reklama
Miesiąc trzeci

Miesiąc trzeci

Twój maluch ma trzy miesiące. Zaczyna interesować się otoczeniem i robi ogromny postęp w komunikacji z bliskimi. Uśmiecha się, a nawet śmieje -  w życiu rodzinnym uczestniczy coraz bardziej chętnie, i coraz bardziej świadomie. Oj, trzymiesięczniak potrafi być bardzo towarzyski. Wydłużają się okresy czuwania, a dziecko zaczyna być coraz bardziej świadome - zaczyna kształtować się indywidualność.

Co się dzieje w trzecim miesiącu życia?

Dziecko definitywnie kończy noworodkowa fazę rozwoju – dotychczas cała jego energia i aktywność pożytkowana była na przystosowanie się do środowiska poza łonem mamy, regulacji rytmu snu, czuwania i karmienia. Teraz, gdy procesy fizjologiczne w miarę się ustabilizowały, a okresy czuwania i chwile skupienia zaczynają się wydłużać, utrwalają się pierwsze zachowania - w tym wieku uwidaczniają się różnice indywidualne między dziećmi. Zanikają też odruchy bezwarunkowe okresu noworodkowego: chwytanie, pełzanie i odruch Moro. Jego ruchy są coraz bardziej celowe i zamierzone.

Maluch coraz bardziej interesuje się otoczeniem i w coraz bardziej świadomy sposób w nim uczestniczy. Szuka wzrokiem źródła dźwięku, a i reaguje na zainteresowanie ożywieniem ruchowym oraz głośnym śmiechem

Dziecko wchodzi w interakcje nie tylko z bliskimi, ale i z innymi ludźmi, którzy pojawiają się koło niego. Rozdaje uśmiechy, śledzi wzrokiem, okazuje żywe zainteresowanie. Obserwuje i reaguje. Dużo się uśmiecha - i to nie tylko w odpowiedzi na czyjś uśmiech. Jest bardzo pociesznym towarzyszem. Z kolei więź z osobami z najbliższego otoczenia dziecka jest coraz silniejsza.

Maluch wydaje różne okrzyki, w zależności od okoliczności (próbuje zwracać na siebie uwagę rodziców głośnym krzykiem), a także dźwięki składające się z samogłosek i spółgłosek, jak np. ga, egu, grrhu, erre. To tak zwane guganie gaworzenie. Głużenie to odruch bezwarunkowy, który początkowo pojawia się samoistnie, z czasem jednak już jako reakcja na widok bliskiej osoby. Zauważyłaś, że głużeniu towarzyszą nieskoordynowane ruchy kończyn i całego ciała? Maluch komunikuje swój nastrój zmieniając intonację wydawanych dźwięków.

Doskonali się zmysł wzroku. Dziecko coraz lepiej rozróżnia kształty i formy, osiąga poczucie głębi i zaczyna widzieć świat w trzech wymiarach; śledzi przedmiot oddalający się z pola widzenia. Co was szczególnie cieszy i ujmuje – dziecko odwraca głowę w kierunku głosu rodzica i uśmiecha się.

Jeszcze silniejsze jest zainteresowanie własnym ciałem. Maluch przygląda się swoim rączkom i bardzo chętnie wkłada je do buzi – w ten sposób uczy się poznaje świata, właśnie przez dotyk i smakowanie. Coraz częściej bawi się swoimi nóżkami – je także podnosi do buzi. Co jeszcze umie niemowlę? Generalnie coraz lepiej panuje nad swoim ciałem. Chwyta różne przedmioty, chociaż często jeszcze wypadają mu z rączek, składa ręce, wyciąga je w kierunku przedmiotu i chwyta grzechotkę włożoną do ręki. Zaczyna śledzić ruchy kończyn, którymi porusza. Podnoszone za dwie rączki, z pozycji leżącej do siedzącej, mocno trzyma główkę. Zaczyna świadomie sięgać zawieszone nad łóżeczkiem zabawki, napędza je ciekawość świata.

Maluch jest coraz silniejszy i coraz bardziej zwinny. Doskonalą się jego zdolności motoryczne. Dziecko coraz bardziej energicznie porusza rączkami i nóżkami, często traci przy tym równowagę i przechyla się na boki. Zdarza się, ze maluch przewróci się na bok lub wręcz wykona obrót – dlatego nie zostawiaj go samego na przewijaku czy łóżku. Teraz staje się to bardzo niebezpieczne.

Wciąż masz do czynienia z preferencją asymetryczną ułożenia i ruchów - niemowlę usztywnia ciało w reakcji na gwałtowny ruch czy hałas, spina wówczas rączki, odgina się do tyłu, usztywnia tułów i skręca się w jedną stronę, ale pod koniec 3. miesiąca dziecko – najczęściej - osiąga symetrię tułowia. To oznacza, że potrafi w leżeniu na plecach utrzymać głowę na środku (w linii środkowej swojego ciała), co pozwala mu uzyskać także większą stabilność i odrywać swobodniej kończyny od podłoża.

Twoje dziecko pod koniec trzeciego miesiąca życia, leżąc na brzuchu, powinno podnieść głowę pod kątem 45 stopni do podstawy. Podciągane do pozycji siedzącej powinno utrzymywać sztywno główkę - zdobycie tej sprawności zależy od stopnia wyćwiczenia odpowiednich mięśni. Coraz bardziej rozluźnia mięśnie szyi, rączek i nóżek.

 Co może niepokoić w rozwoju pod koniec 3. miesiąca życia?

  • brak osiągnięcia ułożenia głowy w symetrii,
  • brak zainteresowania otoczeniem, reagowania na dźwięki,
  • unoszenie i wkładanie do buzi tylko jednej i tej samej dłoni, podczas gdy druga pozostaje na podłożu,
  • brak unoszenia głowy w leżeniu na brzuchu.

Jak się bawić, aby stymulować rozwój?

  • kładź malucha na brzuchu i chodząc po pokoju śpiewaj piosenki, opowiadaj coś zmieniając intonację, głośność głosu. Siadaj koło dziecka i rób to samo,
  • możesz pokazywać maluchowi kolorowe zabawki i wkładać mu je do rąk,
  • masuj maluszka.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.


mgr Agnieszka Musiał, psycholog
Monika Zalewska - Biełło
 
Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 3,60 z 5. Głosów: 62
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama