Zdrowe tłuszcze dla dzieci

Zdrowe tłuszcze dla dzieci

 Ostatnia modyfikacja: 12/12/2017 , artykuł powstał: 21/10/2010

Tłuszcze w organizmie pełnią wiele funkcji. Oprócz funkcji zapasowej, uczestniczą w produkcji ważnych dla organizmu substancji m.in. hormonów, biorą udział w budowie błon komórkowych, wiele z nich jest niezbędnych dla naszego organizmu. Organizm człowieka, również dziecka potrzebuje ok. 30-35% energii pochodzącej z tłuszczów, dlatego warto wiedzieć jak wybrać zdrowe tłuszcze dla dziecka.

Podział tłuszczów

Tłuszcze zbudowane są z kwasów tłuszczowych, które dzielimy na nasycone, jednonienacycone oraz wielonienasycone. Z punktu widzenia korzyści zdrowotnych najważniejsze są kwasy tłuszczowe nienasycone w tym NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), których organizm nie potrafi wytworzyć, a które są dla niego niezbędne.

Najlepszym ich źródłem oprócz ryb są oleje takie jak: słonecznikowy, rzepakowy, sojowy, z pestek winogron czy oliwa z oliwek. Różnią się one jednak między sobą proporcjami kwasów jedno i wielonienasyconych. I tak przewagę wielonienasyconych kwasów tłuszczowych ma olej słonecznikowy, sojowy, z pestek winogron, natomiast więcej jednonienasyconych zawierają olej rzepakowy i oliwa z oliwek.

W diecie dziecka ważne jest dostarczanie zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które między innymi wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego.

reklama

DHA, kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 - zdrowe tłuszcze

Kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 wpływają korzystnie na układ krążenia, zapobiegają miażdżycy, działają przeciwzapalnie. Udowodniono, że kwasy tłuszczowe DHA i EPA zmniejszają ryzyko alergii, astmy, atopowego zapalenia skóry.

Dieta dzieci jest niestety uboga w tego rodzaju tłuszcze. I wraz z wiekiem udział zdrowych tłuszczy w diecie  dzieci maleje. W dodatku maluchy jedzą zbyt mało ryb oraz olejów roślinnych np. oleju rzepakowego, lnianego, oliwy z oliwek czy miękkich margaryn, ale również nasion roślin strączkowych czy orzechów.

Dlatego każda mam powinna dbać o to, aby dziecko codziennie dostało porcję zdrowych tłuszczy. Można dodawać olej pod koniec gotowania do zupy, stosować go na zimno do surówek, a nie tylko do smażenia.

Poniżej znajdziesz zestawienie typów poszczególnych tłuszczów oraz ich źródeł.

Nasycone - masło, sery, mięso, produkty mięsne (hamburgery, kiełbasy), mleko i jogurt pełnotłuste, ciasta, makarony, słonina, tłuszcz z pieczeni, twarde margaryny i tłuszcze do pieczenia, olej palmowy, orzechy kokosowe.

Jednonienasycone - oliwki, olej rzepakowy, orzechy (pistacjowe, laskowe, migdały), orzeszki ziemne, awokado oraz oleje z tych produktów.

Wielonienasycone - typu omega-3: łososie, makrele, śledzie, pstrągi (szczególnie bogate w kasy omega-3 długołańcuchowe EPA czyli kwas eikosapentaenowy oraz DHA czyli dokosaheksaenowy). Orzechy włoskie, olej rzepakowy, soja i len oraz oleje z tych produktów (szczególnie bogate w kwas alfa-linolenowy).

Typu omega-6: ziarna słonecznika, sezam, orzechy włoskie, kiełki pszenicy, soja, kukurydza  oraz oleje z tych produktów. Niektóre margaryny (sprawdzaj na etykiecie) - kwasy tłuszczowe typu trans.

reklama

Jakie tłuszcze spożywcze wybrać dla dziecka, aby zaspokoić jego potrzeby?

Do 3. roku życia
W tym okresie najlepiej podawać masło, mimo że zawiera ono dużo cholesterolu oraz nasyconych, czyli mniej wskazanych, kwasów tłuszczowych to dla dziecka w okresie intensywnego wzrostu masło jest najbardziej skompensowanym źródłem składników odżywczych w tym witamin A i D.

Można również zamiast masła do zup i obiadków podawać oliwę z oliwek extra virgin. Oliwa extra virgin to oliwa uzyskana z tłoczenia świeżych oliwek, niepodlegająca żadnym procesom chemicznym. W 100% jest to sok z oliwek, dlatego też jest to najcenniejszy rodzaj oliwy.

