Ostatnia modyfikacja: 15/10/2014 , artykuł powstał: 10/03/2011

Nordic Walking - spacer z kijkami

Mieszkam na dużym, wiekowym osiedlu, gdzie dość silną grupę stanowią emeryci i renciści. A ci są niesamowici! Od kilkunastu miesięcy obserwuję, jak moi zaawansowani wiekiem, za to niezwykle energiczni sąsiedzi, odziani na sportowo, uzbrojeni w kijki – to samotnie, to w parach, to w zorganizowanych grupach, przemierzają radośnie zarówno główny deptak, jak i małe uliczki, biegnące do pobliskiego lasu. To niezwykle budujący widok. Tak, moda na Nordic Walking zdecydowanie się u nas przyjęła.

Ale Nordic Walking – wbrew pozorom - jest bardzo popularny nie tylko wśród ludzi starszych. Uprawiają go osoby w każdym wieku. Trudno się dziwić, bowiem jest to bezpieczna, wręcz naturalna aktywność ruchowa, która nie forsuje, a angażuje niemal wszystkie mięśnie. I jest bardzo przyjemna, jak każdy spacer, zwłaszcza w doborowym towarzystwie...

Charakterystyka

Nordic Walking narodził się w Finlandii. Choć wydaje się, że jest to bardzo młoda dyscyplina sportowa, jej tradycja sięga lat dwudziestych XX wieku. Wówczas ów charakterystyczny, dynamiczny marsz ze specjalnie zaprojektowanymi kijami był formą treningu narciarzy biegowych, którzy o dobrą formę dbali przez cały rok. Dziś uprawiają go i młode osoby, które chcą utrzymać ciało w dobrej formie, ale nie lubią forsującego wysiłku fizycznego, i ludzie w podeszłym wieku, którzy chcą rozruszać stawy, i sportowcy wyczynowi, miłośnicy siódmych potów i ekstremalnych wyzwań.

reklama

Do treningu Nordic Walking potrzebne jest sportowe obuwie, ochota na spacer i dwa specjalne kijki. To dzięki nim - kompilacji kijków trekkingowch i kijków do nart biegowych, uruchamiana jest obręcz barkowa, odciążane stawy kolanowe i kręgosłup (przy każdym kroku dźwiga się kilka kilogramów mniej). Stąd jest to bardzo bezpieczna forma ruchu, świetnie sprawdzająca się w roli rehabilitacji i rekreacji. Ponieważ podczas marszu mięśnie pracują zupełnie inaczej, niż podczas zwykłego szybkiego spaceru, Nordic Walking wspiera kondycję, rozwija niemal wszystkie mięśnie (od nóg, przez biodra, po obręcz barkową) i pozwala spalać nieco więcej kalorii niż podczas tradycyjnego chodzenia. W zależności od stopnia zaawansowania, Nordic Walking może być treningiem łagodnym i relaksującym, jak i ostrym - poprawiającym kondycję fizyczną oraz jakość mięśni.

Są trzy poziomy aktywności treningu Nordic Walking - zdrowotny, fitness i sportowy:

Poziom pierwszy, zdrowotny – służy poprawie kondycji i samopoczucia, wspiera odchudzanie, rehabilituje. Treningi nie są intensywne.

Poziom drugi – są to ćwiczenia w stylu fitness, które głównie poprawiają wytrzymałość. Wymagana jest systematyczność - chodzenie przynajmniej 3 razy w tygodniu przez przynajmniej 1,5 godziny.

Poziom trzeci – sportowy, skierowany do wyczynowców, którzy chcą wzmocnić mięśnie górnych partii ciała. Tu, oprócz wzrostu dynamiki, charakterystyczne są takie elementy, jak: skoki, wchodzenie i schodzenie po stromych zboczach, czy nawet jazdę na specjalnie skonstruowanych rolkach.

Ważne: Na każdym etapie technika poruszania się pozostaje ta sama. Ponieważ nie jest to proste, pierwsze kroki najlepiej jest stawiać pod okiem instruktora.

Cel, efekty ćwiczeń:

·    ogólna poprawa stanu zdrowia,
·    poprawa kondycji fizycznej - marsz z kijkami angażuje aż 90% mięśni całego ciała,
·    poprawa krążenia,
·    wzmacnianie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego,
·    dotlenienie organizmu,
·    dobrodziejstwo dla kręgosłupa,
·    spalanie tłuszczu – mniej więcej 20% więcej kalorii niż przy tradycyjnym marszu,
·    zapobieganie sztywnieniu stawów,
·    rozluźnienie napięcia i wzmocnienie okolica karku i ramion,
·    poprawa przemiany materii,
·    relaks, poprawa samopoczucia i wzrost poziomu endorfin, hormonu szczęścia.

reklama

Dla kogo

Ponieważ Nordic Walking ze swej natury jest sportem bezpiecznym i charakteryzują go różne poziomy zaawansowania i intensywności, jest to forma ruchu skierowana po prostu do wszystkich – zarówno tych, którzy chcą utrzymać sprawność fizyczną, do osób potrzebujących rehabilitacji, jak i poszukujących wyzwań czysto wyczynowych.

Ze względu na łagodność i działanie pro-zdrowotne, Nordic Walking szczególnie poleca się:
·    osobom mającym kłopoty z sercem i krążeniem,
·    cierpiącym z powodu stawów (zwyrodnienia) czy bólu kręgosłupa (wady postawy),
·    wymagającym rehabilitacji po urazach,
·    osobom w podeszłym wieku,
·    kobietom w ciąży.

Nie powinny go uprawiać wyłącznie osoby, którym jakiejkolwiek aktywności fizycznej zabronił lekarz.

mzb

Ocena: 0 z 5. Ocen: 0

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

W jaki sposób stawiać i realizować cele?

W jaki sposób stawiać i realizować cele?

Jeżeli czytasz ten tekst to znaczy, że postanowiłaś w swoim życiu coś zmienić. Tylko, jak się do tego...   Więcej

Aerobik … ma wiele twarzy

Aerobik … ma wiele twarzy

Choćby nie wiem, jakie formy przybierał i jakim nazewnictwem operował, aerobik w pierwszej chwili będzie...   Więcej

Joga - boska nauka życia

Joga - boska nauka życia

Joga to idealne rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy marzą o stonowanej aktywności fizycznej, która...   Więcej

Spinning – szalone kolarstwo halowe

Spinning – szalone kolarstwo halowe

Sala indoor cycling. W pierwszych rzędach pięknie odziane dziewczyny (trener jest niezwykle przystojny,...   Więcej

Zdyscyplinuj się!

Zdyscyplinuj się!

Zawsze jest dobry czas na to, by ukształtować swoją sylwetkę. Poniżej znajdziesz kilka pomocnych...   Więcej

Spalacze kalorii

Spalacze kalorii

Jeśli chodzi o spalanie kalorii, to większość z nas chce mieć jak najwięcej pożytku z wykonywanych...   Więcej

reklama