reklama
Miesiąc szósty

Miesiąc szósty

W życiu sześciomiesięcznego niemowlęcia wiele się zmienia. Maluch zaczyna pełzać i turlać się – dzięki czemu może poznawać i obserwować świat z nieco innej perspektywy, niemal na swoich warunkach.

W szóstym miesiącu maluch podwaja swoją wagę urodzeniową, mleko mamy przestaje wystarczać, dlatego w jego codziennym menu pojawiają się inne produkty. Maluch wie, czego chce i co lubi - i potrafi okazać niechęć lub aprobatę. Staje się coraz bardziej niezależny i zaczyna sobie zdawać z tego sprawę. Jednocześnie jest kontaktowy, towarzyski, ale tylko wówczas, gdy w otoczeniu nie pojawi się nikt obcy.

Co się dzieje w szóstym miesiącu życia?

Dziecko wciąż jest otwarte i ciekawe świata, nieustająco go poznaje i odkrywa coś nowego. Zdecydowanie sięga i pewnie chwyta przedmioty, które ogląda, studiuje, przekładając z ręki do ręki, a także gryzie i ssie wszystko, co znajdzie na swoje drodze. To bardzo pochłaniające zajęcie. Jeśli coś wypadnie mu z rączki, szuka tego i stara się ponownie chwycić.

Najbardziej cieszą i zajmują je zabawki, które mają interesujące kształty, kolory i fakturę (bada je śliniąc i miętosząc), a także te, które wydają różne dźwięki. Staraj się je podsuwać dziecku, ponieważ nie tylko wypełniają jego czas, ale i stymulują rozwój i zmysły. Zauważyłaś, ze dziecko odróżnia od siebie przedmioty i zaczyna niektóre preferować? Bardzo szybko przyswaja wiedzę, którą zdobywa za pomocą zmysłów, kojarzy różne  informacje.

Hitem tego okresu jest odkrycie lustra. Maluch lubi patrzeć na własne w nim odbicie, a szalenie absorbującym zajęciem stają się „rozmowy z samym sobą”. Czy pamiętasz o tym, aby utrwalać te chwile? Koniecznie nagrywaj filmiki i rób zdjęcia.

Mały żartowniś uwielbia się bawić z domownikami. Jego ulubioną zabawą, na którą reaguje radosnymi okrzykami jest zabawa w „a ku- ku”. Baw się z dzieckiem także w chowanie i szukanie przedmiotów. Pojawia się też inna nowość - maluch zaczyna pamiętać nie tylko miejsce schowania przedmiotu, ale i wydarzenia, nawet te sprzed kilku dni.

Inną czynnością, którą dziecko uwielbia, są rozmowy z wami. Choć półroczne dziecko porozumiewa się raczej w swoim narzeczu i operuje dostępnymi na tym etapie rozwoju środkami, jest naprawdę kontaktowe. Wydaje dźwięki sylabowe - gaworzy śpiewnie czy naśladuje dźwięki usłyszane od osób z otoczenia, ale naprawdę można się z nim porozumieć.

No i na pewno podczas tych prób jest bardzo wesoło – maluch stara się, jak może, bowiem uwielbia być w centrum uwagi, a wasze zachwyty działają na niego niezwykle kojąco i… motywująco. Dlatego rozmawiaj z dzieckiem, naśladuj wydawane przez nie dźwięki, zadawaj pytania. Opowiadaj, co robisz i co się dzieje wokół.  Spróbuj nauczyć dziecko najprostszych słów złożonych z dwóch jednakowych sylab – mama, tata, baba, papa. Koniecznie wiąz je z obrazem – pokazując mamę, tatę, babcię czy robiąc papa.

Dziecko jest coraz bardziej świadome kontekstów społecznych, w jakich się pojawia. Coraz wyraźniej kształtuje się poczucie przynależności do rodziny, na jej członków maluch reaguje gaworzeniem i uśmiechem. Półroczniak umie zaczepiać - śmiechem i wydawanymi dźwiękami. Bardzo się ożywia, gdy słyszy, że ktoś się zbliża. Unosi rączki i wręcz pracuje całym ciałem, kiedy chce, by ktoś je podniósł i wziął na ręce. Bardzo lubi bliski kontakt i niechętnie przebywa samo – w łóżeczku, kojcu czy na macie. Obecność bliskich to jest to! Z kolei w stosunku do osób obcych staje się nieufne, a nawet lękliwe. Dlatego w nowym otoczeniu daj dziecku czas na oswojenie się z nowymi osobami.

Co potrafi półroczne dziecko?

Jeśli chodzi o rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne, maluch przyspiesza i dokonuje wielkich postępów w rozwoju ruchowym. Dla niego kluczowym osiągnięciem będzie zapewne pełzanie, turlanie, bowiem pozwalają na zmianę pozycji. Maluch może oglądać i poznawać świat z różnych perspektyw i odległości. To dopiero jest zabawa! Ale ono chce więcej! Dzieje się tak też nie tylko dlatego, że motorem jest ciekawość i zachłanność poznawcza. Dziecko od teraz coraz silniej i szybciej będzie dążyło do samodzielności,

Od teraz też bardziej widoczne staną się różnice w tempie rozwojowym dzieci. Może zdarzyć się, że sześciomiesięczne dziecko będzie całkiem pewnie siedziało, ale inne będzie dopiero w tym kierunku solidnie pracować – trenować podciągane do siedzenia, mocno trzymając chwytającego za palce.

Co jeszcze potrafi 6-miesięczne niemowlę?

  • leżąc na plecach, unosi główkę i przygląda się swoim stopom, starając się włożyć je do ust (co mu się często udaje),
  • siedzi z podparciem,
  • potrafi sprawnie pełzać i turlać się,
  • może przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej,
  • podąża wzrokiem za spadającą zabawką,
  • dziecko chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki,
  • potrafi swobodnie unosić główkę, zarówno z leżenia na brzuszku, jak i na plecach,
  • prawdopodobnie próbuje już unosić się na rączkach i nóżkach, co jest pierwszym krokiem do raczkowania.

 W co się bawić, aby stymulować rozwój?

  • oglądamy zabawki: zabawa którą dziecko może wykonywać w każdej pozycji, leżąc na plecach, brzuchu, czy siedząc z podparciem,
  • swobodne turlanie,
  • zabawy w kąpieli,
  • najlepszym sposobem na wspomaganie rozwoju motorycznego to kładzenie malucha na brzuszku.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum forum o niemowlakach.

Monika Zalewska - Biełło
mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:
Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta