,
  • zaczyna używać rąk i poszczególnych palców na różne sposoby,
  • potrafi utrzymać mały przedmiot w zaciśniętej pięści,
  • chwyta zabawkę tzw. małpim chwytem - czyli ma wszystkie palce ustawione w jednej płaszczyźnie,
  • umie ocenić odległości, w jakiej znajdują się przedmioty - wyciąga rękę po podawany przedmiot,
    spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu.

Dziecko dostrzega detale przedmiotów i docenia te zabawki, które mają różne kolory, faktury, elementy (zwracaj uwagę, by zabawki były bezpieczne i dostosowane do wieku dziecka, głównie ze względu na małe elementy, które dziecko – studiując przedmiot – może połknąć).

W co się bawić, aby stymulować rozwój?

  • stawanie w różnych częściach pokoju i wołanie dziecka - co wymusza na nim zwracanie się w kierunku głosu. Jak najczęściej zwracaj się do dziecka po imieniu.
  • "mała sprężynka" - trzymając malucha mocno pod pachy postaw je na podłodze. Kiedy poczuje ją pod stopami, zacznie się na nich unosić i próbować utrzymywać na nich ciężar ciała,
  • w tym wieku najważniejsze są zabawy ćwiczące utrzymywanie równowagi - np. podskakiwanie malucha siedzącego okrakiem na nodze rodzica,
  • Gdy mówisz do dziecka, staraj się nazywać pokazywaną rzecz lub wykonywaną czynność.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią – pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Monika Zalewska - Biełło
mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:
Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,15 z 5. Głosów: 55
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama