reklama
Oczyszczanie organizmu – czy istnieją skuteczne metody?

Oczyszczanie organizmu – czy istnieją skuteczne metody?

Oczyszczanie organizmu – czy istnieją skuteczne metody?

Oczyszczanie organizmu jest popularnym tematem w dobie szybkiego życia, stresu i wysoko przetworzonej żywności. Producenci prześcigają się w wymyślaniu środków „odtruwających”, „pozbawiających organizm toksyn”, „usuwających grzyby i pasożyty” oraz „przywracających witalność”. Prasa i Internet pełne są diet oczyszczających, a to na bazie soków owocowych, a to opartych na surowych warzywach lub tylko wodzie. Czy to bezpieczne, a przede wszystkim - czy skuteczne?

Wspomniany rynek oczyszczania jest bardzo rozbudowany. Samych diet oczyszczających jest kilkadziesiąt, trwających od 1 do kilkudziesięciu dni. Można również skorzystać z suplementów diety, plastrów czy zbiegów oczyszczających. Na popularności zyskuje hydrokolonoterapia, czyli płukanie okrężnicy (odcinka jelita o długości 100 – 200 cm). Placówki wykonujące zabieg deklarują wiele korzyści tego zabiegu od usprawnienia procesu trawienia, przez nadciśnienie, po odmłodzenie narządów. Świat medycyny w większości jest sceptycznie nastawiony i nie widzi potrzeby wykonywania hydrokolonoterapii.

Brak również poważnych badań medycznych, które potwierdziłyby lub obaliły skuteczność zabiegu. Niektórzy specjaliści mówią wręcz o szkodliwości tego typu działań, twierdząc, że bardzo ciężko jest odbudować mikroflorę zasiedlającą jelito, co może powodować szereg konsekwencji zdrowotnych. Na końcu artykułów promujących hydrokolonoterapię znajdziemy zdanie mówiące o konieczności zmiany nawyków żywieniowych. I tu warto się zastanowić, czy sama zmiana stylu życia nie wystarczyłaby, aby przeciwdziałać wszystkim wymienionym problemom.

Jednodniowe oczyszczanie czy miesięczna głodówka?

W świecie diet oczyszczających łatwo się zagubić. Wyróżniamy diety zakładające:

  • post w krótkim okresie
  • spożywanie wyłącznie owoców i warzyw
  • eliminowanie produktów zbożowych i mlecznych
  • zawężanie grupy spożywanych produktów
  • unikanie kofeiny i alkoholu

O zaletach tych diet najwięcej wiedzą ich twórcy. Skupmy się jednak na faktach. Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyków (British Dietetic Association) umieściło na stronie internetowej jasne wyjaśnienie dotyczące detoksykacji organizmu. Możemy zatem przeczytać, że „koncepcja diet oczyszczających jest irracjonalna i nienaukowa”. Po pierwsze głodówka powoduje produkcje ciał ketonowych, które mogą powodować odwodnienie, osłabienie, rozdrażnienie, nudności lub zamroczenie. po drugie skutkiem spożywania niewielkiej ilości białka może być rozkład tkanki mięśniowej i osłabienie układu odpornościowego.

Ciekawe jest też oświadczenie wydane w roku 2009 tuż po Świętach Bożego Narodzenia. Dietetycy zwracają w nim uwagę, że książki z dietami oczyszczającymi znikają jak świeże bułeczki. Najzabawniejsze jest to, że autorami są autorytety żywieniowe tj. piosenkarki, aktorzy i cudownie uzdrowieni. Są to osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy, a mimo wszystko budzą większy respekt niż specjaliści. Pewnie dlatego, że wiedza dietetyków nie wprowadza żadnej rewolucji i nie pozwala obiecać cudownej utraty kilogramów oraz toksyn w ciągu tygodnia.

Skuteczność diet oczyszczających

Śmiało można zacytować dr Frankie Phillip, członka BDA: „Ciało jest świetnie skonstruowane i ma własne mechanizmy detoksykacji i usuwania odpadów od czubka głowy po palec u stopy. Skóra, jelita, wątroba i nerki są chemicznie sterowanymi mocarzami, które reagują na sygnały np. w formie hormonów mówiących o usuwaniu produktów przemiany materii praktycznie stale. Nie ma żadnych pigułek, napojów, plastrów i płynów, które mogą magicznie wykonać tę pracę.  Jeżeli np. wypiłeś zbyt dużo alkoholu, wątroba ciężko pracuje nad rozłożeniem go do produktów, które mogą być usunięte. Bycie dobrze nawodnionym jest sensowna strategią, ale jak ostatnio tragicznie odnotowaliśmy, wypijanie ogromnych ilości wody może być tak samo niebezpieczne, jak nie wypijanie odpowiednich ilości. To brzmi przewidywalnie, ale dla ogromnej większości osób rozsądna dieta i regularna aktywność fizyczna to naprawdę jedyne sposoby na prawidłową ochronę zdrowia.”

W obronie diet oczyszczających  pozostaje tylko to, że niektóre są bogate w błonnik oraz owoce i warzywa. Są to składniki diety, z którymi wciąż wiele osób ma problem. Stąd czasami pojawiający się efekt większej witalności – jeżeli organizm nie dostawał odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych, teraz na pewno podziękuje. Czy jednak nie możliwe jest po prostu włączenie większej ich ilości na co dzień? Pamiętajmy, że diety oczyszczające nie załatwią problemu wieloletnich złych nawyków stylu życia. Jednodniowa rezygnacja z produktów mięsnych i wysoko przetworzonych na rzecz tych pełnoziarnistych oraz owoców i warzyw może jednak przynieść  ulgę. Warto zatem tak mądrze „oczyścić się” np. po świętach, pamiętając, że nie zneutralizuje to konsekwencji nadmiernego objadania.

Dorota Jesiołowska, dietetyczka

www.dietic.pl

reklama