reklama
Próchnica u dziecka

Próchnica u dziecka

Próchnica zębów jest jedną z najbardziej powszechnych chorób  – niestety dotyka ona nie tylko dorosłych, ale i naprawdę małe dzieci.

Predyspozycje genetyczne, zła dieta malucha i niedostateczna higiena to główne przyczyny występowania tej plagi, ale - choć trudno w to uwierzyć - początki próchnicy mogą zaczynać się już za życia płodowego dziecka (stąd tak ważne jest racjonalne odżywianie się kobiet w ciąży). 

Zęby mleczne są ważne. Jeśli maluszek straci je zbyt wcześnie te, które pozostały mogą nie zostawić miejsca dla zębów stałych. Ponadto próchnica  jest przyczyną bólu, bakterie mogą prowadzić do zakażenia organizmu, a dodatkowo leczenie może narazić nas na wysokie koszty.

Próchnica jest najbardziej rozpowszechnioną przewlekłą chorobą zakaźną dzieciństwa. Rozwija się, gdy w buzi dziecka pojawia się sporo bakterii wytwarzających kwas. Rodzice mogą przekazać je dzieciom poprzez ślinę, np: oblizując łyżki lub smoczek żeby “był czysty”.

Próchnica pojawia się również wtedy, gdy zęby i dziąsła maluszka są poddawane przez długi czas działaniu soczków, kaszek i innej żywności. Zawarte w nich cukry naturalne lub dodane zmieniają ph w ustach i powodują ubytki.

Najczęściej to się dzieje, kiedy podajemy maluchom na noc butlę z mlekiem, sokiem , czy dosładzaną wodą. Nazywa się to próchnicą butelkową.

 

Jakie są oznaki próchnicy u dzieci?

Najpierw pojawiają się białe plamy na linii dziąseł, na górnych przednich ząbkach. Ponieważ początkowo trudno je zauważyć, dlatego tak ważne są regularne wizyty u dentysty. Tak, nawet z niemowlakiem, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się próchnicy i zapobiec dalszym szkodom

Kiedy u smyka pojawią się pierwsze ząbkidbamy o nie – oczyszczając jamę ustną, chodząc do stomatologa, często jednak zapominamy, że nie mniej ważny jest sposób żywienia dziecka. To, co maluch je, i to, czego unika, ma naprawdę duży wpływ na stan jego zębów, pojawienie się i rozwój próchnicy. 

Dieta zapobiegająca próchnicy

  • Podstawą diety dziecka powinny być nieoczyszczone ziarna zbóż i warzywa. Unikaj węglowodanów oczyszczonych: białej mąki, soli i produktów wysoko przetworzonych. 
  • Uważaj na słodkości – nie przesładzaj potraw; nie używaj cukru, a syropów, słodów i miodu. Nie podawaj maluchowi zbyt często słodkich pokarmów, ograniczaj spożycie słodyczy.
  • Wyeliminuj z diety napoje gazowane, a soki podawaj w rozsądnych ilościach – nie dość bowiem, że są słodkie, zawierają kwasy, które powodują ubytki w szkliwie, a osłabione szkliwo jest bardziej podatne na działanie bakterii.
  • Ważne jest codzienne dostarczanie wapnia i białka, witamin i mikroelementów – poprzez dietę bogatą w warzywa i owoce. Najlepiej, byś serwowała produkty surowe, sezonowe, z upraw ekologicznych.
  • Ucz, by dziecko nie jadło nic na noc, a i zwalczaj nawyk podjadania pomiędzy posiłkami. 
  •  Najlepiej byłoby nauczyć dziecko myć zęby nie tylko rano i wieczorem, ale po każdym posiłku (lub przepłukania ust, choćby i czysta wodą). 
  • Dobrym pomysłem jest żucie bezcukrowych gum – oczyszcza to jamę ustną, a także zwiększa wytwarzanie śliny, dzięki czemu resztki pokarmowe są intensywniej wypłukiwane. 

mzb

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta