reklama
Co robić, gdy terminal odrzucił kartę płatniczą

Co robić, gdy terminal odrzucił kartę płatniczą

Przypomnij sobie, czy zdarzyła ci się kiedyś taka sytuacja: jesteś w sklepie, wrzucasz różne towary do koszyka, na końcu podchodzisz do kasy, podajesz kartę płatniczą chcąc zapłacić i ….  Niestety, płatność nie została zaakceptowana.

Co teraz? Z reguły w takich przypadkach kasjerka od razu ponawia transakcję i okazuje się, że wszystko jest w porządku. Płatność została zrealizowana, zakupy zapłacone, możesz iść dalej. Pod warunkiem, że zabierzesz z sobą 2 (słownie: dwie!) kopie wydruków z terminala: zarówno z tej transakcji odrzuconej, jak i zaakceptowanej.

Dlaczego jest to takie ważne?

Przede wszystkim dla zasady – takie pokwitowania mogą być przydatne do kontroli rozliczenia karty. W przypadku transakcji odrzuconej także do ewentualnej reklamacji. Najprawdopodobniej doszło do jakichś zakłóceń w komunikacji terminala z serwerem i wcale nie jest wykluczone, że było to w drodze powrotnej. A to oznacza, że na koncie możesz mieć zablokowane środki dla obu transakcji i lepiej mieć dowód na to, że tylko jedna z nich faktycznie doszła do skutku.

Przyczyny odrzucenia karty

A co zrobić, gdy druga, a może nawet trzecia próba też są nieskuteczne? Tu trzeba spojrzeć również na wydruk i przyczynę odrzucenia transakcji. Podstawowe to:

·    transakcja odrzucona    
wskazuje na błędy w komunikacji z serwerem lub z bankiem i to raczej nie chwilowe. Tu inicjatywa powinna należeć raczej do sprzedawcy, który powinien skontaktować się z dostawcą terminala, ale w praktyce szanse są na to niewielkie. Jeżeli stoisz przy kasie, a za tobą jest stojący w kolejce tłum, nikt nie będzie tracić czasu;

·    błędny kod PIN    
cóż, tu sprawa jest oczywista. Uważaj, gdyż w ten sposób też możesz zablokować sobie kartę i stracisz dostęp do pieniędzy. Może przy okazji sprawdź, jakie procedury odblokowanie karty obowiązują w twoim banku? Nigdy nie wiadomo, kiedy może okazać się to potrzebne;

·    odmowa
najczęściej oznacza to, że albo nie masz środków na pokrycie płatności, albo przekroczyłaś dzienny limit transakcji bezgotówkowych. Niezależnie od tego, że będziesz musiała sprawdzić, co dzieje się na twoim koncie, to i tak tą kartą nie zapłacisz za zakupy.

Jakie masz w takiej sytuacji wyjście? Musisz poszukać innej karty płatniczej lub zapłacić gotówką. Może się to wiązać z rezygnacją z części zakupów, choć nie zawsze jest to możliwe. Nie uda ci się na przykład na stacji benzynowej po wlaniu benzyny do baku czy w restauracji po zjedzeniu posiłku. Tu jedynym wyjściem może być pomoc kogoś z rodziny lub przyjaciół, kto szybko dostarczy ci pieniądze.    

Zanim więc wybierzesz się na przedświąteczne zakupy – lepiej sprawdź ile masz środków na koncie i jaki masz dzienny limit.

Marzanna Szulta

reklama