Dieta w ciąży - dla zdrowia i urody

Dieta w ciąży - dla zdrowia i urody

Zarówno mądra dieta, jak i umiarkowana aktywność fizyczna w ciąży niosą ze sobą wiele korzyści zarówno dla mamy, jak i dziecka.

Nie sposób ich przecenić – przekładają się na zdrowie maluszka i pozytywnie wpływają na kondycję ciężarnej. Mają także ogromny wpływ na jej samopoczucie – dzięki nim bowiem przyszła mama ma zadbane ciało oraz piękną skórę, włosy i paznokcie.

Co zatem jeść i na jaką aktywność fizyczną postawić, by także w ciąży cieszyć się pięknym wyglądem?

Dieta w ciąży - dla zdrowia i urody

·    Tłuste ryby morskie, ponieważ zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega, niezbędne dla rozwoju mózgu i układu nerwowego. Znajdziesz je w łososiu, sardynkach czy olejach roślinnych. Jedz je raz w tygodniu.

·    Warzywa, zwłaszcza strączkowe i ciemnozielone warzywa liściaste - zawierają białko, fosfor, witaminę B6, A, C i K, błonnik, kwas foliowy, żelazo. Znajdziesz je w: fasoli, fasolce szparagowej, grochu, soi, soczewicy czy sałacie. Nie zapominaj o pomidorach – zawierają dużo potasu i witaminy C.

·    Pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, płatki śniadaniowe, kasze - to źródło energii, a także składników mineralnych, witamin z grupy B i błonnika pokarmowego.

·    Nabiał, zwłaszcza jogurty naturalne, kefir – zawierają wapń. Szczególnie cenny są produkty, które zawierają żywe kultury bakterii - regulują działanie układu trawiennego.

·    Czerwone chude mięso – wartościowe ze względu na żelazo. Znajdziesz je w np. w chudej wołowinie.

Pamiętaj, by w ciąży unikać: surowych ryb, jaj, mięsa, owoców morza i wędlin ze względu na ryzyko zatrucia bakteriami listerii czy salmonellą, a także niektórych gatunków ryb (np. tuńczyk, rekin, miecznik), które mogą zawierać niebezpieczny poziom rtęci. Wykreśl z jadłospisu niepasteryzowane mleko i sery pleśniowe. Zrezygnuj z alkoholu, ogranicz kawę. Unikaj potraw smażonych, ciężkostrawnych i wzdymających, a także produktów typu fast-food i pustych kalorii.

Aktywność fizyczna w ciąży

Kobietom w ciąży zaleca się: spacery (a także trucht, jeśli przed ciążą biegałaś), gimnastykę dla kobiet w ciąży, prenatalny pilates, pływanie, aqua-aerobik, jogę, jazdę na rowerze stacjonarnym.

Zabronione są takie formy ruchu jak bieganie, aerobik, klasyczne zajęcia na siłowni, jazda na nartach, jazda konna, jazda na rowerze czy nurkowanie, czyli dyscypliny, które wymagają dużego wysiłku, wiążą się z podskokami bądź są uznane za ekstremalne.

Pamiętaj, by przed rozpoczęciem każdych ćwiczeń skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę. Miej też na uwadze przeciwwskazania do uprawiania sportu w ciąży. Są to między innymi: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, choroby tarczycy, anemia, zagrożenie ciąży, wcześniejsze poronienia. Zawsze pamiętaj, że jesteś w ciąży – nie możesz wykonywać pewnych ćwiczeń, przeforsowywać się. Jeśli nagle poczujesz się źle, odczujesz skurcze macicy, zawroty głowy lub ból - przerwij ćwiczenia.

Mądra dieta i aktywność fizyczna w trakcie ciąży to nie tylko wyraz dbania o siebie i dziecko. To inwestycja - dzięki nim bowiem szybciej wrócisz do formy i sylwetki już po narodzinach maluszka.

Przeczytaj więcej na temat pielęgnacji ciała w ciąży i po ciąży.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 0,00 z 5. Głosów: 0
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama

Niezbędniki w dziale serwisy partnerskie