Już w piątym miesiącu życia dziecka, schemat żywienia niemowląt karmionych sztucznie i w szóstym karmionych piersią nakazuje do zupek i przecierów warzywnych dodawanie dobrej jakości tłuszczów, takich jak: masło, oliwa z oliwek lub niskoerukowy olej rzepakowy. Dzieci, które mają niedowagę i są niejadkami mogą mieć dodatkowo wzbogacane posiłki o te rodzaje tłuszczów.

Po 3. roku życia
American Heart Associacion (AHA) zaleca, aby dzieciom po 3 r.ż. ograniczać podawanie masła w celu prewencji chorób układu krążenia w tym miażdżycy i zastępować je miękkimi margarynami.

Nie oznacza to, że dziecku nie wolno w ogóle smarować chleba masłem, ale ten rodzaj tłuszczu powinien być stosowany wymiennie z margarynami i stopniowo nimi zastępowany. Obecnie na rynku pojawiły się margaryny wzbogacane w NNKT takie jak DHA czy EPA warto po nie sięgnąć zwłaszcza, jeśli w kuchni rzadko używa się olejów roślinnych ani nie jada często ryb.

Dzieci powinny też 2 razy w tygodniu zjeść porcję ryby, która jest bogatym źródłem omega 3. Może to być np. łosoś.  Powinny zjadać nasiona strączkowe, takie jak fasola, groszek, ciecierzyca. Z tej ostatniej można przygotować pyszna pastę do kanapek. Wystarczy zmiksować ugotowaną ciecierzycę z olejem, czosnkiem, odrobiną cytryny i natką pietruszki. Maluch może też dostawać do gryzienia orzechy lub migdały. Być może posmakuje również w oliwkach.

Jeśli dieta dzieci nie spełnia tych zaleceń powinna być wzbogacona suplementy zawierające kwasy omega 3 np. w tran.

To musisz wiedzieć na temat zdrowych tłuszczów w diecie dziecka

  • Do smażenia wybieraj oleje zawierające więcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych takie jak np. oliwa z oliwek czy niskoerukowy olej rzepakowy.
  • Mimo iż oliwa jest droższa to po podgrzaniu zwiększa swoją objętość wiec zwykle stosuje się jej mniej niż innych tłuszczy.
  • Dzieciom do 3. roku życia smaruj pieczywo wyłącznie masłem.
  • Dzieciom w każdym wieku dodawaj do posiłków oliwę z oliwek lub inne tłuszcze bogate w NNKT, możesz dodawać je do zup, sałatek, smażyć na nich omlety i jajecznice, a nawet maczać chleb zamiast smarować margaryną bądź masłem.
  • Wypieki dla dzieci rób wyłącznie na maśle, a tam gdzie to możliwe dodawaj dobrej jakości olej.
  • Nie smaż wielokrotnie na tym samy tłuszczu, zapobiegniesz w ten sposób wytwarzaniu szkodliwych kwasów tłuszczowych Trans.


Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center
 

Ocena: 0 z 5. Ocen: 0

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Sztuczne, ale dobre. Kiedy musisz karmić butelką.

Sztuczne, ale dobre. Kiedy musisz karmić butelką.

Mama pięciomiesięcznego Rafałka była zrozpaczona, gdy zdecydowała się na odstawienie synka od piersi. ...   Więcej

Słoiczkowe obiadki czyli o gotowym jedzonku dla niemowlaka

Słoiczkowe obiadki czyli o gotowym jedzonku dla niemowlaka

Czym karmić kilkumiesięcznego bobasa, jeśli mleczko mamy przestaje mu już wystarczać? Wśród pediatrów...   Więcej

Wprowadzanie owoców do diety dzieci

Wprowadzanie owoców do diety dzieci

Jabłko i gruszka czy lepiej banan i pomarańcza? Pokrojone czy przetarte? Rozszerzaniu diety niemowlaka...   Więcej

Przyprawiamy posiłki dla maluszków

Przyprawiamy posiłki dla maluszków

Każda mama wie, że małym dzieciom nie należy solić dań. Sól zawiera sód pierwiastek, który spożywany w...   Więcej

Prawdy i mity o rozszerzaniu diety niemowlęcia

Prawdy i mity o rozszerzaniu diety niemowlęcia

W 2007 roku został ogłoszony nowy schemat żywienia niemowląt karmionych piersią oraz tych karmionych...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta