reklama

Załatw sprawę w urzędzie przez internet

XXI wiek ma swoje prawa i przywileje – wirtualny świat internetu coraz bardziej wkracza w te dziedziny, które kiedyś były wyłączną domeną świata realnego.

Online możesz zarządzać własnym kontem w banku, robić zakupy, rozliczać się z fiskusem, szkolić się czy pracować.    Teraz przyszła kolej na urzędy administracji państwowej i samorządowej, w których coraz więcej spraw można załatwić właśnie przez internet.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej czyli ePUAP to oficjalny portal administracji, dostępny pod adresem:    
http://epuap.gov.pl/wps/portal/    

Zakres spraw, które możesz ta drogą załatwić jest naprawdę imponujący - i to zarówno w zakresie spraw adresowanych do osób indywidualnych, jak i prowadzących własne firmy. Wprawdzie nie wszystkie urzędy miasta czy gminy są podłączone do platformy, ale jest ich już naprawdę wiele i ciągle dołączają nowe.

Chcąc skorzystać z portalu ePUAP musisz wpierw zarejestrować się i założyć tam swoje konto. Oczywiście od razu pojawia się problem weryfikacji – jak udowodnić, że to ty sama zakładasz konto, a nie ktoś inny, podszywający się pod ciebie? Najprościej wykorzystać tu podpis elektroniczny. Biorąc jednak pod uwagę, że posiadanie podpisu elektronicznego nie jest u nas powszechne, szanse na to, że jako przeciętna obywatelka posiadasz (i opłacasz!) go są raczej niewielkie.

Na szczęście jest jeszcze inna możliwość – profil zaufany, za pomocą którego również możesz podpisać swój wniosek do urzędu. Profil zaufany to uproszczona forma podpisu elektronicznego, z powodzeniem zastępująca go przy załatwianiu spraw urzędowych w internecie. Założenie go jest proste i oczywiście całkowicie bezpłatne. Po założeniu konta w ePUAP wypełniasz i wysyłasz wniosek o profil zaufany. Zaraz potem (nie później niż w ciągu 14 dni) możesz udać się z dowodem osobistym do dowolnego punktu potwierdzania profilu zaufanego i potwierdzić, ze to ty składasz ten wniosek. Punktów potwierdzających jest wiele – urzędy administracji samorządowej, urzędy skarbowe, ZUS – pełna ich lista w danej miejscowości jest dostępna na portalu.

W przyszłości mają być także rozszerzone o placówki pocztowe i banki. Weryfikacja trwa kilka minut i może to być twój ostatni kontakt z urzędem, w którym chcesz załatwiać swoje sprawy. Od tej pory będziesz już załatwiać je online. Wysyłanie wniosku do urzędu ograniczy się do wypełnienia w internecie odpowiedniego formularza i wysłania go podpisanego profilem zaufanym. Jednorazowe hasło do weryfikacji podpisu otrzymasz na podany adres poczty mailowej. I już. Potem pozostaje tylko czekać na odpowiedź urzędu – też otrzymasz ją poprzez portal.

ePUAP działa i to całkiem sprawnie. Naprawdę warto się tam zarejestrować i korzystać. Sam profil zaufany możesz też wykorzystać np. w CEIDG czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki portal jest tu:    
CEIDG

Nie wychodząc z domu – możesz założyć, zamknąć, zawiesić, zmienić dane w swojej działalności gospodarczej. Tu też wypełniasz odpowiedni wniosek i podpisujesz profilem zaufanym. I to wszystko całkowicie bezpłatnie. Na plusie masz zaoszczędzony czas i koszty dojazdu do urzędu, warto skorzystać.

Marzanna Szulta

reklama